Prezentacji dokonał dyrektor Wydziału Promocji Miasta w Urzędzie Miejskim w Gdańsku Jerzy Rembalski. To właśnie ten wydział jest w głównej mierze odpowiedzialny za realizowanie polityki promocyjnej miasta.
Wybrane działania podejmowane przez Wydział Promocji Miasta
Cztery podstawowe grupy, do których kierowany jest przekaz promocyjny to:
- mieszkańcy Gdańska,
- goście krajowi i zagraniczni,
- krajowi i zagraniczni organizatorzy turystyki,
- inwestorzy krajowi i zagraniczni.
Identyfikacja
Podstawowe elementy identyfikacji wizualnej Gdańska, nadające spójność wszystkim materiałom promocyjnym, to logotypy obejmujące elementy heraldyki miasta. Od 2002 roku logotypowi konsekwentnie towarzyszy jako główny element kampanii wizerunkowych hasło „Morze możliwości” stosowane zamiennie z adresem strony internetowej.
![]() |
![]() |
Kampanie wizerunkowe
Gdańska symbolika a zwłaszcza hasło „Gdańsk morze możliwości” są konsekwentnie wykorzystywane do promocji wizerunkowej miasta w kampaniach reklamowych w kraju i za granicą obejmujących:
- reklamę zewnętrzną
Wielkoformatowe nośniki reklamowe - bilboardy i citylighty czy banery reklamowe towarzyszące dużym imprezom plenerowym.
![]() |
![]() |
- reklamę wewnętrzną
Hala Olivia - rozgrywki hokejowe rangi międzynarodowej w 2004 roku, liga europejska koszykówki mężczyzn w sezonie 2004/05, AWFiS - ligowe rozgrywki piłki ręcznej, stadion Lechii Gdańsk.
![]() |
- reklamę prasową
Reklama prasowa łączy elementy kampanii wizerunkowej z funkcją informacyjną. Obejmuje zarówno klasyczne w formie reklamy prasowe jak również sponsorowane artykuły i wkładki promocyjne w prasie krajowej i zagranicznej.
![]() |
![]() |
Imprezy masowe
Wydział Promocji Miasta występuje jako organizator i koordynator dużych imprez masowych m.in.:
- Kocham Gdańsk - impreza w Warszawie we wrześniu 2003 roku
- Gdańsk w Europie, Europa w Gdańsku 30.04-03.05 2004
- Święto Miasta, 29.05.2004
- Parada Niepodległości 11 listopada
![]() |
![]() |
Wydział Promocji Miasta będzie w 2005 roku organizatorem i współorganizatorem kilkunastu imprez masowych, w tym:
- 29 kwietnia - 1 maja - Puchar świata we florecie kobiet
- 30 kwietnia - 3 maja - Otwarcie gdańskiego sezonu turystycznego
- 28 - 29 maja 2005 - Święto Miasta
- 14 - 31 sierpnia - Obchody 25-lecia „Solidarności”
- 2 - 4 września - Jarmark Wileński
- 24 września - Festiwal Latawca
- 31 grudnia - Powitanie Nowego Roku
Wystawy i ekspozycje
![]() |
Inicjujemy i wspieramy szereg działań o charakterze kulturalnym:
Gdańsk to jedyne miasto z Polski i pozostałych 9 nowych krajach członkowskich UE, którego symbole są prezentowane w parku Mini-Europe w Brukseli. Otwarcie gdańskiej ekspozycji było elementem oficjalnych uroczystości towarzyszących przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. |
Film i telewizja
![]() |
Gdańsk to również jedyne miasto w Polsce, które promuje się poprzez kinową produkcję filmową: polsko-niemiecki film pt. Wróżby Kumaka. W celach promocyjnych wykorzystuje się również programy telewizyjne; w ubiegłym roku: Wielki Test z III RP, Amberif 2004 - Gala Mody i Bursztynu, 13 Festiwal Polskich Wideoklipów Yach Film 2004. |
Udział w targach
Gdańsk bierze udział w najważniejszych krajowych i zagranicznych imprezach targowych:
- krajowe targi turystyczne: Warszawa, Gdańsk, Poznań, Katowice, Bielsko-Biała,
- międzynarodowe targi turystyczne: Londyn, Berlin, Hamburg, Kolonia, Barcelona, Goeteborg, Kopenhaga, Paryż, Bruksela, St Petersburg, Floryda (pośrednio ZMPG SA i POT),
- międzynarodowe targi inwestycyje: Monachium, Warszawa.
Ponadto: Targi Gospodarki Morskiej „Baltexpo” i inne imprezy targowe organizowane przez MTG S.A.
Dla potrzeb promocyjnych stworzono zestaw nowoczesnych systemów wystawienniczych obejmujących m.in.: tablice reklamowe oraz systemy pop-up i roll-up. Szczególnym elementem wystawienniczym stosowanym w czasie różnych imprez jest miniatura Fontanny Neptuna.
![]() |
![]() |
![]() |
Publikacje miejskie
To podstawowa forma przekazu informacji o walorach turystycznych i gospodarczych miasta. Obejmują wydawnictwa tradycyjne (drukowane) i publikacje multimedialne. Niezbędne minimum to wersja polska i angielska.
Wydawane są również publikacje o profilu gospodarczym.
![]() |
![]() |
Strona internetowa
![]() |
Ważnym elementem polityki promocyjnej miasta jest oficjalna strona internetowa miasta www.gdansk.pl. Strona posiada 4 wersje obcojęzyczne. W grudniu liczba wizyt na naszej stronie sięgnęła 290 tysięcy. W 2004 r. zostaliśmy nagrodzeni przez Stowarzyszenie "Miasta w Internecie” nagrodą Złotej Małpy 2004 jako najlepszy miejski serwis internetowy w Polsce. |
Study tours
Wydział koordynuje pobyt krajowych i zagranicznych dziennikarzy specjalizujących się w tematyce turystycznej i gospodarczej. Efektem ich pobytu są liczne publikacje w dziennikach, czasopismach i publikatorach branżowych oraz w zagranicznych stacjach radiowych i telewizyjnych.
![]() |
![]() |
Wizerunek Gdańska a turystyka
Jednym z mierników efektów prowadzonej działalności promocyjnej mogą być wyniki badań prowadzonych od kilku lat przez Instytut Eurotest.
Wg wstępnych szacunków Instytutu Eurotest tylko w lipcu i sierpniu 2004 roku w Gdańsku gościło 490 tys. turystów krajowych i 190 tys. turystów zagranicznych. Wg badań ankietowych turyści zagraniczni przebywający w Gdańsku w sezonie letnim 2004 wydawali średnio 720 zł, natomiast turyści polscy wydali średnio 340 zł. Szacunkowe wpływy z lipca i sierpnia 2004 roku (suma liczby turystów krajowych i zagranicznych pomnożonych przez ich średnie wydatki) - 303,4 mln zł.
![]() |
Wydłuża się czas pobytu turystów w Gdańsku. W 2003 roku z noclegów korzystało w Gdańsku 315,7 tys. turystów, podczas gdy tylko w szczycie sezonu letniego 2004 roku (lipiec i sierpień) liczba nocujących w Gdańsku turystów wg szacunków Instytutu Eurotest wyniosła około 104 tys. osób. Średnio polski turysta spędził w tym sezonie w Gdańsku 5,1 dnia, a turysta zagraniczny 5,8 dnia. Gdańsk może poszczycić się najwyższym wskaźnikiem wykorzystania pokoi hotelowych w spośród dużych miast w Polsce - 53,5%.
Zarówno turyści krajowi jak i zagraniczni ocenili Gdańsk lepiej niż Gdynię, Sopot, Warszawę, Olsztyn, Toruń, Wrocław. Tak samo oceniono Gdańsk jedynie w porównaniu do Krakowa.
99,2% podało, że są zadowoleni z pobytu w Gdańsku, w tym 46,8% bardzo zadowoleni i 52,4% zadowoleni.
Piotr Murawski
na podstawie prezentacji przygotowanej przez Referat Promocji Miasta

























































