![]() |
W Urzędzie Miejskim w Gdańsku działa Miejski Rzecznik Konsumentów, którym jest Alina Rocka. Zajmuje się ona zapewnieniem porad i pomocy prawnej w ramach ochrony praw konsumentów oraz wytaczaniem lub przystępowaniem do powództw w sprawach o naruszenie praw konsumenckich. Dodatkowo Rzecznik jest uprawniony do składania wniosków o stanowienie i zmianę przepisów prawa miejscowego w zakresie praw konsumentów oraz współdziałania z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organizacjami, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów.
Miejski Rzecznik Konsumentów ma swoje biuro w Nowym Ratuszu, ul. Wały Jagiellońskie 1, pokój 103, tel.: (058) 323 70 11, fax: (058) 305 34 52.
Bilans działań Miejskiego Rzecznika Konsumentów w 2004 roku
W roku ubiegłym Miejski Rzecznik Konsumentów zajmował się 3734 sprawami. Było to o 1687 więcej niż w roku 2003. Zdecydowaną większość tych spraw stanowiły porady i informacje (3222). Rzecznik wziął też udział w 18 procesach sądowych (5 w roku 2003) i 339 razy interweniował u przedsiębiorców.
Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że możliwe jest uniknięcie większości problemów, o ile zastosuje się kilka podstawowych zasad.
Najważniejsze z nich to:
- nie podejmuj pochopnie decyzji o kupnie produktu
- zawsze zachowaj dowód zakupu (paragon lub fakturę)
- nie ulegaj bezkrytycznej wierze w reklamy
- nie podpisuj żadnych dokumentów bez uprzedniego ich przeczytania i zrozumienia
- sprawdź firmy proponujące bardzo atrakcyjne pożyczki
- ignoruj informacje o niespodziewanych wartościowych wygranych, w konkursach, w których nie brałeś udziału
Zachowanie tych kilku prostych zasad pomoże nam w uniknięciu kłopotów, z którymi potem często trudno sobie poradzić.
Michał Brandt





















