Prawa, wolności i obowiązki uczniów wynikające z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej

24.04.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
PRAWA

Prawa to gwarancje udzielone przez państwo, które często wiążą się z pozytywnym działaniem państwa na rzecz obywatela. Państwo ma obowiązek zapewnić określone świadczenia lub usługi. Prawa często formułowane są jako "prawo do czegoś". W praktyce granica między prawami a wolnościami bywa płynna, a niektóre zapisy konstytucyjne mogą jednocześnie gwarantować zarówno prawa, jak i wolności.

Prawa uczniów wynikające z Konstytucji RP:

1. Prawo do nauki (Art. 70) - państwo ma obowiązek zorganizować i finansować

  • Każdy ma prawo do nauki.
  • Nauka do 18. roku życia jest obowiązkowa.
  • Nauka w szkołach publicznych jest bezpłatna.
  • Władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia.
  • Rodzice mają wolność wyboru dla swoich dzieci szkół innych niż publiczne.
  • Obywatele i instytucje mają prawo zakładania szkół podstawowych, ponadpodstawowych i wyższych.

2. Prawo do ochrony dóbr osobistych (Art. 30, Art. 47)

  • Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw (Art. 30).
  • Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym (Art. 47).
  • Uczeń ma prawo do poszanowania jego godności, dobrego imienia, prywatności i innych dóbr osobistych.
  • Ochrona dóbr osobistych ucznia obejmuje m.in. zakaz naruszania jego godności przez upokarzanie, poniżanie, dyskryminację czy nękanie ze strony nauczycieli lub innych uczniów.

3. Prawo dzieci do ochrony przed przemocą, okrucieństwem i demoralizacją oraz do opieki i pomocy władz publicznych dla dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej (Art. 72)

  • Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka.
  • Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją.
  • Dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych.

4. Prawo do równego traktowania przez władze publiczne (Art. 32)

  • Wszyscy są wobec prawa równi i mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.
  • Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny

5. Prawo do ochrony zdrowia i dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej (Art. 68)

  • Każdy ma prawo do ochrony zdrowia.
  • Władze publiczne zapewniają obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej, równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych.
  • Władze publiczne są obowiązane do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom, kobietom ciężarnym, osobom niepełnosprawnym i osobom w podeszłym wieku.

6. Prawo do czystego środowiska (Art. 74, Art. 86)

  • Władze publiczne prowadzą politykę zapewniającą bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom (Art. 74 ust. 1).
  • Władze publiczne mają obowiązek ochrony środowiska (Art. 74 ust. 2).
  • Każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska (Art. 74 ust. 3).
  • Władze publiczne wspierają działania obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska (Art. 74 ust. 4).
  • Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie (Art. 86).

7. Prawo do sądu i sprawiedliwego procesu (Art. 45)

  • Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd.
  • Dotyczy to również uczniów w sprawach, w których są oni stronami lub ich praw i obowiązków dotyczy postępowanie.

8. Prawo do składania petycji, wniosków i skarg (Art. 63)

  • Każdy, w tym uczeń, ma prawo składać petycje, wnioski i skargi do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych.
  • W praktyce szkolnej oznacza to możliwość składania skarg na niewłaściwe działanie szkoły.

9. Prawo do ochrony własnych przekonań (Art. 25, Art. 53)

  • Władze publiczne zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych.
  • Uczniowie mają prawo do zachowania własnych przekonań i ich ochrony.

10. Prawo do korzystania z pomocy społecznej (Art. 67, Art. 71)

  • Obywatel ma prawo do zabezpieczenia społecznego.
  • Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych.
  • Dotyczy to m.in. dożywiania, stypendiów i innych form pomocy materialnej dla uczniów.
WOLNOŚCI

Wolności to sfery, w które państwo nie powinno ingerować lub może ingerować tylko w wyjątkowych, ściśle określonych sytuacjach. Wolności często formułowane są jako "wolność od czegoś" lub "wolność do czegoś". Wyrażają autonomię jednostki i brak przymusu.

Wolności uczniów wynikające z Konstytucji RP:

  1. Wolność sumienia i religii (Art. 53) - uczeń może wyznawać dowolną religię lub nie wyznawać żadnej
  • Każdemu zapewnia się wolność sumienia i religii.
  • Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami.
  • Religia kościoła lub związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie może być naruszona wolność sumienia i religii innych osób.
  1. Wolność wyrażania poglądów (Art. 54) - uczeń może swobodnie wyrażać swoje opinie i przekonania
  • Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.
  • Cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu oraz koncesjonowanie prasy są zakazane.
  1. Wolność twórczości artystycznej i korzystania z dóbr kultury (Art. 73) – uczeń może swobodnie korzystać dostępu do dóbr kultury
  • Każdemu zapewnia się wolność twórczości artystycznej, badań naukowych oraz ogłaszania ich wyników, wolność nauczania, a także wolność korzystania z dóbr kultury.
  1. Wolność od poniżającego traktowania (Art. 40)
  • Każdemu zapewnia się wolność od poddawania torturom, okrutnemu, nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu i karaniu. Zakazuje się stosowania kar cielesnych.
PRAWA I WOLNOŚCI - kluczowe różnice
  1. Działanie państwa: prawa wymagają aktywnego działania państwa (np. organizacja systemu szkolnictwa), a wolności wymagają powstrzymania się państwa od ingerencji.
  2. Charakter gwarancji: prawa dają możliwość domagania się konkretnych świadczeń, a wolności dają swobodę działania w określonych obszarach.
  3. Realizacja: prawa często wymagają nakładów finansowych ze strony państwa, a wolności wymagają głównie powstrzymania się od ingerencji i stworzenia ram prawnych.
 
OGRANICZENIA praw i wolności

Konstytucja RP w art. 31 ust. 3 określa warunki dopuszczalności ograniczeń praw i wolności:

Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.

Oznacza to, że prawa i wolności uczniów mogą być ograniczane tylko:

  • Na podstawie ustawy (nie może to być akt niższego rzędu)
  • W ściśle określonych celach (bezpieczeństwo, porządek publiczny, ochrona zdrowia, moralności lub praw innych osób)
  • Z zachowaniem zasady proporcjonalności (ograniczenia muszą być konieczne i nie mogą naruszać istoty wolności i praw)

W praktyce szkolnej oznacza to m.in.:

  • Możliwość ograniczenia korzystania z telefonów komórkowych w szkole
  • Wprowadzenie zasad dotyczących ubioru i wyglądu uczniów
  • Ograniczenie swobody wypowiedzi w zakresie mowy nienawiści czy naruszania dóbr osobistych innych osób
  • Wprowadzenie wymogów bezpieczeństwa podczas zajęć
  • Ograniczenie przemieszczania się uczniów na terenie szkoły w celu zapewnienia bezpieczeństwa

OBOWIĄZKI UCZNIÓW i UCZENNIC

 

  1. Obowiązek nauki (Art. 70)
    Nauka do 18. roku życia jest obowiązkowa.
    Sposób wykonywania obowiązku szkolnego określa ustawa.
  2. Przestrzeganie prawa (Art. 83)
    Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej Polskiej.
  3. Dbałość o dobro wspólne (Art. 82)
    Obowiązkiem obywatela polskiego jest wierność Rzeczypospolitej Polskiej oraz troska o dobro wspólne.
  4. Obowiązek szanowania praw innych (Art. 31)
    Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych.
    Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.
  5. Obowiązek ochrony środowiska (Art. 86)
    Każdy, w tym uczeń, jest zobowiązany dbać o stan środowiska.
    Każdy ponosi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie pogorszenie środowiska
  6. Obowiązek ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych (Art. 84)
  7. Choć uczniowie zazwyczaj nie płacą podatków, to pewne opłaty związane z edukacją mogą wynikać z tego obowiązku.
    W szerszym kontekście dotyczy to przyszłych obowiązków podatkowych
  8. Obowiązek obrony Ojczyzny (Art. 85)
    Dla starszych uczniów (powyżej odpowiedniego wieku) może to oznaczać obowiązek rejestracji wojskowej.
    Jest to przygotowanie do przyszłego ewentualnego obowiązku służby wojskowej
  9. Obowiązek wierności Rzeczypospolitej Polskiej (Art. 82)
    Obejmuje poszanowanie symboli narodowych.
    W kontekście szkolnym wiąże się z uczestnictwem w uroczystościach patriotycznych.
    Obejmuje znajomość hymnu narodowego.

Warto zauważyć, że niektóre z tych obowiązków mają charakter bardziej bezpośredni dla uczniów (jak obowiązek nauki), inne zaś bardziej przyszłościowy lub kontekstowy (jak obowiązek obrony Ojczyzny czy ponoszenia ciężarów publicznych).

Konstytucja RP stanowi fundament praw i obowiązków wszystkich obywateli, w tym uczniów. Ustanawia fundamentalne prawa, wolności i obowiązki, ale ich szczegółowe wykonanie regulują ustawy. W przypadku uczniów najważniejszymi regulacjami są Prawo oświatowe i Ustawa o systemie oświaty, które doprecyzowują konstytucyjne regulacje w kontekście edukacyjnym.

 

 

Przejście do strony głównej

Gdańska Rzeczniczka Praw Uczniowskich
Katarzyna Gęba

Gdańskie Centrum Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej
Gdańsk Piecki-Migowo, ul. Zw. Jaszczurczego 4
kom. 573 788 943

poniedziałek i czwartek - godz. 8:00 - 16:00
wtorek - godz.10:00 - 18:00
środa - godz. 8:00 - 17:00
piątek- godz. 8:00 - 15:00

dyżur stacjonarny:
wtorek - godz.16.00 - 18.00
środa - godz. 9.00 - 11.00
Wyślij wiadomość, aby umówić się na spotkanie:
rzecznikdlaucznia@edu.gdansk.pl