PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Edukacja przedszkolna, RPO "Gdańsk miastem zawodowców", kierunki działania gdańskich PPP

Edukacja przedszkolna, RPO "Gdańsk miastem zawodowców", kierunki działania gdańskich PPP
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W posiedzeniu 19.11.2015r. wzięło udział 21 członków Gdańskiej Rady Oświatowej oraz 2 gości.

Spotkaniu przewodniczyła: Katarzyna Hall – Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej

PORZĄDEK OBRAD

1.  Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad

2.  Kryteria rekrutacji do przedszkoli i szkół w roku szkolnym 2016/2017

3.  Dyskusja

4.  Edukacja przedszkolna najmłodszych gdańszczan

5.  Dyskusja

6.  Regionalny Program Operacyjny „Gdańsk miastem zawodowców”

7. Dyskusja

8. Priorytetowe kierunki działania sześciu gdańskich poradni

9. Ustalenie harmonogramu prac na 2016 rok, sprawy bieżące i wolne wnioski

10. Podsumowanie  

Ad. 1. Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej Katarzyna Hall, która przedstawiła porządek obrad. Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska Piotr Kowalczuk poprosił o zamianę kolejności punków: 2 z 4 z uwagi na nakładające się obowiązki. Członkowie Gdańskiej Rady Oświatowej przyjęli jednogłośnie porządek obrad z uwzględnieniem zmiany kolejności punktów. Po zmianie:

-  punkt 2 otrzymał brzmienie „Edukacja przedszkolna najmłodszych gdańszczan”

- punkt 4 otrzymał brzmienie „Kryteria rekrutacji do przedszkoli i szkół w roku szk. 2016/2017”

Ad 2. Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska Piotr Kowalczuk zwrócił uwagę, w świetle założeń dotyczących zmian w edukacji przedstawionych w expose nowej Pani Premier, na konieczność przeprowadzenie w Gdańsku kampanii skierowanej do  rodziców dzieci 6-letnich. Przed podjęciem świadomej decyzji o posłaniu dziecka do klasy I szkoły podstawowej rodzic powinien dobrze poznać szkołę. Gdańskie szkoły są bardzo dobrze przygotowane na przyjęcie najmłodszych uczniów. Do kampanii powinny włączyć się poradnie psychologiczno - pedagogiczne jak również związki zawodowe. Od liczby przyjętych dzieci do klas pierwszych będzie zależała liczba nauczycieli zatrudnionych w szkołach.

W swojej prezentacji dotyczącej organizacji edukacji przedszkolnej najmłodszych gdańszczan (prezentacja - Analiza sieci przedszkolnej (1.33 MB)) Zastępca Prezydenta przedstawił sieć przedszkoli w Gdańsku z analizą miejsc, liczbą zamieszkałych dzieci urodzonych w latach: 2010, 2011, 2012. Przy założeniu, że wszystkie 4 i 5 –latki we wrześniu 2016 r. pójdą do przedszkola w Gdańsku zabraknie ok. 1 300 miejsc. Rozwiązaniami na zapewnienie wszystkim dzieciom w tej grupie wiekowej miejsc może być:

- po pierwszym etapie rekrutacji ogłoszenie otwartego konkursu ofert na miejsca,

- utworzenie w szkołach podstawowych po 1 oddziale „zerowym’, maksymalnie 25 osobowym, jako punkt przedszkolny.

Zastępca Prezydenta podkreślił, że Miasto Gdańsk wybuduje w najbliższych trzech latach 10 przedszkoli:

- w 2016 r. – 2 przedszkola na 500 miejsc

- w 2017 r. – 4 przedszkola na 1 000 miejsc

- w 2018 r. – 4 przedszkola na 1 000 miejsc.

Ad 3. Dyskusję rozpoczęła Przewodnicząca Gdańskiej Rady Oświatowej, która podkreśliła, że w obecnej sytuacji kiedy zapowiadane są zmiany w prawie oświatowym, trudno jest podjąć jakąkolwiek decyzję w sprawie oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych. Trudno jest przewidzieć ile rodziców dzieci 6-letnich podejmie decyzję o posłaniu swoich pociech do klasy pierwszej. Kluczowe znaczenie może mieć podstawa programowa, która będzie obowiązywać w przedszkolu. Zastępca Prezydenta Miasta potwierdził, że w Gdańsku zespoły szkolno-przedszkolne pozostaną tylko tam gdzie już w jednym budynku funkcjonuje przedszkole i szkoła podstawowa.

W toku dyskusji członkowie GRO podkreślili, że gdańskie poradnie psychologiczno – pedagogiczne powinny zintensyfikować działania skierowane do rodziców 6-latków aby pomóc podjąć im świadomą decyzję o posłaniu dziecka do pierwszej klasy lub pozostawienia w oddziale przedszkolnym, pamiętając zawsze o dobru dziecka. Pracownicy poradni mogliby wspomóc, poprzez szkolenia, nauczycieli przedszkoli w przeprowadzaniu diagnozy dojrzałości szkolnej, specjalista z poradni powinien uczestniczyć w przedszkolach w spotkaniach z rodzicami. Do badania specjalistycznego w poradniach powinny być kierowane tylko dzieci z wyraźnymi problemami.

Ad 4. Zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego Mariola Paluch przekazała członkom Gdańskiej Rady Oświatowej zebrane od dyrektorów gimnazjów propozycje kryteriów naboru do klas pierwszych (załącznik nr 4). Przy rekrutacji do szkół podstawowych i gimnazjów najważniejszym kryterium jest zamieszkanie w obwodzie danej szkoły, które weryfikuje się poprzez przedstawienie przez rodzica PIT-u za poprzedni rok kalendarzowy.

Ad 5. Przewodnicząca GRO zwróciła uwagę, że przy ustalaniu kryteriów należy mieć nastawienie prospołeczne, a 5-godzinny pobyt dziecka w przedszkolu nie może być kryterium przy rekrutacji do przedszkoli. Z uwagi na to, że uchwała w sprawie rekrutacji do przedszkoli i szkół nie jest jeszcze przygotowana podjęta została decyzja o ponownym podjęciu tematu po przedstawieniu członkom Rady projektu w/w uchwały.

Ad 6. Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska Piotr Kowalczuk przedstawił założenia rozwoju kształcenia zawodowego w Gdańsku. Projekt „Gdańsk miastem zawodowców” ma być złożony do Urzędu Marszałkowskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Aktualnie projekt jest po drugim wysłuchaniu w Urzędzie Marszałkowskim, po którym Wydział Rozwoju Społecznego nanosi kolejne poprawki. Piotr Kowalczuk podkreślił, że w Gdańsku oferta kształcenia zawodowego jest uporządkowana i wymaga jedynie niewielkich korekt. Gdańsk w latach 2010-2014 konsekwentnie inwestował w edukację, a nakłady na inwestycje i wyposażenie szkół zawodowych wyniosły ok. 23 mln zł. Na potencjał Miasta w zakresie szkolnictwa zawodowego składają się m.in.:

- szeroka, dostosowana do potrzeb rynku oferta edukacyjna oraz wysoka jakość i efektywność  

  kształcenia;

- racjonalizacja sieci kształcenia zawodowego;

- promowanie kształcenia zawodowego wśród gimnazjalistów i ich rodziców;

- budowanie silnych relacji ze strategicznymi przedsiębiorcami w branżach kluczowych dla rozwoju

   regionu;

- zaplecze Gdańskiego Parku Naukowo – Technologicznego.

W projekcie zwrócono uwagę również na system doradztwa edukacyjno-zawodowego, który ma funkcjonować w oparciu m.in. o: zespół konsultantów powiatowych współpracujących z doradcami zawodowymi w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych, jak również współpracę z instytucjami rynku pracy, w szczególności z PUP w Gdańsku w ramach projektu Gdańskie Centrum Poradnictwa Zawodowego i Rozwoju Talentów.

Łączne wydatki z ramach EFS i EFRR Miasto Gdańsk zaplanowało na kwotę 59 161 193 zł.

Ad 7. W dyskusji podkreślono, że aktualnie trwają prace komisji konkursowej oceniającej i weryfikującej złożone koncepcje. Do końca 2015 roku planowana jest wstępna decyzja komisji i przekazanie rekomendacji Marszałkowi Województwa Pomorskiego. Ogłoszenie wyników konkursu planowane jest na pierwszy kwartał 2016 roku.

Ad 8. Dyrektor Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nr 5 przedstawiła prezentację dotyczącą priorytetowych kierunków działania gdańskich poradni, materiał opracowany wspólnie przez dyrektorki poradni (prezentacja - Priorytetowe kierunki działań PPP (166 KB)). Prelegentka zwróciła uwagę na zwiększające się zapotrzebowanie środowiska na wielospecjalistyczną diagnozę i terapię przez co poradnie stale poszerzają swoją ofertę. Wyzwaniem jest szybko wzrastająca liczba osób z coraz poważniejszymi zaburzeniami. Gdańskie poradnie psychologiczno – pedagogiczne reagują, poprzez poszerzanie i modyfikację oferty, na zmieniającą się sytuację społeczno – ekonomiczną m.in. słabą kondycję rodziny, problemy migrantów, uchodźców i euro sierot. Każdy pracownik poradni średnio 2 dni w tygodniu jest w terenie - na terenie placówki oświatowej na spotkaniach z rodzicami, uczniami i nauczycielami. Aktualnie zacieśniła się współpraca pomiędzy poradniami, korzystanie wzajemnie ze swoich zasobów (doświadczenie i wiedza specjalistów).

Ad 9. Zaplanowano dwa posiedzenia Gdańskiej Rady Oświatowej w roku 2016 r. na 14 stycznia i 4 lutego. Możliwe jest również zwołanie posiedzenia w grudniu w przypadku konieczności zaopiniowania projektu uchwały w sprawie rekrutacji do przedszkoli i szkół na rok szkolny 2016/2017.

Ad 10. Podsumowując posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej jej Przewodnicząca poprosiła o jak najszybsze przekazanie terminów kolejnych posiedzeń nieobecnym w dniu 19 listopada członkom Rady oraz przesłanie materiałów dotyczących IV Forum Pomorskiej Edukacji, które odbędzie się w dniu 25 listopada br., tak aby każdy zainteresowany członek Rady mógł wziąć w nim udział.

Przygotowata: Halina Maciejewska - Referat Organizacji i Monitorowania Wydzia/u Rozwoju Spolecznego UMG.