PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Urząd Miejski zgodny z normą ISO 9001

Urząd Miejski zgodny z normą ISO 9001
Gdański Urząd został ponownie poddany auditowi, który potwierdził właściwe funkcjonowanie systemu zarządzania jakością ISO 9001, szczególnie w zakresie obsługi klientów. W raporcie auditorzy podkreślali fachowość, przejrzystość działań i ciągłe doskonalenie jakości pracy w gdańskim Urzędzie. Tym samym certyfikat ISO został odnowiony na kolejne trzy lata.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Gdański Urząd został ponownie poddany auditowi, który potwierdził właściwe funkcjonowanie systemu zarządzania jakością ISO 9001, szczególnie w zakresie obsługi klientów. W raporcie auditorzy podkreślali fachowość, przejrzystość działań i ciągłe doskonalenie jakości pracy w gdańskim Urzędzie. Tym samym certyfikat ISO został odnowiony na kolejne trzy lata.

 
Sekretarz Miasta Danuta Janczarek prezentuje certyfikat jakości ISO przyznany Urzedowi  
Urząd Miejski w Gdańsku wdrożył system zarządzania jakością ISO 7 stycznia 2002 roku.
3 kwietnia 2002 r. Biuro Certyfikacji Polskiego Rejestru Statków S.A., po przeprowadzeniu auditu certyfikacyjnego przyznało Urzędowi certyfikat jakości zgodnie z normą ISO 9001:2000. Certyfikat przyznawany jest na trzy lata i raz w roku odbywa się audit sprawdzający, którego zadaniem jest potwierdzenie funkcjonowania i doskonalenia wdrożonego systemu. Dotychczas przeprowadzono dwa takie audity (w maju 2003 r. i w kwietniu 2004 r.), które potwierdziły zgodność postępowania z przyjętymi zasadami systemu zarządzania jakością. W kwietniu 2005 roku certyfikat ISO został odnowiony na kolejne trzy lata.

Jestem dumna, że pracujemy coraz lepiej. Cieszymy się, że audit wypadł dla nas pomyślnie i po raz kolejny możemy się cieszyć z certyfikatu jakości ISO. To dowód na to, że właściwie stosujemy opracowane przez nas procedury, że chcemy się doskonalić i się doskonalimy - mówi Danuta Janczarek, sekretarz miasta, pełnomocnik ds. systemu zarządzania jakością w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

 
  Certyfikat jakości ISO 9001:2000
Skontrolowane zostały poszczególne jednostki organizacyjne (referaty) w siedemnastu wydziałach Urzędu Miejskiego w siedzibie przy ulicy Nowe Ogrody 8/12 i oraz w Zespole Obsługi Mieszkańców przy ulicy Milskiego 1 w Gdańsku.
System zarządzania jakością jest bardzo dobrym narzędziem organizacyjnym. Ujednolicenie sposobu postępowania w skali całego Urzędu stwarza zarówno możliwość aktywnego włączenia się wszystkich pracowników w proces stałego doskonalenia świadczonych przez Urząd usług, jak i zwiększa dostępność do informacji. Misja i polityka jakości ukierunkowane są przede wszystkim na uzyskanie zadowolenia klienta Urzędu poprzez sprawną i terminową obsługę. Od momentu wdrożenia systemu jakości ISO w gdańskim magistracie stale zmniejsza się nieterminowość w wydawaniu decyzji administracyjnych. W 2002 roku wskaźnik ten wynosił 0,11% wszystkich decyzji, w 2004 roku już 0,011%.

Miło nam znowu wręczyć Urzędowi kolejny certyfikat ISO. Na tle blisko dwudziestu urzędów sektora samorządowego, które kontrowaliśmy gdański magistrat wypada doskonale. Dowodem na to są choćby nagrody jakie uzyskał za stronę internetową www.gdansk.pl oraz wprowadzenie aż 36 procedur on-line dotyczących spraw urzędowych - mówi auditor wiodący Biura Certyfikacji Polskiego Rejestru Statków, Andrzej Kufel.

Stworzone i stosowane w tym systemie procedury wydziałowe nie są dokumentami narzucającymi nowy sposób postępowania, lecz ujednolicają, systematyzują i porządkują zasady pracy wynikające z obowiązujących przepisów prawa. Nie wymaga to więc odrywania pracowników od ich codziennych obowiązków, a formy nadzorowania systemu jakości wynikające z normy pozwalają na bieżącą analizę pracy i bieżące korygowanie występujących niedociągnięć.


Piotr Piotrowski
Maciej Turnowiecki


ISO (International Organization for Standarization - Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna) jest ogólnoświatową federacją krajowych organizacji normalizacyjnych (organizacji członkowskich ISO). Prace związane z opracowywaniem norm międzynarodowych prowadzone są przez komitety techniczne ISO.
Norma międzynarodowa ISO 9001:2001 ma zastosowanie do procesów zachodzących w organizacji. Niniejsza norma koncentruje się na osiąganiu ciągłego doskonalenia, mierzonego zadowoleniem klientów, zawiera wytyczne oraz zalecenia. Każda organizacja samodzielnie opracowuje dokumentację systemu jakości przestrzegając ogólnych założeń przyjętych w normie.