PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Organizacja pomocy dla uczniów o różnych specjalnych potrzebach edukacyjnych

Organizacja pomocy dla uczniów o różnych specjalnych potrzebach edukacyjnych
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W posiedzeniu wzięło udział 17 członków Gdańskiej Rady Oświatowej oraz 1 gość

Monika Gołubiew-Konieczna – zastępca Przewodniczącej Gdańskiej Rady Oświatowej

PORZĄDEK OBRAD

  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad – zastępca Przewodniczącej Gdańskiej Rady Oświatowej Monika Gołubiew-Konieczna
  2. Organizacja pomocy dla uczniów o różnych specjalnych potrzebach edukacyjnych – zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego Grzegorz Kryger
  3. Dyskusja
  4. Opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska
  5. Sprawy bieżące i wolne wnioski
  6. Podsumowanie – zastępca Przewodniczącej Gdańskiej Rady Oświatowej

Ad 1. Posiedzenie otworzyła zastępca Przewodniczącej Gdańskiej Rady Oświatowej Monika Gołubiew-Konieczna, która wytłumaczyła nieobecność Przewodniczącej GRO Katarzyny Hall. Prowadząca posiedzenie przedstawiła porządek obrad, który członkowie Rady przyjęli jednogłośnie.

Ad 2,3. Grzegorz Kryger – zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego poprosił Monikę Gołubiew-Konieczną o zapoznanie członków Rady z pracami Zespołu do spraw opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powołanego przez Minister Edukacji Narodowej w dniu 13 października 2017 r., w którego pracach uczestniczy Monika Gołubiew.

Prace Zespołu dotyczą działań mających na celu niwelowanie barier w dostępie do edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami. Najważniejsze działania Zespołu:

• uwspólnienie modelu orzekania o niepełnosprawności, opartego na identyfikacji potrzeb wynikających z oceny funkcjonalności osoby niepełnosprawnej w kontekście społecznym, ukierunkowanej na zidentyfikowanie zasobów i potencjału osoby tak aby wynikiem była tylko jedna wspólna diagnoza;

• zmiana modelu finansowania edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi tak aby finansowane były konkretne zajęcia zabezpieczające potrzeby dziecka;

• wsparcie działalności szkół ogólnodostępnych w zakresie edukacji włączającej poprzez m.in. wsparciem dodatkowym nauczycielem-specjalistą;

• wzmocnienie doradztwa zawodowego skierowanego do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością, rozbudowanie wsparcia na etapie przejścia na rynek pracy;

• wprowadzenie do systemu definicji racjonalnych i elastycznych dostosowań dotyczących realizacji podstawy programowej (np. czy zawsze konieczna jest nauka 2 języków obcych nowożytnych), podręczników, egzaminów;

• zapewnienie odpowiedniego wsparcia międzyresortowego dzieciom i uczniom przewlekle chorym;

• poszerzenie odbiorców wczesnego wspomagania rozwoju również o dzieci, których zaburzony rozwój powoduje zagrożenie niepełnosprawnością;

• doprecyzowanie w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego standardów kształcenia nauczycieli w zakresie realizacji edukacji włączającej.

Zakończenie prac Zespołu przewidywane jest na 2019 rok, a rozwiązania systemowe mają być zapisane w nowej ustawie o wsparciu dziecka i ucznia.

Zastępca dyrektora WRS poinformował, że na posiedzeniu Unii Metropolii Polskich w dniach 15-16 stycznia 2018 r. poruszana była również problematyka uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wszyscy czekają na wyniki prac Zespołu. Grzegorz Kryger poinformował Radę, że w Wydziale Rozwoju Społecznego w ramach pomocy uczniom o różnych potrzebach edukacyjnych, opracowano nowy regulamin stypendialny, trwają prace na procedurami reagowania kryzysowego oraz mają rozpocząć się prace nad opracowaniem standardów pomocy uczniom. W ramach tego ostatniego zadania zostanie wyłoniony koordynator w Gdańsku, zostanie przeprowadzony audyt programów, pod kątem zaproponowania rodzicom wszechstronnej pomocy, po którym zostanie przygotowany informator dla rodziców uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Ewa Kamińska, Pełnomocnik Prezydenta ds. Osób Niepełnosprawnych poinformowała o rozpoczęciu działalności Ośrodka Koordynacyjno – Rehabilitacyjno -Opiekuńczego, którego zorganizowanie powierzono Specjalnemu Ośrodkowi Szkolno-Wychowawczemu nr 2 w Nowym Porcie. Dyrektorem OKRO została Elżbieta Kawalec. Rolą Ośrodka ma być koordynowanie działań z zakresu edukacji (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka), pomocy społecznej oraz rehabilitacji. Każdy samorząd powinien rozsądnie znaleźć takie rozwiązania, które rzeczywiście pomogą odpowiedzieć na potrzeby rozwojowe dzieci.

Ad 4. Grzegorz Kryger przedstawił dziesięć projektów uchwał przygotowanych na Sesję Rady Miasta w dniu 25 stycznia 2018 roku. Poniżej tytuły projektów uchwał wraz z wynikami głosowania Gdańskiej Rady Oświatowej:

4.1.w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Gminy Miasta Gdańska dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół oraz placówek publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne na terenie Gdańska oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania

za - 16 osób przeciw – 0 osób wstrzymało się – 1 osoba

4.2. w sprawie nadania imienia Przedszkolu nr 54 w Gdańsku przy

ul. Piastowskiej 92 B

za - 17 osób przeciw – 0 osób wstrzymało się – 0 osób

4.3. w sprawie nadania imienia Przedszkolu nr 64 w Gdańsku przy ul. Gospody 20

za - 17 osób przeciw – 0 osób wstrzymało się – 0 osób

4.4. w sprawie nadania imienia Przedszkolu nr 66 w Gdańsku przy ul. Startowej 27

za - 17 osób przeciw – 0 osób wstrzymało się – 0 osób

4.5. w sprawie nadania imienia Przedszkolu nr 71 w Gdańsku przy

ul. Diamentowej 13 A

za - 17 osób przeciw – 0 osób wstrzymało się – 0 osób

4.6. w sprawie wyrażania zgody na zawarcie Porozumienia międzygminnego

w sprawie założenia i prowadzenia szkoły podstawowej w miejscowości Kowale dla uczniów zamieszkałych na terenie Gmin: Kolbudy, Gdańsk oraz Pruszcz Gdański

za - 16 osób przeciw – 0 osób wstrzymało się – 1 osoba

4.7. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu przyznawania jednorazowego stypendium Prezydenta Miasta Gdańska dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz maturzystów osiągających najwyższy wynik z egzaminu maturalnego w ramach Lokalnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży z terenu Gminy Miasta Gdańska

za - 3 osoby przeciw – 3 osoby wstrzymało się – 11 osób

W takcie dyskusji nad projektem uchwały członkowie Gdańskiej Rady Oświatowej zarekomendowali zmianę zapisu w § 7 w ust. 2 tak aby wniosek do systemu elektronicznego wprowadzał pełnoletni uczeń/rodzic/opiekun prawny a nie szkoła. Zadaniem szkoły powinna być weryfikacja wprowadzonego do systemu wniosku. Proponowany w projekcie uchwały zapis nie ma charakteru partycypacyjnego, odsuwa odpowiedzialność ucznia / rodzica / opiekuna prawnego za rzetelne wprowadzenie danych, może budzić niepotrzebne niepokoje zainteresowanych czy szkoła dokonała prawidłowego wprowadzenia danych do systemu elektronicznego. Jednocześnie nałożony zostaje na dyrektora szkoły kolejny obowiązek w miesiącu czerwcu, który jest w szkole czasem związanym z zakończeniem roku szkolnego.

4.8. w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w publicznych przedszkolach prowadzonych przez Gminę Miasta Gdańska w czasie przekraczającym wymiar zajęć podstawy programowej wychowania przedszkolnego

za - 1 osoba przeciw – 2 osoby wstrzymało się – 14 osób

Gdańska Rada Oświatowa rekomenduje aby § 2 ust. 2 pkt a) otrzymał brzmienie:

„rodziców dzieci niepełnosprawnych, uczęszczających do przedszkoli publicznych prowadzonych przez Gminę Miasta Gdańska posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności”.

4.9. zmieniająca uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych

i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego

za - 17 osób przeciw – 0 osób wstrzymało się – 0 osób

4.10. zmieniająca uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych

i specjalnych do nowego ustroju szkolnego na terenie Miasta Gdańska

za - 17 osób przeciw – 0 osób wstrzymało się – 0 osób

Uchwała Gdańskiej Rady Oświatowej w sprawie przedstawionych dziesięciu projektów uchwał zostanie przekazana Przewodniczącemu Rady Miasta Gdańska w postaci Uchwały Gdańskiej Rady Oświatowej.

Ad 5. W punkcie dotyczącym spraw bieżących i wolnych wniosków Monika Gołubiew-Konieczna przedstawiła proponowane terminy posiedzeń Gdańskiej Rady Oświatowej w 2018 roku:

15 lutego, 22 marca, 12 kwietnia, 17 maja, 14 czerwca, 23 sierpnia, 20 września,

18 października.

Ze względu na egzamin gimnazjalny - 19 kwietnia oraz zakończenie roku szkolnego -

22 czerwca posiedzenia Rady mogą odbyć się na 2 tygodnie przed Sesją Rady Miasta Gdańska.

Przewodnicząca przypomniała członkom Rady o możliwości zgłaszania (drogą mailową) tematów na kolejne posiedzenia GRO.

Ad 6. Podsumowując posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej zastępca Przewodniczącej zaprosiła na kolejne posiedzenie, które zaplanowane jest na dzień 15 lutego 2018 r. o godz. 9.30. Na posiedzenie zostanie zaproszona dyrektor Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego Elżbieta Kawalec, która przedstawi koncepcję funkcjonowania ośrodka.

Halina MaciejewskaUrząd Miejski w GdańskuWydział Rozwoju SpołecznegoReferat Organizacji i Monitorowania
Halina Maciejewska - najnowsze