35 nowoczesnych niskopodłogowych klimatyzowanych i monitorowanych tramwajów Swing 120 NaG zasili gdański tabor do końca 2011 roku. Pierwszy pojazd z bydgoskich zakładów PESA SA dotrze do Gdańska już we wrześniu tego roku, a do ruchu włączony zostanie na przełomie września i października.
6 sierpnia z wizytą do bydgoskich zakładów Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding udali się prezydent Gdańska - Paweł Adamowicz, zastępca prezydenta - Maciej Lisicki oraz przedstawiciele Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku: prezes ZKM - Jerzy Zgliczyński i wiceprezes - Leszek Krawczyk. Na hali produkcyjnej obejrzeli pierwszy montowany tramwaj typu Swing 120 NaG, który już we wrześniu dotrze do Gdańska.
W tym roku do naszego miasta dostarczonych zostanie łącznie 5 tramwajów 120 NaG, a pozostałe 30 pojawi się na gdańskich torach do końca 2011 roku. Tramwaje z PESY to nowoczesne pojazdy II generacji - wyposażone w system klimatyzacji i 9 kamer wewnętrznego monitoringu. Każdy z nich jest wyposażony w aparaturę umożliwiającą diagnostykę pojazdu na odległość - np. z poziomu zajezdni. Wraz ze zmodernizowanymi "Dortmundami" nowe pojazdy zastąpią wysłużone wagony 105N.
Producentem nowych gdańskich tramwajów jest bydgoska firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding. PESA SA wyłoniona została, spośród sześciu producentów, w przetargu rozpisanym na początku 2009 roku przez Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o. Ocenie podlegały rozwiązania techniczne oraz cena. Umowa z PESA SA podpisana została 9 września 2009 roku.
- Z PESĄ od samego początku współpracuje nam się bardzo dobrze - budowę tramwajów konsultujemy na każdym etapie. PESA jest zakładem na najwyższym światowym poziomie, co widać po efektach. Jesteśmy przekonani, że tramwaje przypadną do gustu gdańszczanom i staną się wizytówką miasta - powiedział podczas wizyty w zakładach PESA w Bydgoszczy prezydent Gdańska - Paweł Adamowicz.
Pojazdy szynowe PESY jeżdżą w wielu krajach, np. we Włoszech i Ukrainie oraz właściwie w każdym z naszych województw. Model Swing 120 NaG (G jak Gdańsk) zaprojektowany został specjalnie dla Gdańska, a powstawał przy udziale gdańskich motorniczych i pracowników technicznych ZKM, którzy współdecydowali o parametrach tramwaju.
Wysuwane rampy zapewniające przewóz osób niepełnosprawnych, skuteczne układy klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji zapewniać będą dobre warunki podróżowania niezależnie od pory roku, system wykrywania i likwidacji poślizgów, funkcjonujący we wszystkich fazach rozruchu i hamowania i... pierwszy w Polsce system, który pokazywał będzie, na monitorach zamieszczonych we wnętrzu pojazdu, przebieg trasy. Dzięki temu systemowi pasażer będzie mógł na bieżąco śledzić trasę przejazdu, zobaczyć na mapie Gdańska w jakim dokładnie miejscu się znajduje i jaka odległość dzieli go od "jego" przystanku. Na monitorze prezentowane będą również charakterystyczne miejsca i obiekty, obok których pojazd będzie w danym momencie przejeżdzał.
Koszt nowych pojazdów to 305 520 696 zł, wartość jednego pojazdu to ok. 7 mln zł. Znaczną część środków na ten cel (37,5 %) udało się pozyskać ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Z tego samego źródła finansowana była m.in. modernizacja taboru autobusowego w Gdańsku.
Charakterystyka tramwaju 120 Na PESA G
? część pasażerska w 100% niskopodłogowa i wyposażona w skuteczne układy klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji zapewniające dobre warunki podróżowania niezależnie od pory roku,
? wysuwane rampy zapewniające przewóz osób niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich,
? wnętrze monitorowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej,
? drzwi o szerokości 1,3 m pozwalające na wygodną i szybką wymianę pasażerów,
? układ napędowy zapewniający płynny rozruch i hamowanie bez szarpnięć i gwałtownych zmian przyspieszenia,
? system wykrywania i likwidacji poślizgów, funkcjonujący we wszystkich fazach rozruchu i hamowania,
? wydzielona, klimatyzowana kabina motorniczego,
? możliwość rejestracji wszystkich parametrów pracy pojazdu i analizy danych,
? na każdym z nich znajdował się będzie herb Gdańska.
Dane techniczne:
? długość tramwaju 30 m
? szerokość tramwaju 2,4 m
? liczba miejsc ogółem 245 (w tym siedzących 40)
? wózki napędowe 2 szt.
? wózek toczny 1 szt.
? maksymalna prędkość eksploatacyjna 70km/h
Anna Dobrowolska / Biuro Prasowe




















