Ponad 60 lat temu, w Stoczni Gdańskiej, zwodowany został statek SS Sołdek. Wczoraj, w Instytucie Kultury Miejskiej, Przemysław Kwapisz i Andrzej Truszkowski z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, opowiedzieli o dawnej i współczesnej roli statku zbudowanego całkowicie w Polsce po II wojnie światowej. To ostatnie już w tym roku spotkanie w ramach cyklu Akademia Stoczni.
Nietypowy eksponat
Sołdek powstał w latach 1948-1949 w Stoczni Gdańskiej. Statek handlowy o napędzie parowym i pierwszą pełnomorską jednostką towarową, zbudowana przez polski przemysł okrętowy. Swoją nazwę zawdzięcza Stanisławowi Sołdkowi, traserowi z gdańskiej stoczni. Andrzej Truszkowski zaprezentował wiele starych fotografii, na których widać było poszczególne fazy budowy statku. Stalowy symbol Gdańska, pływał przez 31 lat i zawinął do ponad 60 portów, a symbol polskiego przedsiębiorstwa armatorskiego wciąż jest dobrze widoczny na kominie statku. – W 1985 roku Sołdek zacumował przy spichlerzach na Ołowiance. Niedługo później stał się oddziałem Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku – opowiadał Andrzej Truszkowski. Jednostka oferuje 500 metrów kwadratowych przestrzeni ekspozycyjnej. Odbywają się tam m.in. zajęcia tematyczne dla szkół a nawet miejsce spektakle teatralne. – Zagladając do starych zdjęć widać, że duże statki handlowe regularnie przybijały do Wyspy Spichrzów. Obecność Sołdka na nabrzeżu nie kłóci się więc z historią tego miejsca – wyjaśnił Truszkowski. Uczestnicy prezentacji mogli również zapoznać się z wyglądem nabrzeża Motławy w minionych wiekach. Na slajdach zaprezentowano obrazy ze zbiorów Muzeum Morskiego w Gdańsku.

fot. Tomasz Ziółkowski
Konserwacja historii
Przemysław Kwapisz opowiedział o opiece technicznej nad Sołdkiem. Przybliżył proces konserwacji zabytkowej jednostki. – Stan techniczny statku jest nadzorowany przez Polski Rejestr Statków i Urząd Morski w Gdyni – wyjaśnił. – W 2010 i 2011 roku miały miejsce dwa duże remonty. Największy problem sprawiają połączenia nitowe, które dawniej były standarowymi elementami statków. W Polsce żyje już niewielu specjalistów od nitów – dodał. Prowadzący wyjaśnił, że powłoka statku jest narażona na uszkodzenia również w trakcie stacjonowania nad Motławą. Muzeum otrzymało duże wsparcie ze strony Gdańskiej Stoczni Remontowej. To właśnie tam odbywają się wszystkie naprawy. Kwapisz przeprowadził uczestników prezentacji przez proces regeneracji statku. – Prawda jest taka, że mamy coraz mniej zabytku w zabytku – zauważył. – Stal jednostki się zużywa przy piaskowaniu i w trakcie korodowania. Sołdek jest stale uzupełniany nowymi materiałami – dodał. Prowadzący pokazał projekty remontu dwóch ładowni zabytkowej jednostki. – Sołdek zyskałby nowoczesne sale ekspozycyjne, które można byłoby przeznaczyć na cele edukacyjne i kulturalne – zakończył Kwapisz.
Andrzej Truszkowski jest absolwentem historii Uniwersytetu Gdańskiego. Od 1992 roku pracuje w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. Jest kustoszem w Dziale Historii Budownictwa Okrętowego. Przemysław Kwapisz ukończył studia inżynierskie z oceanotechniki na Politechnice Gdańskiej i studia magisterskie z oceanografii na Uniwersytecie Gdańskim. Od 2009 roku pracuje w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku jako specjalista ds. statków.
Akademia Stoczni w Gdańsku to cykl spotkań organizowanych przez grupę Metropolitankę i Instytut Kultury Miejskiej. Prelegenci i prelegentki, w trakcie wykładów i spacerów, przybliżali słuchaczom historie związane z powstawaniem, rozwojem i rolą przemysłu stoczniowego dla Pomorza i Trójmiasta. Opowiadali o historii stoczni, jej architekturze, jak również o związanych z nią ludziach. Poniedziałkowy wykład był ostatnim spotkaniem w ramach tegorocznej edycji.

fot. Tomasz Ziółkowski
Akademia Stoczni Gdańskiej:
http://metropolitanka.ikm.gda.pl/dzialania/akademia-stoczni/
Instytut Kultury Miejskiej:
SS Sołdek na stronie Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku:
http://www.nmm.pl/index.php/soldek
Towarzystwo Przyjaciół Statku-Muzeum „Sołdek”:
http://www.tps-msoldek.cmm.pl/




















