PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Światowy Dzień Konsumenta

Światowy Dzień Konsumenta
15 marca po raz dwudziesty drugi obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Tegoroczne obchody odbywają się pod hasłem: „Konsumenci mówią „nie” dla żywności modyfikowanej genetycznie”. Z okazji Dnia Konsumenta Miejski Rzecznik Konsumentów w Gdańsku radzi co zrobić, aby uniknąć kłopotów z nieuczciwym sprzedawcą.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
15 marca po raz dwudziesty drugi obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Tegoroczne obchody odbywają się pod hasłem: „Konsumenci mówią „nie” dla żywności modyfikowanej genetycznie”. Z okazji Dnia Konsumenta Miejski Rzecznik Konsumentów w Gdańsku radzi co zrobić, aby uniknąć kłopotów z nieuczciwym sprzedawcą.

Wyspa Sobieszewska
Światowy Dzień Konsumenta został ustanowiony w 1983 r. Stało się to w rocznicę przemówienia (1962) prezydenta Johna Kennedy’ego w Kongresie USA, w sprawie projektu ustawy o ochronie praw konsumenta. Wówczas padło z jego ust stwierdzenie „konsumenci to my wszyscy”. W Polsce ochrona praw konsumenckich zawarta jest w artykule 76 Konstytucji RP. Największym światowym podmiotem, aktualnie zajmującym się ochroną praw konsumenckich, jest Consumers International, międzynarodowa organizacja skupiająca 250 mniejszych organizacji ochrony praw konsumenckich ze 115 krajów.

W Urzędzie Miejskim w Gdańsku działa Miejski Rzecznik Konsumentów, którym jest Alina Rocka. Zajmuje się ona zapewnieniem porad i pomocy prawnej w ramach ochrony praw konsumentów oraz wytaczaniem lub przystępowaniem do powództw w sprawach o naruszenie praw konsumenckich. Dodatkowo Rzecznik jest uprawniony do składania wniosków o stanowienie i zmianę przepisów prawa miejscowego w zakresie praw konsumentów oraz współdziałania z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organizacjami, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów.
Miejski Rzecznik Konsumentów ma swoje biuro w Nowym Ratuszu, ul. Wały Jagiellońskie 1, pokój 103, tel.: (058) 323 70 11, fax: (058) 305 34 52.

Bilans działań Miejskiego Rzecznika Konsumentów w 2004 roku

W roku ubiegłym Miejski Rzecznik Konsumentów zajmował się 3734 sprawami. Było to o 1687 więcej niż w roku 2003. Zdecydowaną większość tych spraw stanowiły porady i informacje (3222). Rzecznik wziął też udział w 18 procesach sądowych (5 w roku 2003) i 339 razy interweniował u przedsiębiorców.
Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że możliwe jest uniknięcie większości problemów, o ile zastosuje się kilka podstawowych zasad.

Najważniejsze z nich to:
  • nie podejmuj pochopnie decyzji o kupnie produktu
  • zawsze zachowaj dowód zakupu (paragon lub fakturę)
  • nie ulegaj bezkrytycznej wierze w reklamy
  • nie podpisuj żadnych dokumentów bez uprzedniego ich przeczytania i zrozumienia
  • sprawdź firmy proponujące bardzo atrakcyjne pożyczki
  • ignoruj informacje o niespodziewanych wartościowych wygranych, w konkursach, w których nie brałeś udziału

Zachowanie tych kilku prostych zasad pomoże nam w uniknięciu kłopotów, z którymi potem często trudno sobie poradzić.


Michał Brandt