Znana jest już data uruchomienia linii tramwajowej, która połączy Chełm z centrum miasta. Pierwszy tramwaj z numerem 1, bo taki numer będzie miała nowa linia, przewiezie pierwszych pasażerów 19 grudnia. W ten sposób zamknięta zostanie druga edycja Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Przy realizacji inwestycji tramwajowej na Chełm musieliśmy rozwiązać kilka istotnych problemów. Jednym z nich był na przykład problem zapewnienia dostatecznej ilości energii elektrycznej dla tramwajów, które ruszą nową linią. W związku z tym musieliśmy pobudować dodatkowe urządzenia do dostarczania energii ? mówił Janusz Łagowski, z-ca dyrektora DRMG, odpowiedzialny za realizację GPKM II.
Informacje o budowie linii tramwajowej na Chełm, na odcinku od ul. 3 Maja do pętli tramwajowej przy ulicy Ptasiej:
Wykonawca: Konsorcjum ?Chełm?
TORPOL Sp. z o.o - Lider Konsorcjum
Termin realizacji inwestycji: 16.10.2006- 30.11.2007r.
Koszt: ok. 64,5 mln złotych
Dofinansowanie ze środków UE 50%
Wkład unijny 16.620.000 złotych
Budowa linii umożliwi ponad 45 tysięcznej dzielnicy (obecnie natężenie ruchu wynosi ponad 4000 pasażerów w godzinie szczytu w każdym kierunku) bardzo szybkie dotarcie z Centrum miasta do swoich domów. Docelowo częstotliwość kursowania tramwajów wynosić będzie do 24 na godzinę ze zdolnością przewozową 6000 pasażerów na godzinę.
Linia tramwajowa przejmie znaczne ilości pasażerów z komunikacji autobusowej, co pozwoli znacząco zmniejszyć ilość autobusów jeżdżących przez zatłoczone Centrum miasta oraz stworzy nowe możliwości powiązań międzydzielnicowych i zintegruje komunikację zbiorową dzielnicy Chełm z Szybką Koleją Miejską.
Zakres budowy linii tramwajowej na Chełm obejmował:
- wybudowanie 5800 metrów bieżących toru pojedynczego z szyn rowkowych wraz z 3 rozjazdami dwutorowym pojedynczymi na węźle Grodecka i 4 rozjazdami pojedynczymi na pętli Ptasia,
- wybudowanie pętli tramwajowej w rejonie ul. Ptasia za skrzyżowaniem Al. Sikorskiego z ul. Witosa
- wykonanie przystanków tramwajowych Pohulanka, Odrzańska, Chałubińskiego,
- wykonanie bezkolizyjnych dojść do przystanków Pohulanka i Odrzańska z 5 windami
- wybudowane 2 przystanków autobusowo- tramwajowych i 1 przystanku tramwajowego na pętli Ptasia,
- wybudowanie przejazdów i przejść gumowych STRAIL w ul. 3 Maja, Armii Krajowej , Chałubińskiego, Witosa i na pętli Ptasia. Razem 795m2 przejazdów i 375m2 przejść,
- budowa sieci trakcyjnej z budową 76 słupów nowych,
- budowa linii kablowych
- przebudowa i uzupełnienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic: Armii Krajowej ? 3 Maja, Sikorskiego ? Chałubińskiego i Sikorskiego ? Witosa.
- budowa stacji prostownikowej wraz z budynkiem , wyposażeniem i automatyką
- budowa systemu zdalnego sterowania i nadzoru nad urządzeniami w projektowanej stacji prostownikowej ?Chełm?, w połączeniu linia światłowodową z centrum sterowania w istniejącym budynku stacji prostownikowej ? Towarowa?.
Fot.: Jerzy Pinkas / Kancelaria Prezydenta
Karol Polejowski
Do pobrania:
informacje o Gdańskim Projekcie Komunikacji Miejskiej (130 KB PDF)
(130.42 KB)
ulotka promująca Linię Tramwajową na Chełm (2.37 MB PDF)
(2.38 MB)

































