![]() |
|
| "Silver Shadow" przy Nabrzeżu Oliwskim. Fot. D. Dulian. |
|
Po zawieszeniu przez DFDS połączenia promowego Gdańsk - Kopenhaga, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podjął intensywne starania mające na celu uaktywnienie terminalu Westerplatte. Ich efektem jest uruchomienie od 1 września nowego połączenia ro-ro oraz od 3 czerwca połączeń pasażerskich. Trwają rozmowy z innymi potencjalnymi kontrahentami.
W 2004 r. przewiduje się znaczący wzrost zawinięć "wycieczkowców" do Portu Gdańskiego. Podczas gdy w 2003 r. statki pasażerskie zawijały 13-krotnie, to w 2004 r. awizowanych jest ok. 30 zawinięć, w tym jednostek o ponad 200 m. długości. Wprawdzie w porównaniu z Portem Gdynia, w którym jest ok. 90 zawinięć w roku, i który od lat jest tradycyjnym portem pasażerskim, jest to dużo mniejsza liczba, ale tegoroczny wzrost potwierdza tezę o atrakcyjności Portu Gdańskiego dla pasażerów podróżujących na pokładach statków pasażerskich.
Przesądzają o tym walory Gdańska oraz łatwość dostępu z portu do miasta. W sytuacji najczęściej jednodniowego postoju w porcie, są to ważkie argumenty przemawiające za Portem Gdańsk. Potwierdzają to opinie praktyków z kręgów obsługi turystycznej. Już obecnie pasażerowie statków pasażerskich przypływających do Gdyni, w zdecydowanej większości w czasie postoju statku przyjeżdżają właśnie do Gdańska.
Na bazie tych tendencji zrodziła się koncepcja budowy w przyszłości terminalu ro-ro i promowego w Porcie Północnym. Będzie on zlokalizowany w pobliżu Terminalu Kontenerowego DCT, którego budowa ruszy jeszcze w tym roku (obecnie prowadzone są prace projektowe). Jednakże już oddanie do eksploatacji Terminalu Kontenerowego umożliwi zawijanie do niego również dużych statków pasażerskich. Te nowe możliwości stworzą kolejną szansę na aktywizację Portu Gdańskiego.
Więcej informacji na temat Portu Gdańskiego.





















