PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Organizacja wczesnego wspomagania przy pomocy placówki wiodacej

Organizacja wczesnego wspomagania przy pomocy placówki wiodacej
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W posiedzeniu wzięło udział 14 członków Gdańskiej Rady Oświatowej oraz 2 gości

Spotkaniu przewodniczyła: Katarzyna Hall – Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej

PORZĄDEK OBRAD

  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej Katarzyna Hall
  2. Organizacja wczesnego wspomagania przy pomocy placówki wiodącej – dyrektor Przedszkola nr 82 w Gdańsku Elżbieta Budych
  3. Udzielenie odpowiedzi na pytania zadane na posiedzeniu w dniu 12 kwietnia br. – zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego Grzegorz Kryger
  4. Dyskusja
  5. Opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska
  6. Sprawy bieżące i wolne wnioski
  7. Podsumowanie Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej

Ad 1. Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej Katarzyna Hall. Przewodnicząca przedstawiła porządek obrad, który członkowie Rady przyjęli bez uwag.

Ad 2. Miasto Gdańsk wytypowało 19 placówek wiodących (przedszkola i szkoły podstawowe) do realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W placówkach tych zostanie zatrudniona kadra specjalistów posiadających odpowiednie kwalifikacje m.in. psychologowie, pedagodzy, logopedzi. Główną ideą jest zapewnienie dziecku uczestnictwa w zajęciach w ramach wczesnego wspomagania jak najbliżej miejsca zamieszkania.

Elżbieta Budych, dyrektor Przedszkola nr 82, przedstawiła jak planowana jest realizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu wiodącym (prezentacja (485.4 KB) .

Ad 3. Grzegorz Kryger, zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego, odpowiadając na pytania zadane na kwietniowym posiedzeniu Rady przekazał:

- gdańskie poradnie psychologiczno-pedagogiczne wydały 307 opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka, które aktualnie realizowane jest dla 204 dzieci – w przedszkolu dla 180 dzieci a w szkole podstawowej dla 24 dzieci;

- na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka przyznano 46 etatów, w tym 15,25 etatów logopedów;

- zwiększenie etatów pedagogów, powyżej miejskiego standardu na rok szkolny 2018/2019, wystąpiło w 16 placówkach - SP nr: 1, 15, 16, 38, 39, 40, 46, 49, 55, 56, 59, 65, 69, 77, 83 oraz ZSO nr 6;

- o zwiększenie liczby etatów pedagogów/psychologów wystąpiły następujące placówki: ZSO nr 8, ZSMS, SP nr: 38, 56, 59, 60, 65, 77, 86, 88, 89.

- największe potrzeby w zakresie terapii logopedycznej występują w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w związku z czym liczbę dzieci w tych oddziałach przyjęto jako podstawę do planowania liczby etatów logopedów.

Po zakończeniu procedury zatwierdzania projektów arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2018/2019 będzie można podać ostateczną liczbę etatów logopedów, pedagogów i psychologów zatrudnionych w gdańskich szkołach. We wrześniu 2018 roku będą przeprowadzane analizy czy potrzebne jest zwiększenie liczby etatów specjalistów w poszczególnych placówkach.

Ad 4. W trakcie dyskusji członkowie Gdańskiej Rady Oświatowej zwrócili uwagę na następujące zagrożenia w realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:

- nie wszystkie przedszkola mają pomieszczenia na prowadzenie terapii z dziećmi;

- trudności w pozyskiwaniu specjalistów do zapewnienia wszystkich terapii zgodnie z zaleceniami zawartymi w opiniach.

Miasto dąży do wprowadzenia systemu, który ma uporządkować prowadzenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz jak najbardziej ułatwić rodzicom możliwość korzystania na terenie przedszkola z terapii dzieciom, które tego wymagają.

Ad 5. Grzegorz Kryger przedstawił projekt uchwały przygotowany na Sesję Rady Miasta Gdańska w dniu 24 maja 2018 roku.

5.1. uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu przyznawania jednorazowego stypendium Prezydenta Miasta Gdańska dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz maturzystów osiągających najwyższy wynik z egzaminu maturalnego w ramach Lokalnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży z terenu Gminy Miasta Gdańska

W trakcie dyskusji członkowie GRO zwrócili uwagę na fakt, że uchwała jest zmieniana już trzeci raz co może spowodować trudności w jej poprawnym odczytywaniu m.in. przez rodziców. W związku z tym zwrócono się do zastępcy dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego o przygotowanie i umieszczenie na stronie internetowej Gdańska tekstu ujednoliconego.

Wyniki głosowania:

za - 13 osób                   przeciw – 0 osób                          wstrzymało się – 1 osoba

Uchwała Gdańskiej Rady Oświatowej w sprawie zaopiniowania przedstawionego projektu uchwały zostanie przekazana Przewodniczącemu Rady Miasta Gdańska w postaci Uchwały Gdańskiej Rady Oświatowej.

Ad 6. Nie przedstawiono żadnych wolnych wniosków.

Ad 7. Podsumowując posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej Przewodnicząca zaprosiła na kolejne posiedzenie, które zaplanowane jest na dzień 14 czerwca 2018 r. o godz. 9.30. Drogą mailową można zgłaszać ewentualne tematy, które Rada może poruszyć na czerwcowym posiedzeniu.

Halina MaciejewskaUrząd Miejski w GdańskuWydział Rozwoju SpołecznegoReferat Organizacji i Monitorowania
Halina Maciejewska - najnowsze