PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Oferta Gdańska dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Oferta Gdańska dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W posiedzeniu wzięło udział 18 członków Gdańskiej Rady Oświatowej oraz 1 gość.

Spotkaniu przewodniczyła Katarzyna Hall – Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

PORZĄDEK OBRAD

  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej Katarzyna Hall
  2. Oferta Gdańska dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego Grzegorz Kryger
  3. Dyskusja
  4. Opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska
  5. Sprawy bieżące i wolne wnioski
  6. Podsumowanie Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej

Ad 1. Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej Katarzyna Hall, która przedstawiła porządek obrad. Przewodnicząca zaproponowała zmianę kolejności omawianych spraw. Członkowie Rady jednogłośnie przyjęli zaproponowane zmiany w porządku obrad, który otrzymał brzmienie:

  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad
  2. Opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Gdańska
  3. Oferta Gdańska dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  4. Dyskusja
  5. Sprawy bieżące i wolne wnioski
  6. Podsumowanie Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej

Ad 2. Grzegorz Kryger przedstawił trzy projekty uchwał przygotowane na Sesję Rady Miasta Gdańska w dniu 23 kwietnia 2018 roku. Poniżej tytuły projektów uchwał wraz z wynikami głosowania Gdańskiej Rady Oświatowej:

2.1. w sprawie ustalenia na rok szkolny 2018/2019 planu sieci publicznych przedszkoli prowadzonych przez Gminę Miasta Gdańska

       za - 18 osób                   przeciw – 0 osób                          wstrzymało się – 0 osób

2.2. zmieniająca uchwałę w sprawie wyodrębnienia w budżecie Gminy Miasta Gdańska w 2018 r. środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego

       za - 17 osób                   przeciw – 0 osób                          wstrzymało się – 1 osoba

2.3. Uchwała w sprawie włączenia Przedszkola nr 44 w Gdańsku do Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 10 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdańsku

      za - 16 osób               przeciw – 0 osób                          wstrzymało się – 2 osoby

Uchwała Gdańskiej Rady Oświatowej w sprawie zaopiniowania przedstawionych trzech projektów uchwał zostanie przekazana Przewodniczącemu Rady Miasta Gdańska w postaci Uchwały Gdańskiej Rady Oświatowej.

Ad 3.1. Dariusz Różycki - dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Gdańsku przedstawił ofertę nauki dla osób niepełnosprawnych w każdym typie szkoły wchodzącej w skład placówki - Prezentacja (2.26 MB) . Jednym z celów CKZiU nr 1 jest aktywizacja zawodowa oraz podniesienie zdolności do zatrudnienia poprzez przygotowanie do zawodu na kwalifikacyjnych kursach zawodowych (KKZ) oraz zapobieganie wykluczeniu społecznemu poprzez podejmowanie i utrzymanie aktywności zawodowej. Obecnie na kwalifikacyjne kursy zawodowe uczęszczają 42 osoby niepełnosprawne. Jako pierwsza placówka w Polsce od marca 2018 r. CKZiU nr 1 w ramach KKZ kształci 5 dorosłych osób  niepełnosprawnych ze spektrum autyzmu.

Wnioski wynikające z dotychczasowej pracy kadry pedagogicznej z osobami niepełnosprawnymi:

- włączać w życie społeczne osoby niepełnosprawne oraz niwelować bariery komunikacyjne;

- stworzyć miejsca pracy dla osób, którym ciężko jest zacząć karierę zawodową;

- rozwijać współpracę ze szkołami, NGO i uczelniami w celu realizacji wspólnych działań na rzecz osób niepełnosprawnych;

- systematycznie przeprowadzać specjalistyczne szkolenia dla kadry dydaktycznej oraz osób wspomagających;

- wzbogacić bazę dydaktyczną pod kątem kształcenia osób niepełnosprawnych.

Ad 3.2. Zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego Grzegorz Kryger stwierdził, iż w gdańskich szkołach jest duże zapotrzebowanie na oddziały integracyjne. Od 1 września 2018 r. 19 wiodących placówek oświatowych będzie miało zatrudnionych, potrzebnych do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, specjalistów: pedagoga, psychologa, logopedę. Specjaliści będą zapewniać zajęcia dla potrzebujących dzieci
z okolicznych placówek oświatowych.

Gdańsk nie zapomina również o uczniach zdolnych, m.in. poprzez poszerzenie programu stypendialnego o program mentorski oraz wprowadzenie od 1 września 2019 r., na zasadach pilotażu, projektu „Szkoła bez szkoły” polegającego na prowadzeniu zajęć metodą projektową w terenie bez systemu klasowo-lekcyjnego.

Ad 4. W trakcie dyskusji zwrócono uwagę na potrzebę stworzenia systemu, z włączeniem w działania Centrum Rozwoju Talentów, w celu rozpoznawania wśród osób niepełnosprawnych potrzeb i sposobu ich zaspakajania. Osobom niepełnosprawnym dedykowane są również spółdzielnie socjalne więc warto tworzyć je w mieście aby dać zatrudnienie osobom niepełnosprawnym. Pracę z dzieckiem niepełnosprawnym należy rozpocząć od najmłodszych lat, już w żłobku. Problemem są również rodzice, którzy często nie dopuszczają do siebie myśli, że ich dziecko jest niepełnosprawne. Praca powinna obejmować nie tylko dziecko ale całą jego najbliższą rodzinę (rodziców, rodzeństwo).

Zastanawiano się również nad faktem czy powstanie ośrodków wiodących w 19 placówkach nie wpłynie niekorzystnie na liczbę zatrudnionych aktualnie w szkołach logopedów. Członkowie GRO poprosili dyrektora Grzegorza Krygera aby na majowym posiedzeniu odpowiedział na pytania o standardy zatrudnienia przedstawione w Informacji dotyczącej organizacji roku szkolnego 2018/2019 w placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto Gdańsk:

- czy standard tworzenia etatów: psychologów, pedagogów, logopedów spełnia wymóg  art. 220 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe;

- jakie zapotrzebowanie na dodatkowe zatrudnienie specjalistów, w tym logopedów, zgłosili dyrektorzy szkół w związku z nową normą zatrudnienia?

Ad 5.1.  Dyrektor Marcin Hintz zgłosił wniosek aby na kolejnym posiedzeniu GRO podjąć prace nad wypracowaniem rekomendacji w sprawie sieci placówek wiodących prowadzących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.

Wyniki głosowania nad przyjęciem wniosku:

za – 6 osób             przeciw – 1 osoba                  wstrzymało się – 8 osób

Zaproponowano, że na kolejnym posiedzeniu GRO Elżbieta Budych dyrektor Przedszkola nr 82 przedstawi koncepcję zorganizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w swoim przedszkolu, które zostało wybrane jako jedna z 19 placówek wiodących.

Ad 5.2. Wiceprzewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej Monika Gołubiew-Konieczna złożyła wniosek o przygotowanie przez Radę opinii do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 marca 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego. W wyniku głosowania wniosek został przyjęty jednogłośnie. Uwagi GRO do w/w projektu rozporządzenia zostaną przesłane przez członków Rady drogą mailową do sekretarza Rady, opracowane przez Przewodniczącą i przesłane do MEN - Opinia (3.67 MB) .

Ad 6. Podsumowując posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej Przewodnicząca zaprosiła na kolejne posiedzenie, które zaplanowane jest na dzień 17 maja 2018 r. o godz. 9.30 a tematem będzie organizacja wczesnego wspomagania przy pomocy placówek wiodących, dyskutowana po zapoznaniu się z koncepcją organizacji tego zadania wypracowaną w Przedszkolu nr 82 jako placówki wiodącej.

Ponadto członkowie Rady oczekują na majowym posiedzeniu na odpowiedzi na pytania
w sprawie:

- Informacji dotyczącej organizacji roku szkolnego 2018/2019 w placówkach oświatowych  prowadzonych przez Miasto Gdańsk (pkt 4 protokołu);

- ilości dzieci, z podziałem na grupy wiekowe, które mają wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

 

 

 

Halina MaciejewskaUrząd Miejski w GdańskuWydział Rozwoju SpołecznegoReferat Organizacji i Monitorowania
Halina Maciejewska - najnowsze