PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Procedury, strategie zarządzania kryzysem w szkole

Procedury, strategie zarządzania kryzysem w szkole
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W posiedzeniu wzięło udział 18 członków Gdańskiej Rady Oświatowej, 2 osoby w zastępstwie członków oraz 3 gości.

Spotkaniu przewodniczyła:

Katarzyna Hall – Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej

PORZĄDEK OBRAD

1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad

2. Na ile aktualna jest przygotowana w 2007 roku w naszym mieście broszura „Procedury, strategie zarządzania kryzysem w szkole”? Czy mogłaby być dalej przydatna w szkołach? Jakiej aktualizacji wymagałaby w świetle obecnej wiedzy, nowych zagrożeń?

3. Dyskusja

4. Opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska

5. Sprawy bieżące i wolne wnioski

6. Podsumowanie

Ad. 1. Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej Katarzyna Hall, która przedstawiła porządek obrad. Członkowie Gdańskiej Rady Oświatowej przyjęli porządek obrad. Przewodnicząca odczytała odpowiedź Prezydenta Miasta Gdańska na apel Gdańskiej Rady Oświatowej. W piśmie Prezydent zapewnia, że w roku szkolnym 2016/2017 wszystkie dzieci 5 i 6-letnie uczęszczające do publicznych szkół i przedszkoli w Gdańsku będą objęte nauką języka obcego nowożytnego.

Ad 2. Krzysztof Sarzała, dyrektor Centrum Interwencji Kryzysowej w Gdańsku, przedstawił genezę powstania broszury „Procedury, strategie zarządzania kryzysem w szkole”. Zwrócił uwagę na fakt, że o kryzysie należy myśleć zanim do niego dojdzie, co jest przedmiotem omówienia w I części broszury. Druga część poświęcona została omówieniu procedur jakie należy podjąć gdy dojdzie do zdarzenia kryzysowego. Od czasu powstania broszury, która w roku 2007 była unikatowa w skali kraju, wiele się zmieniło. Zmianie uległo otoczenie, w którym żyjemy a co za tym idzie rozszerzył się katalog zagrożeń np. internet, zamachy bombowe. Między innymi dzięki broszurze w gdańskich placówkach oświatowych powstały wewnętrzne procedury kryzysowe. Warto dostosować broszurę do aktualnej sytuacji. Uaktualnienia wymaga również katalog instytucji wspomagających placówkę oświatową w kryzysie łącznie z ich danymi teleadresowymi.

Ad 3. W trakcie dyskusji członkowie Gdańskiej Rady Oświatowej zwrócili uwagę na brak osoby lub jednej instytucji, która będzie koordynowała działania w trakcie kryzysu a jednocześnie będzie kontaktowała się mediami udzielając wyjaśnień. Taka jedna instytucja potrzebna jest również dla osób poszukujących pomocy, tak aby kierować je do odpowiedniej placówki, w której znajdą fachową opiekę i pomoc. Członkowie GRO zaproponowali skatalogowanie zarówno instytucji pomocowych działających na terenie Gdańska wraz z ich charakterystyką działań jak również możliwych zagrożeń i problemów. Ewa Kamińska zwróciła uwagę, że w mieście powstaje Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży wraz z całym programem pomocowym. Na kolejnym posiedzeniu GRO materiał zostanie zaprezentowany.

Podsumowując, członkowie GRO stwierdzili, że po zapoznaniu się na kolejnym posiedzeniu z materiałami zastanowią się jak można rozwiązać koordynację działań w zakresie kryzysowym i pomocowym w naszym mieście.

Ad 4. Zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego Mariola Paluch przedstawiła do zaopiniowania przez Gdańską Radę Oświatową dziewięć projektów uchwał w sprawach dotyczących edukacji.

Uchwała w sprawie utworzenia:

1. publicznego Przedszkola przy ul. Damroki 137 w Gdańsku;

2. publicznego Przedszkola przy ul. Stanisława Dąbka 35 w Gdańsku;

3. Zespołu Szkolno – Przedszkolnego;

4. Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdańsku – dotyczy Gimnazjum nr 53 przy ul. Topolowej w Gdańsku;

5. Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gdańsku, w skład którego wchodzą Gimnazjum nr 53 z Oddziałami Dwujęzycznymi i III Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Westerplatte

6. Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdańsku – dotyczy Gimnazjum nr 51 przy ul. Wały Piastowskie 6;

7. Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gdańsku, w skład którego wchodzą Gimnazjum nr 51 z Oddziałami Dwujęzycznymi i I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika; 8. Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdańsku – dotyczy Gimnazjum nr 52 przy ul. Antoniego Dobrowolskiego 6;

9. Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gdańsku, w skład którego wchodzą Gimnazjum nr 52 z Oddziałami Dwujęzycznymi i XX Liceum Ogólnokształcące im. Z. Herberta;

Dwa przedszkola, o których mowa w projektach uchwał są w trakcie budowy i mają rozpocząć działalność od początku września-października 2016 roku. Podjęcie w kwietniu uchwał w sprawie ich utworzenia wiąże się ze sprawami organizacyjnymi (m.in. ogłoszenie konkursu na dyrektora, przeprowadzenie rekrutacji, przygotowanie przedszkola do przyjęcia dzieci).

Wyniki głosowania nad projektami uchwał dotyczącymi utworzenia dwóch publicznych przedszkoli:

za – 17 osób
przeciw - 0 osób
wstrzymało się – 0 osób

W skład Zespołu Szkolno – Przedszkolnego ma wchodzić Szkoła Podstawowa nr 76 i Przedszkole Specjalne nr 72 o Profilu Terapeutycznym. Obie placówki znajdują się w jednym budynku. Ich połączenie spowoduje efektywniejsze wykorzystanie bazy lokalowej oraz potencjału pracowników.

Wyniki głosowania nad projektem uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego:

za – 15 osób
przeciw - 1 osoba
wstrzymało się – 1 osoba

Członkowie GRO wnieśli zastrzeżenie dotyczące konieczności sprawdzenia czy po powstaniu zespołu poprawna będzie nazwa „Przedszkole Specjalne” jeżeli w zespole będą również ogólnodostępne oddziały rocznego przygotowania przedszkolnego.

Zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego przedstawiła uchwały dotyczące utworzenia gimnazjów dwujęzycznych przy Liceach Ogólnokształcących nr: I, III i XX oraz połączenia nowych gimnazjów i liceów w zespoły szkół ogólnokształcących. Z inicjatywą utworzenia gimnazjów wystąpiły trzy licea. Gimnazja miałyby być maksymalnie dwuoddziałowe w każdym roczniku i nie miałyby rejonu.

W trakcie dyskusji Rada poddała w wątpliwość otwieranie w Gdańsku aż 3 gimnazjów dwujęzycznych dla ok. 150 uczniów w każdym roczniku. Może to zaburzyć funkcjonowanie miejskiej sieci szkół gimnazjalnych. Zwrócono uwagę na niespójność statutów gimnazjalnych, licealnych i zespołów.

Wyniki głosowania nad projektem uchwały w sprawie utworzenia gimnazjum przy III LO oraz utworzenia Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 13:

za – 12 osób
przeciw – 2 osoby
wstrzymało się – 4 osoby

Wyniki głosowania nad projektem uchwały w sprawie utworzenia gimnazjum przy I LO oraz utworzenia Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 11:

za – 1 osoba
przeciw – 11 osób
wstrzymało się – 6 osób

Wyniki głosowania nad projektem uchwały w sprawie utworzenia gimnazjum przy XX LO oraz utworzenia Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 12:

za – 1 osoba
przeciw – 10 osób
wstrzymało się – 7 osób

W wyniku jawnych głosowań członkowie Gdańskiej Rady Oświatowej:

- pozytywnie zaopiniowali powstanie gimnazjum przy III Liceum Ogólnokształcącym oraz Zespołu Szkół Ogólnokształcących, w skład którego weszłoby Gimnazjum nr 53 oraz III LO;

- negatywnie zaopiniowali powstanie gimnazjów przy I LO oraz XX LO oraz zespołów szkół. Członkowie GRO zwrócili uwagę na konieczność sprawdzenia projektów statutów szkół pod kątem aktualnie obowiązującego prawa oświatowego.

Opinie w sprawie przedstawionych 9 projektów uchwał zostaną przekazane Przewodniczącemu Rady Miasta Gdańska w postaci Uchwały Gdańskiej Rady Oświatowej.

Ad 5. W punkcie dotyczącym spraw bieżących i wolnych wniosków przedstawiciel Pomorskiego Kuratora Oświaty poinformował, że wszyscy członkowie Rady otrzymają mailowe zaproszenia na debatę edukacyjną organizowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w Gdańsku w dniu 9 maja br.

Ad 6. Podsumowując posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej Przewodnicząca poinformowała, że na kolejnym spotkaniu Rady w dniu 19 maja br. będzie kontynuowana dyskusja na temat zarządzania kryzysem w gdańskich placówkach oświatowych.

Halina MaciejewskaUrząd Miejski w GdańskuWydział Rozwoju SpołecznegoReferat Organizacji i Monitorowania
Halina Maciejewska - najnowsze