PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Tramwaj na Chełm ruszy 19 grudnia

Tramwaj na Chełm ruszy 19 grudnia
Znana jest już data uruchomienia linii tramwajowej, która połączy Chełm z centrum miasta. Pierwszy tramwaj z numerem 1, bo taki numer będzie miała nowa linia, przewiezie pierwszych pasażerów 19 grudnia. W ten sposób zamknięta zostanie druga edycja Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Znana jest już data uruchomienia linii tramwajowej, która połączy Chełm z centrum miasta. Pierwszy tramwaj z numerem 1, bo taki numer będzie miała nowa linia, przewiezie pierwszych pasażerów 19 grudnia. W ten sposób zamknięta zostanie druga edycja Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.

- Budując linię tramwajową na Chełm, realizujemy zamierzenia co najmniej sprzed 30 lat. Wówczas to powstał pomysł jej wybudowania i nawet zarezerwowano dla tej linii numer 1. zakończenie prac na linii tramwajowej na Chełm, jest zarazem sfinalizowaniem II edycji Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, który pochłonął w latach 2005 ? 2007, 248 mln złotych. Zrealizowano w sumie 23 projekty, jeden zaś przeniesiono na roku przyszły. Chodzi o modernizacje skrzyżowania Kliniczna ? Hallera ? mówił Paweł Adamowicz, na konferencji prasowej podsumowującej gdańskie inwestycje drogowe i tramwajowe. Szczególne słowa uznania należą się Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Zarządowi Dróg i Zieleni i Wydziałowi Programów Rozwojowych UMG za sprawne przeprowadzenie prac ? dodał prezydent Gdańska.

Przy realizacji inwestycji tramwajowej na Chełm musieliśmy rozwiązać kilka istotnych problemów. Jednym z nich był na przykład problem zapewnienia dostatecznej ilości energii elektrycznej dla tramwajów, które ruszą nową linią. W związku z tym musieliśmy pobudować dodatkowe urządzenia do dostarczania energii ? mówił Janusz Łagowski, z-ca dyrektora DRMG, odpowiedzialny za realizację GPKM II.

Informacje o budowie linii tramwajowej na Chełm, na odcinku od ul. 3 Maja do pętli tramwajowej przy ulicy Ptasiej:
Wykonawca: Konsorcjum ?Chełm?
TORPOL Sp. z o.o - Lider Konsorcjum
Termin realizacji inwestycji: 16.10.2006- 30.11.2007r.
Koszt: ok. 64,5 mln złotych
Dofinansowanie ze środków UE 50%
Wkład unijny 16.620.000 złotych

Budowa linii umożliwi ponad 45 tysięcznej dzielnicy (obecnie natężenie ruchu wynosi ponad 4000 pasażerów w godzinie szczytu w każdym kierunku) bardzo szybkie dotarcie z Centrum miasta do swoich domów. Docelowo częstotliwość kursowania tramwajów wynosić będzie do 24 na godzinę ze zdolnością przewozową 6000 pasażerów na godzinę.
Linia tramwajowa przejmie znaczne ilości pasażerów z komunikacji autobusowej, co pozwoli znacząco zmniejszyć ilość autobusów jeżdżących przez zatłoczone Centrum miasta oraz stworzy nowe możliwości powiązań międzydzielnicowych i zintegruje komunikację zbiorową dzielnicy Chełm z Szybką Koleją Miejską.

Zakres budowy linii tramwajowej na Chełm obejmował:

  • wybudowanie 5800 metrów bieżących toru pojedynczego z szyn rowkowych wraz z 3 rozjazdami dwutorowym pojedynczymi na węźle Grodecka i 4 rozjazdami pojedynczymi na pętli Ptasia,
  • wybudowanie pętli tramwajowej w rejonie ul. Ptasia za skrzyżowaniem Al. Sikorskiego z ul. Witosa
  • wykonanie przystanków tramwajowych Pohulanka, Odrzańska, Chałubińskiego,
  • wykonanie bezkolizyjnych dojść do przystanków Pohulanka i Odrzańska z 5 windami
  • wybudowane 2 przystanków autobusowo- tramwajowych i 1 przystanku tramwajowego na pętli Ptasia,
  • wybudowanie przejazdów i przejść gumowych STRAIL w ul. 3 Maja, Armii Krajowej , Chałubińskiego, Witosa i na pętli Ptasia. Razem 795m2 przejazdów i 375m2 przejść,
  • budowa sieci trakcyjnej z budową 76 słupów nowych,
  • budowa linii kablowych
  • przebudowa i uzupełnienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic: Armii Krajowej ? 3 Maja, Sikorskiego ? Chałubińskiego i Sikorskiego ? Witosa.
  • budowa stacji prostownikowej wraz z budynkiem , wyposażeniem i automatyką
  • budowa systemu zdalnego sterowania i nadzoru nad urządzeniami w projektowanej stacji prostownikowej ?Chełm?, w połączeniu linia światłowodową z centrum sterowania w istniejącym budynku stacji prostownikowej ? Towarowa?.

Fot.: Jerzy Pinkas / Kancelaria Prezydenta

Karol Polejowski

Do pobrania:
informacje o Gdańskim Projekcie Komunikacji Miejskiej (130 KB PDF) (130.42 KB)
ulotka promująca Linię Tramwajową na Chełm (2.37 MB PDF) (2.38 MB)

 

 

 

Przebudowa Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich - raport ze stanu prac