Akcja "Wolność Kultury, Kultura Wolności", promująca kandydaturę Gdańska do zdobycia tytułu Europejskiej Stolicy Kultury, otrzymała specjalne wyróżnienie w konkursie Złote Formaty, w kategorii kampania outdoorowa.
Ogólnopolskie Złote Formaty to najważniejszy i najbardziej prestiżowy konkurs związanym z dziedziną promocji miast i regionów w Polsce. Celem konkursu jest wyłonienie najlepszych projektów służących promocji miejsc. Uroczystość wręczenia Złotych Formatów odbyła się w czasie czwartej edycji Festiwalu Promocji Miast i Regionów.
W ramach gdańskiej kampanii, która odbyła się w sierpniu 2009 roku, zaprezentowano sześć różnych projektów, których autorami byli trójmiejscy artyści. Biuro Gdańsk 2016 zaprosiło ich do interpretacji myśli przewodniej gdańskiej kandydatury "Wolność Kultury, Kultura Wolności".
Autorami projektów prezentowanych w ramach kampanii byli artyści związani z Trójmiastem: Rafał Roskowiński, Iwona Zając, Mariusz Waras, Adam Witkowski oraz Grupa Krecha (Maciej Chodziński, Maciej Salamon, Michał Sosiński, Marcin Sosiński) i twórcy komiksów (Marek Lachowicz, Igor Wolski, Jakub Babczyński, Unka Odya), Małgorzata Gliwińska, Jakub Maliszewski, Ania Witkowska, Sławomir Witkowski oraz Zumba Stein (Joanna Grochocka, Natalia Osuch).
Powstały także trzy filmy animowane, których autorem jest Maciej Szupica we współpracy z Maciejem Chodzińskim i Maciejem Salamonem z Grupy Krecha.
- Chcieliśmy przełamać konwencję promocji miast, mówić o staraniach Gdańska i metropolii o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury przez podkreślanie potencjału tego miejsca, przez wskazywanie "Kim" jest Gdańsk i metropolia. A to mieszkańcy, tutejsi twórcy i indywidualności. Nie można promować starań i ducha miasta hasłem, jeśli nie podpisują się pod nim Ci, którzy tu żyją i tworzą. Dlatego zaprosiliśmy artystów do współpracy - tłumaczy Aleksandra Szymańska, współautorka projektu Gdańsk 2016.




















