PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Przygotowanie Gdańska do zmiany sieci szkół

Przygotowanie Gdańska do zmiany sieci szkół
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W posiedzeniu wzięło udział 17 członków Gdańskiej Rady Oświatowej oraz 4 gości.

Spotkaniu przewodniczyła:

Monika Gołubiew-Konieczna – Zastępca Przewodniczącej Gdańskiej Rady Oświatowej

PORZĄDEK OBRAD:

1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad

2. Specjalistyczne zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym c.d. - Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Osób Niepełnosprawnych Ewa Kamińska

3. Dyskusja

4. Przygotowanie Gdańska do zmiany sieci szkół – dyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego Grzegorz Szczuka

5. Dyskusja

6. Opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska

7. Sprawy bieżące i wolne wnioski

8. Podsumowanie

Ad 1. Posiedzenie otworzyła Zastępca Przewodniczącej Gdańskiej Rady Oświatowej Monika Gołubiew-Konieczna, która przedstawiła porządek obrad. Z uwagi na inne obowiązki służbowe dyrektora WRS Przewodnicząca zaproponowała zmianę w porządku obrad polegającą na zamianie kolejności punktu 2 z 4. Członkowie Rady przyjęli porządek obrad ze zmianą kolejności punktów. Przedstawiony został zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego ds. edukacji Grzegorz Kryger - nowy członek Gdańskiej Rady Oświatowej powołany Zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdańska.

Ad 2. Grzegorz Szczuka - dyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego poinformował zebranych, że pomimo braku ustaw i rozporządzeń, w Wydziale, w oparciu o projekty aktów prawnych przygotowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, rozpoczęły się prace przygotowawcze do zmiany sieci szkół w Gdańsku. Wprowadzenie tak radykalnych zmian wymaga czasu, którego może zabraknąć po podpisaniu nowych ustaw: Prawo oświatowe i Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe. Harmonogram na najbliższe miesiące prac przygotowawczych w WRS do wprowadzenia zmian przedstawia się następująco:

  • od września – zbieranie danych o budowach nowych budynkach w Gdańsku pod kątem analizy ich wielkości i możliwości zamieszkania rodzin z dziećmi, analiza ruchu kadrowego – odejścia na emeryturę, zdobywanie nowych kwalifikacji przez nauczycieli;
  • październik – rozmowy indywidualne z dyrektorami samodzielnych gimnazjów, zespołów kształcenia podstawowego i gimnazjalnego oraz szkół podstawowych z liczbą uczniów ok. 1 000 i więcej;
  • 27-28 października – wyjazdowe szkolenie dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych, w czasie którego odbędzie się warsztatowa praca nad proponowanymi zmianami sieci szkół;
  • listopad – przygotowany projekt sieci i zmian obwodów szkół ma zostać skierowany pod konsultacje do rad pedagogicznych, rad rodziców, rad dzielnic;
  • listopad – grudzień – konsultacje społeczne w/w projektu;
  • luty 2017 r. – projekt uchwały w sprawie planu sieci i określenia obwodów szkolnych szkół ma zostać skierowany na Sesję rady Miasta Gdańska.

W związku z pojawiającymi się pytaniami dyrektor WRS podkreślił, że ewentualne wolne budynki po zamkniętych gimnazjach nie będą sprzedawane a pozostaną wykorzystywane na działalność edukacyjną.

Dużym problemem, na który Ministerstwo Edukacji Narodowej nie potrafi aktualnie znaleźć rozwiązania jest sposób rozliczania środków unijnych przyznanych na realizację zadań wg obecnie funkcjonującej struktury szkolnictwa po jej zmianie. W przypadku Gdańska jest to ok. 120 mln zł.

Ad 3. Po przedstawieniu przez dyrektora WRS wstępnych informacji dotyczących zmiany sieci gdańskich szkół członkowie Rady stwierdzili, że do tematu wrócą po opublikowaniu przez Ministerstwo Edukacji Narodowej obowiązujących aktów prawnych.

Ad 4. Ewa Kamińska - Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Osób Niepełnosprawnych, nawiązała do programu „Gdańsk – Program Operacyjny 2023”, w którym zapisany jest również sposób traktowania edukacji w mieście. Przy tworzeniu programu uwzględniono prace edukacyjnych zespołów zadaniowych, które zajmowały się różnymi merytorycznymi aspektami edukacji w Gdańsku. Świetlice terapeutyczne są jednym z zadań wpisujących się do Programu Operacyjnego. Pamiętać należy, że szkoła musi zapewnić uczniowi realizację zaleceń wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Rozpoczynając dyskusję Ewa Kamińska zadała pytania: jak chcemy ten Program Operacyjny realizować, czy jesteśmy w stanie go realizować przy obecnej sytuacji kadrowej?

Ewa Kamińska zwróciła uwagę, że w projekcie Ustawy - Prawo oświatowe ustawodawca połączył program wychowawczy i profilaktyczny w jeden program opracowywany przez szkołę w oparciu o znajomość potrzeb uczniów. Do realizacji programu szkoła ma prawo zaprosić instytucje zewnętrzne. W jaki sposób uporządkować relacje finansowo – kadrowo – organizacyjne pomiędzy szkołą a tymi podmiotami?

Ad 5. W trakcie dyskusji członkowie GRO ponownie podkreślili, że należałoby uporządkować miejską ofertę zajęć specjalistycznych dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Wskazane jest aby niektóre zajęcia np. socjoterapeutyczne prowadzone były poza szkołą, do której uczęszcza uczeń.

Członkowie Rady postulowali o utworzenie trójstopniowego miejskiego systemu koordynacyjnego dotyczącego wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:

  • koordynator szkolny – osoba w szkole, która ma pełną wiedzę o problemach uczniów, jak i o ofercie zajęć specjalistycznych w dzielnicy;
  • koordynator dzielnicowy – np. pracownik poradni psychologiczno-pedagogiczny zbierający informację od koordynatorów szkolnych i szukający rozwiązań problemów na terenie dzielnicy;
  • koordynator miejski – pracownik Wydziału Rozwoju Społecznego współpracujący z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, organizacjami pozarządowymi oraz szkołami.

Dyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego poinformował, że sugestie Rady w tym zakresie będą brane pod uwagę.

Ad 6. Na posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej wpłynął projekt uchwały Rady Miasta Gdańska w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej nr 86 w Gdańsku przy ul. Wielkopolskiej 20.

Projekt w/w uchwały został przygotowany na wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców oraz Samorządu uczniowskiego szkoły. Społeczność szkolna na patrona wybrała prof. Jerzego Sampa.

Wyniki głosowania projektu uchwały:

za przyjęciem – 17 głosów

wstrzymujących się – 0 głosów

przeciw przyjęciu – 0 głosów

Gdańska Rada Oświatowa jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej nr 86.

Opinia w sprawie przedstawionego projektu uchwały zostanie przekazana Przewodniczącemu Rady Miasta Gdańska w postaci Uchwały Gdańskiej Rady Oświatowej.

Ad 7. W punkcie dotyczącym spraw bieżących i wolnych wniosków Zastępca Przewodniczącej GRO przedstawiła zaproszenia:

  • STARTERA na międzynarodową konferencję BeZee - dedykowaną nauczycielom, edukatorom, trenerom i startupom, poświęconą nowym trendom w edukacji kreowanym przez nowe pokolenie – Generację Z – 15 listopada w Europejskim Centrum Solidarności,
  • Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 7 na konferencję pedagogów szkolnych i osób zainteresowanych nt. „Możliwości wspierania rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży z poważnymi dysfunkcjami wzroku”– 25 listopada.

Ad 8. Podsumowując posiedzenie GRO Zastępca Przewodniczącej przypomniała, że kolejne posiedzenia Gdańskiej Rady Oświatowej zaplanowane jest na 17 listopada.

Przygotowata: Halina Maciejewska referat organizacji i monitorowania Wydzia/u Rozwoju Spolecznego UMG.