PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Sieć szkół i przedszkoli w Gdańsku. Program Operacyjny Edukacja - od diagnozy do działania.

Sieć szkół i przedszkoli w Gdańsku. Program Operacyjny Edukacja - od diagnozy do działania.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W posiedzeniu 18 czerwca 2015r. wzięło udział 22 członków Gdańskiej Rady Oświatowej oraz 3 gości.

Spotkaniu przewodniczyła:

Katarzyna Hall – Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej

PORZĄDEK OBRAD

1.  Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad

2.  Sieć szkół i przedszkoli w Gdańsku – wprowadzenie do dyskusji

3.  Dyskusja

4.  Program Operacyjny Edukacja - od diagnozy do działania

5.  Dyskusja

6.  Opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska

7. Sprawy bieżące i wolne wnioski

6. Podsumowanie  

Ad. 1. Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej Katarzyna Hall. Wręczyła akty powołania członkom, których nie było na inauguracyjnym posiedzeniu. Przedstawiła porządek obrad, który członkowie Gdańskiej Rady Oświatowej przyjęli jednogłośnie.

Ad 2. Wprowadzenia do dyskusji na temat sieci szkół i przedszkoli w Gdańsku dokonała Iwona Tor, członek GRO, przedstawicielka dyrektorów poradni psychologiczno – pedagogicznych - prezentacja 1 (658.78 KB).  Zmiana sieci szkól i przedszkoli w Gdańsku podyktowana jest zapisami Ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Od 1 września 2015 r. dziecko w wieku 4 lat ma zagwarantowane ustawą prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego. Natomiast od 1 września 2017 roku podobne prawo będą miały dzieci w wieku 3 lat. Zapewnienie warunków do realizacji tego prawa jest zadaniem własnym gminy.
Od 1 września 2016 roku dotychczasowe oddziały przedszkolne w szkole podstawowej (tzw. zerówki) mają być obligatoryjnie przekształcone w przedszkola i utworzyć razem ze szkołą podstawową zespół szkolno – przedszkolny.

Ad 3. Dyskusję rozpoczęła Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej wskazując na ważne zagadnienia:

- czy w szkołach podstawowych z oddziałami przedszkolnymi miasto jest w stanie wydzielić miejsce dla przedszkola spełniające wszystkie warunki architektoniczno-prawne;

- czy możliwe jest przeniesienie oddziałów przedszkolnych do przedszkoli na terenie obwodu szkoły jeżeli koszty adaptacji szkół będą bardzo wysokie;

- czy będzie konieczność zmiany obwodów szkół podstawowych z dostosowaniem do przedszkoli na terenie obwodu szkoły;

- czy w każdym obwodzie szkoły miasto ma miejsce dla wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, opieki psychologiczno-pedagogicznej tak aby dyrektor szkoły mógł odpowiednio skierować rodzica dziecka niepełnosprawnego.

Zastępca Prezydenta Miasta Gdańsk ds. polityki społecznej wskazał, że po analizie przeprowadzonej przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta we wszystkich szkołach podstawowych w Gdańsku koszty przystosowania budynków do utworzenia zespołów szkolno-przedszkolnych szacunkowo oceniono na 30 – 50 mln zł. Dodatkowo rozbudowywane są przedszkola na Chełmie i w Osowie. Czy przy tak wysokich kosztach tworzyć zespoły szkolno-przedszkolne czy lepiej oddziały przedszkolne zostawić w przedszkolach wykorzystując również możliwości przedszkoli niepublicznych i punktów przedszkolnych? Takie rozwiązanie może rodzić problemy kadrowe – przeniesienie nauczycieli oddziałów przedszkolnych ze szkół do przedszkoli, zatrudnienie nauczycieli w placówkach niepublicznych.

W trakcie dyskusji członkowie GRO wskazali na konieczność wykonania dokładnej analizy kosztów różnych możliwości umiejscowienia oddziałów przedszkolnych:

- utworzenia zespołów szkolno-przedszkolnych we wszystkich szkołach podstawowych,

- powstanie filii przedszkola w szkole podstawowej – dyrektor przedszkola zostaje dyrektorem a dyrektor szkoły podstawowej administruje budynkiem,

- pozostawienie edukacji przedszkolnej w przedszkolach w różnych formułach zapewnionych przez miasto (placówki publiczne i niepubliczne)

- w szkole podstawowej tylko klasy I – VI a przedszkole tylko w tych szkołach podstawowych, w których jest taka możliwość bez większych nakładów finansowych,

- wybudowanie przedszkoli modułowych – koszt jednego przedszkola na ok. 150 dzieci na terenie uzbrojonym wynosi ok. 3 mln zł,

Członkowie GRO podkreślili, że w szukaniu optymalnych rozwiązań zwyciężyć powinna optyka dziecka, aby to jemu w przedstawionych propozycjach było jak najlepiej. Po przyjęciu konkretnych rozwiązań miasto będzie mogło starać się o pozyskanie finansowania ze środków unijnych.

Ad 4. Przedstawicielka Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową dr Anna Hildebrandt przedstawiła prezentację Program Operacyjny Edukacja –  od diagnozy do działania - prezentacja 2 (475.99 KB). Prelegentka przedstawiła rekomendacje do Programu Operacyjnego, które wynikają z diagnozy przeprowadzonej wcześniej przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Członkowie GRO wcześniej drogą mailową otrzymali projekt Programu Operacyjnego Edukacja (załącznik nr 5).

Ad 5. W trakcie dyskusji członkowie GRO zwrócili uwagę, że szkoły pracują w różnych środowiskach i efektów ich pracy nie można mierzyć przez pryzmat wyników sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych. Trudnością dla placówek oświatowych jest realizacja kluczowych działań zawartych w PO Edukacja – dyrektorzy placówek mają świadomość zadań ale często potrzebują wsparcia w realizacji tez zawartych w dokumencie. Podsumowaniem dyskusji było stwierdzenie, że celem oświaty publicznej jest zapewnienie dobrej jakości dla wszystkich uczniów. Potrzebne są mechanizmy wzmocnienia nauczycieli, szkół, środowiska poprzez pracę naprawczą tak aby szkoła była miejscem wyciągania dzieci i młodzieży z problemów środowiskowych jak również rozwijania ich talentów. Zadaniem jest odpowiedź na pytanie – jak zorganizować mechanizmy pomocy szkołom. Wszelkie pytania i uwagi do Programu Operacyjnego Edukacja można przesłać drogą mailową do 30 czerwca do Pań: Anny Hildebrandt i Haliny Maciejewskiej.

Ad 6. Po przedstawieniu przez zastępcę dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego Mariolę Paluch projektu Uchwały Rady Miasta Gdańska w sprawie nadania imienia „Na Bursztynowym Szlaku” Szkole Podstawowej Nr 11 w Gdańsku przy ul. Stryjewskiego 28 (załącznik nr 6) członkowie GRO zwrócili uwagę na błąd ortograficzny w projekcie – numer szkoły pisany z dużej litery.

Gdańska Rada Oświatowa w wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania w obecności 20 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały z zastrzeżeniem konieczności poprawienia błędu w pisowni, w miejsce „Nr” winno być „nr”.

Ad 7. Członkowie GRO postulowali aby kolejne posiedzenia poświęcone były sieci: gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych ze szczególnym uwzględnieniem szkół zawodowych, placówek pozaszkolnych.

Ad 8. Podsumowując posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej jej Przewodnicząca podkreśliła, że to spotkanie rozpoczęło dyskusję nad siecią szkół podstawowych i przedszkoli w Gdańsku. Do rekomendowania Radzie Miasta Gdańska jakichkolwiek rozwiązań potrzebne są dodatkowe informacje, których powinien dostarczyć Wydział Rozwoju Społecznego.
     Przewodnicząca poprosiła o przesłanie drogą mailową, podpisanych przez osobę decyzyjną. przed kolejnym posiedzeniem Rady, członkom GRO następujących danych:

- ile dzieci w Gdańsku w wieku 3-5 lat jest poza edukacją przedszkolną,

- ile miejsc brakuje w przedszkolach publicznych aby zgodnie z prawem zapewnić dzieciom edukację przedszkolną,

- ile było miejsc w przedszkolach publicznych i niepublicznych, ilu było chętnych, ile dzieci nie dostało się do przedszkoli (wg rekrutacji w 2015 r.)

- liczbę nauczycieli uczących w nauczaniu przedszkolnym w szkołach podstawowych

- analizę wariantu: tzw. „0” jest tylko w przedszkolach, budowa przedszkoli modułowych.

Przewodnicząca zaprosiła na kolejne posiedzenie Rady w dniu 17 września 2015 r., którego tematem przewodnim będzie dalszy ciąg dyskusji nad siecią szkól i przedszkoli.

Przygotowata: Halina Maciejewska - Referat Organizacji i Monitorowania Wydzia/u Rozwoju Spolecznego UMG.

Halina MaciejewskaUrząd Miejski w GdańskuWydział Rozwoju SpołecznegoReferat Organizacji i Monitorowania
Halina Maciejewska - najnowsze