• Start
  • Wiadomości
  • Jak wprowadzać uczniów i uczennice w świat praw dziecka i demokracji? Rozmawiaj i czytaj

Jak wprowadzać uczniów i uczennice w świat praw dziecka i demokracji? Rozmawiaj i czytaj

Jak rozmawiać z dziećmi o prawach człowieka, demokracji i aktywnym obywatelstwie? Jak przygotować najmłodszych do świadomego uczestnictwa w społeczeństwie demokratycznym? Wspólne czytanie odpowiednio dobranych książek może być doskonałym punktem wyjścia do wartościowych rozmów na te ważne tematy.
15.05.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Dobra wiadomość dla gdańskich szkół: z inicjatywy Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Gdańsku do placówek edukacyjnych trafi wkrótce pakiet ciekawych lektur. Dzięki tej inicjatywie, nauczyciele i uczniowie zyskają dostęp do materiałów wspierających edukację obywatelską. Najważniejsze bowiem nie jest przekazanie encyklopedycznej wiedzy, ale rozbudzenie w dziecku ciekawości świata, wrażliwości na potrzeby innych i przekonania, że jego głos ma znaczenie – zarówno w szkole, jak i w szerszej społeczności gdańskiej.

Dlaczego warto rozmawiać z dziećmi o prawach dziecka i demokracji?

Dzieci, które od najmłodszych lat poznają swoje prawa i zasady funkcjonowania demokratycznego społeczeństwa:

  • lepiej rozumieją otaczający je świat,
  • rozwijają empatię i wrażliwość społeczną,
  • uczą się szacunku dla drugiego człowieka,
  • kształtują postawę aktywnego obywatelstwa,
  • zdobywają narzędzia do ochrony własnej godności,
  • poznają mechanizmy podejmowania decyzji w grupie,
  • rozwijają krytyczne myślenie i umiejętność wyrażania własnego zdania.

Co istotne, wiedza o prawach dziecka to nie tylko teoria. To praktyczne narzędzie, które pomaga najmłodszym budować zdrowe relacje z rówieśnikami i dorosłymi oraz reagować w sytuacjach, gdy ich prawa są naruszane.

Książki dla bibliotek gdańskich szkół.
Książki dla bibliotek gdańskich szkół.
K. Gęba

LISTA KSIĄŻEK dla gdańskich szkół i propozycje zajęć z uczniami:

do klas I – III (i wyższych) szkół podstawowych

  • „Opowieści o tym co w życiu ważne” - Marek Michalak
    Wartościowa książka, która w formie opowieści pomaga dzieciom zrozumieć, jakie wartości są ważne w życiu, w tym te związane z funkcjonowaniem w społeczeństwie demokratycznym.
  • „Opowieści o tym co daje moc” - Marek Michalak
    Książka, która pokazuje dzieciom, skąd mogą czerpać siłę do mierzenia się z wyzwaniami, w tym również z obroną swoich praw.
  • „Opowieści o prawach dziecka” - Marek Michalak
    Książka przedstawiająca różne prawa dziecka w formie przystępnych opowieści i ilustracji. Uczy dzieci, że mają swoje prawa i jak mogą z nich korzystać.

Zobacz:
scenariusze zajęć Księgarni Tuliszków: „Być jak ptak – o wolności”, „Spojrzeć oczami drugiego człowieka – o empatii” 
scenariusze zajęć o prawach dziecka i Januszu Korczakupropozycje Rzecznika Praw Dziecka
scenariusze zajęć o prawach dziecka - propozycje UNICEF Polska

do klas IV – VIII:

  • „Kto tu rządzi? Demokracja od podwórka” - Grażyna Bąkiewicz
    Książka wprowadzająca dzieci w świat wartości demokratycznych poprzez odniesienie ich do codziennych sytuacji z życia dzieci.
    Zobacz: scenariusze zajęć Wydawnictwa Literatura

do szkół ponadpodstawowych:

  • „O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku” (wydanie graficzne)” - Timothy Snyder
    Książka jest skierowana do starszych uczniów i młodzieży, zawierająca 20 lekcji z historii, które pokazują, jak ważne jest chronienie demokracji i przeciwstawianie się tyranii.
    Zobacz: scenariusz zajęć – propozycja AI (pdf) , „Wybory, czyli pierwsza lekcja demokracji” - propozycje Fundacji „Wolne Sądy”

Jak wykorzystać książki trafiające do gdańskich szkół

Dzięki inicjatywie przekazania wartościowych książek o prawach dziecka i demokracji do gdańskich szkół, nauczyciele zyskają nowe narzędzia do prowadzenia ważnych rozmów z uczniami. Oto kilka propozycji, jak można wykorzystać te książki w edukacji:

  • Lekcje wychowawcze i zajęcia edukacji obywatelskiej.
    Książki takie jak „Co to właściwie jest DEMOKRACJA” czy „O tyranii” mogą stanowić doskonały punkt wyjścia do dyskusji o różnych systemach politycznych, historii demokracji w Polsce i na świecie oraz o odpowiedzialności obywatelskiej.
  • Szkolne debaty.
    Na podstawie lektury można zorganizować debaty klasowe lub szkolne na tematy związane z prawami dzieci, demokracją i aktywnym obywatelstwem.
  • Projekty międzyprzedmiotowe.
    Książki mogą stać się inspiracją do projektów łączących wiedzę z WOS-u, historii, języka polskiego czy nawet sztuki (np. tworzenie plakatów promujących prawa dziecka).
  • Działania samorządu uczniowskiego.
    Lektura książek o demokracji może zainspirować do wprowadzenia nowych, bardziej demokratycznych praktyk w funkcjonowaniu samorządu uczniowskiego.

Inicjatywa przekazania wartościowych książek o prawach dziecka i demokracji do gdańskich szkół to kolejny ważny krok w budowaniu świadomego społeczeństwa obywatelskiego. Dzięki takim książkom dorośli otrzymują narzędzia do prowadzenia wartościowych rozmów z podopiecznymi. Zachęcamy nauczycieli do kreatywnego wykorzystania przekazanych książek. Wspólne czytanie i dyskusje nie tylko poszerzają wiedzę dzieci, ale także budują silną więź między dorosłymi a dziećmi, opartą na wzajemnym zaufaniu i szacunku.

Edukacja obywatelska powinna być procesem ciągłym, realizowanym zarówno w szkole, jak i w domu. Dzieci, które od najmłodszych lat poznają swoje prawa i rozumieją zasady funkcjonowania społeczeństwa demokratycznego, wyrastają na świadomych, empatycznych i zaangażowanych obywateli. Gdańskie szkoły, dzięki tej inicjatywie, mają szansę stać się miejscem, gdzie uczniowie doświadczają demokracji w praktyce.

Przejście do strony głównej

Gdańska Rzeczniczka Praw Uczniowskich
Katarzyna Gęba

Gdańskie Centrum Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej
Gdańsk Piecki-Migowo, ul. Zw. Jaszczurczego 4
kom. 573 788 943

poniedziałek i czwartek - godz. 8:00 - 16:00
wtorek - godz.10:00 - 18:00
środa - godz. 8:00 - 17:00
piątek- godz. 8:00 - 15:00

dyżur stacjonarny:
wtorek - godz.16.00 - 18.00
środa - godz. 9.00 - 11.00
Wyślij wiadomość, aby umówić się na spotkanie:
rzecznikdlaucznia@edu.gdansk.pl