![]() |
|
| Od lewej: Dyrektor PFB Roman Perucki, Elżbieta Penderecka, Paweł Adamowicz |
Tegoroczny, dziewiąty już, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethowena, odbędzie się w Warszawie, Krakowie i, po raz pierwszy, w Gdańsku. Prezydent Gdańska podkreślił, że organizacja koncertu w Gdańsku, świadczy o silnej pozycji tego ośrodka na „festiwalowej mapie” Polski. Mam nadzieję, że za rok, jeśli taka będzie wola organizatorów, Gdańsk włączy się w przygotowania jubileuszowego, dziesiątego Festiwalu Ludwiga van Beethovena - dodał Paweł Adamowicz.
Koszt koncertów w Gdańsku zostanie pokryty przez Miasto (70 tys. zł) i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego (50 tys. zł).
Dziewiąty Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Gdańsku odbędzie się w dniach 22 - 23 marca 2005 roku.
We wtorek, 22 marca, o godz. 19.00, w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina usłyszymy:
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) II Kwartet smyczkowy a-moll op. 13
Giuseppe Verdi (1813-1901) Kwartet smyczkowy e-moll
Ludwig van Beethoven (1770-1827) Kwartet smyczkowy a-moll op. 132
Utwory wykona Leipziger Streichquartett.
Natomiast w środę, 23 marca, godz. 19.00 usłyszymy:
Heitor Villa-Lobos (1887-1959) IX Suita z Bachianas Brasileiras
Gintaras Sodeika (1961 - ) Maranata
Benjamin Britten (1913-1976) Two Portraits
Piotr Czajkowski (1840-1893) Andante cantabile op. 11 Serenada C-dur op. 48
Wykonawcy: Yuri Bashmet - dyrygent i solista i Vilnius Festival Orchestra.
Informacje o wykonawcach znajdują się tutaj.
* * * * *
![]() |
Program każdej edycji Festiwalu jest inny, w sposób ciekawy i różnorodny pokazując zdobycze muzyki europejskiej. Każda edycja ujmuje dzieła Beethovena z różnych muzycznych perspektyw i pozwala dostrzec, skąd czerpał inspiracje Beethoven, jaki wpływ wywarła jego muzyka na twórców innych epok i jakie miejsce zajmuje Beethoven w świecie sztuki współczesnej oraz we współczesnej Europie. Festiwalowi od pierwszej edycji towarzyszy wystawa autografów oraz druków muzycznych wielkich kompozytorów, min: Bacha, Beethovena, Brahmsa, Chopina, Haydna, Mozarta, Schumanna i Szymanowskiego. Te bezcenne autografy pochodzą z kolekcji Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie i z Biblioteki Pruskiej w Berlinie, której zbiory przechowywane są w Bibliotece Jagiellońskiej.
Co roku w ramach festiwalu odbywa się też Międzynarodowe Sympozjum Muzykologiczne, stanowiące muzyczno-naukowo-humanistyczną refleksję o muzyce Beethovena i jej wpływie na twórczość innych kompozytorów. Owocem sympozjum są książki, dokumentujące referaty sesji (pierwsza książka zawiera referaty z lat 1997, 1998, 1999, druga - z lat 2000, 2001, 2002), opublikowane w dwóch wersjach językowych: polskiej i obcojęzycznej. Kolejna książka ukaże się w 2006 roku.
Każdej edycji Festiwalu przyświeca temat przewodni i wokół niego skupiają się wszystkie elementy wydarzenia. Osiem dotychczasowych edycji było poświęconych następującym tematom:
- 1997 - Beethoven i poprzednicy
- 1998 - Beethoven: struktura i ekspresja
- 1999 - Beethoven i romantycy
- 2000 - Od Beethovena do Mahlera. W kręgu wielkiej symfoniki
- 2001 - Beethoven i muzyka XX wieku, „wieku apokalipsy i nadziei”
- 2002 - Beethoven - Schubert - Chopin: w poszukiwaniu ekspresji własnej egzystencji
- 2003 - Beethoven i muzyka baroku
- 2004 - Beethoven i muzyka Europy narodów
Swoistą wizytówką festiwalu są wyrafinowane projekty plakatów i okładek programów koncertów. Do tej pory autorami grafik byli: Modulus Studio, Ryszard Horowitz, Rafał Olbiński, Stasys Eidregevičius, Wojciech Siudmak, Grzegorz Stec, Witold Siemaszkiewicz, Andy Warhol i Andrzej Pągowski.
Znakiem rozpoznawczym festiwalu są także pięknie wydane książki programowe w języku polskim i angielskim, zawierające informacje repertuarowe, biogramy artystów, eseje o prezentowanych utworach i wykaz autografów, prezentowanych na wystawie.
Elżbieta Penderecka
Urodziła się w Krakowie. Po ukończeniu szkoły średniej studiowała fizykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od 1965 roku prowadzi sekretariat swojego męża, Krzysztofa Pendereckiego. Od roku 1992 pomaga mężowi w organizacji Festiwalu im. Pablo Casalsa w San Juan w Puerto Rico. Krzysztof Penderecki był dyrektorem artystycznym tego Festiwalu w latach 1992-2002. Elżbieta Penderecka jest współzałożycielem Europejskiej Fundacji Mozartowskiej i Europejskiej Akademii Mozartowskiej, która została założona w Pradze w roku 1993 pod patronatem Prezydenta Czech Vaclava Havla, Prezydenta Węgier Arpada Göncza, i Premiera RP Hanny Suchockiej, i zakończyła swoją działalność w grudniu 1998 roku (siedziba Akademii Mozartowskiej przez cztery lata mie ściła się w Polsce). Aktywnie uczestniczyła w pracach Komitetu Doradczego i Rady Programowej. Przyczyniła się do powstania orkiestry kameralnej Sinfonietta Cracovia, oficjalnej orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa. Pomaga w promocji tego zespołu i organizacji koncertów, obejmując jednocze śnie nad nią patronat. W listopadzie 1997 roku zorganizowała wraz z Centrum Sztuki „Studio” koncert charytatywny na rzecz powodzian z udziałem Sinfonii Varsovii, Lorda Yehudi Menuhina, Chóru Filharmonii Narodowej oraz solistów Izabeli Kłosińskiej, Arto Norasa i Ewy Pobłockiej. W roku 1997 zainicjowała cykl „Koncerty Wielkich Mistrzów - Elżbieta Penderecka zaprasza”, prezentując tak znakomitych artystów jak M ścisław Rostropowicz, Jessye Norman czy Simon Estes. Kontynuowała ten cykl w roku 1998, zapraszając do Krakowa Barbarę Hendricks i Stanisława Bunina. W roku 1999 przyjechali do Krakowa m.in. Martha Argerich i Krystian Zimerman, a do Warszawy Olga Borodina i Maxim Vengerov, Shlomo Mintz, Heinrich Schiff i Julian Rachlin.
W latach 1996-2000 była Przewodniczącą Rady Programowej Festiwalu Kraków 2000 - Europejskie Miasto Kultury. W ramach Festiwalu Kraków 2000, na zaproszenie Elżbiety Pendereckiej przyjechali do Krakowa Filharmonicy Nowojorscy z Kurtem Masurem, Norddeutsche Rundfunk z Christophem Eschenbachem, Concentus Musicus z Maestro Harnoncourtem, Bergen Philharmonic z Simone Young, Wiener Akademie z Martinem Haselböckiem, oraz Bundesjugendorchester pod dyrekcją Maestro Gerda Albrechta. Wspólnie z Deutsche Stiftung Musikleben i Niemiecką Radą Muzyki zorganizowała tournee Bundesjugendorchester „Poland and Germany - Together in the Heart of Europe”, pod honorowym patronatem Prezydenta Niemiec Johannesa Raua i Prezydenta RP, Aleksandra Kwa śniewskiego, w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i Gdańsku.
W marcu 1997 roku zorganizowała pierwszy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. W następnych latach odbywały się kolejne edycje festiwalu, w których brali udział m.in.: Anne-Sophie Mutter z Penderecki Festival Orchestra, pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Juozas Domarkas, Thomas Sanderling, Aldo Ceccato, Leopold Hager, Christoph Eschenbach, John Neal Axelrod, Rudolf Buchbinder, Boris Pergamenschikow, Arto Noras, Barry Douglas, Yuri Bashmet, Shlomo Mintz, Boris Carmeli, Elena Zaremba, Matthias Hölle, Renate Behle, Chor der Bamberger Symphoniker i La Stagione Frankfurt, Deutsche Kammerorchester Berlin, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Tokyo String Quartet, i wielu innych wybitnych artystów.
W roku 1998 Elżbieta Penderecka była Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego. Wydarzenia muzyczne tego roku odbywały się w Krakowie pod patronatem samego kompozytora.
Elżbieta Penderecka została odznaczona w listopadzie 1996 roku Krzyżem Kawalerskim Orderu Polonia Restituta. W listopadzie 1997 roku została uhonorowana nagrodą PRO MUSICA VIVA, przyznaną przez Fundację Marii Strecker Daelen w uznaniu jej wybitnych osiągnięć w polskim i międzynarodowymżyciu muzycznym. 10 stycznia 1998 roku została laureatką nagrody specjalnej Złotej Statuetki Business Center Club. W styczniu 1999 roku otrzymała z rąk wojewody krakowskiego, Ryszarda Masłowskiego, Honorową Odznakę „Za zasługi dla Województwa Krakowskiego”. W tym samym roku otrzymała medal 40-lecia Programu Fulbrighta w Polsce. W związku z tą uroczystością współorganizowała w Teatrze Wielkim charytatywny koncert symfoniczny.
Jest członkiem Rady Fundacji Zamku w Łańcucie. Za działalność charytatywną od 1995 roku na rzecz Fundacji Profilaktyki i Leczenia Chorób Krwi im. Profesora Juliana Aleksandrowicza, wspomagającej rozwój Kliniki Hematologii Collegium Medicum UJ, otrzymała w grudniu 2000 roku Medal im. Profesora Juliana Aleksandrowicza.
W lutym 2001, w cyklu „Wielkie orkiestry - Elżbieta Penderecka zaprasza”, wspólnie z Teatrem Wielkim w Warszawie, zorganizowała koncert Cincinnati Symphony Orchestra.
W maju 2001 recitalem młodego pianisty z Luksemburga, Francesco Tristano Schlimé rozpoczęła w Krakowie festiwal pianistyczny „Mistrzowie fortepianu - wielkie talenty”. Festiwal kontynuowany był w dniach 16-19 września. Wystąpili na nim pianiści: Konstantin Scherbakov, Henri Sigfridsson, Filippo Gamba, Kun Woo Paik i Barry Douglas. Pierwszą edycję tego festiwalu zakończył w listopadzie występ Aleksandra Gindina.
W maju 2002 roku otrzymała na festiwalu Crackfilm nagrodę „Tytana Tytanów” za działania na rzecz promocji wizerunku Polski w świecie.
W czerwcu 2002 decyzją KulturForum Europa (Europejskie Forum Kultury) Elżbieta Penderecka została laureatką jubileuszowej nagrody Europejska Nagroda Kultury 2002 za swoje osiągnięcia jako „Ambasador Polski w otwieraniu Unii Europejskiej na Wschód”. 9 września 2002 odbyło się oficjalne wręczenie Europejskiej Nagrody Kultury za rok 2002.
28 marca 2003 roku Elżbieta Penderecka otrzymała Złoty Krzyż za Zasługi dla Republiki Austrii przyznany przez Prezydenta Republiki Austrii. 14 kwietnia Austriacki Konsul Generalny wręczył nagrodę na koncercie, który odbył się w ramach 7. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena Na zakończenie festiwalu w kwietniu 2003 roku Prezydent Krakowa i Rada Miasta Krakowa przyznała Elżbiecie Pendereckiej Złoty Medal Kraków 2000 “w dowód uznania za promowanie Krakowa poprzez organizację i pieczę nad jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce i świecie, Wielkanocnym Festiwalem Ludwiga van Beethovena”.
We wrześniu 2003, z inicjatywy aktywnie działających przy Wielkanocnym Festiwalu Beethovenowskim przyjaciół i artystów, powstaje w Krakowie Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Zostaje jego prezesem. Od tego roku Stowarzyszenie jest oficjalnym organizatorem Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który od 2004 roku przeniesiony jest do Warszawy. Jego 8. edycja, a pierwsza w Warszawie, odbyła się między 31 marca a 9 kwietnia. Tematem 8. edycji był „Beethoven i muzyka Europy Narodów”. Wśród artystów, którzy wystąpili na tym festiwalu, znaleźli się James Conlon, Violeta Urmana, Hasmik Papian, Hartmut Höll, Barry Douglas, Gidon Kremer i Kremerata Baltica, Patrick Gallois z Sinfonią Finlandią, Rudolf Buchbinder, oraz najwybitniejsi polscy dyrygenci (Antoni Wit, Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk), zespoły (Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia) i artyści.
W 2004 roku, Elżbieta Penderecka została zaproszona do zarządu Junges Klangforum Mitte Europa oraz do Comité International de Parrainage w Międzynarodowym Centrum Kulturalnym Neumunster w Luksemburgu. W tym samym czasie otrzymuje medal jubileuszowy 300 lat Sankt Petersburga za zasługi dla rozwoju stosunków rosyjsko-polskich uchwałą Prezydenta Federacji Rosyjskiej. W listopadzie 2004 organizuje w Warszawie drugą edycję Festiwalu Pianistycznego, którego jest dyrektorem. Elżbieta Penderecka po raz szósty zostaje nagrodzona przez miesięcznik „Home & Market” jako jedna z pięćdziesięciu najbardziej wpływowych kobiet w Polsce.
Między 15 a 25 marca 2005 odbędzie się 9 edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, którego tematem jest „Beethoven między muzyką Północy i Południa”, a wśród zaproszonych zespołów są tak wielkie orkiestry jak NDR, Bamberger Symphoniker, Bachakademie Stuttgart, Gächinger Kantorei. W listopadzie kontynuowana będzie 3 edycja Festiwalu Pianistycznego. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena.
Organizacja:
Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena
31-147 Kraków, ul. Długa 19/4
tel./fax: 012/4231517
e-mail: biuro@beethoven.org.pl
www.beethoven.org.pl
Współorganizacja:
Urząd Miejski w Gdańsku
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
























