W nocy z 21 na 22 grudnia okradziono magazyn MOSiR. Łupem złodziei padła oryginalna śruba napędowa żaglowca Generał Zaruski. Trwają poszukiwania sprawców kradzieży. Dla osób, które przyczynią się do ich ujęcia, przewidziano nagrodę -3 tys. zł!
![]() |
Splądrowany magazyn znajduje się przy ul. Zawodników w Gdańsku. Z pierwszych ustaleń wynika, że kradzieży dokonali tzw. złomiarze. Wynieśli jedną z oryginalnych śrub, a pozostawione ślady wskazują, że chcieli także wynieść drugą.
- Kradzież tego elementu jest dla nas podwójną stratą - w całym procesie odbudowy Zaruskiego staramy się w jak największym stopniu uratować i wykorzystać ponownie jak największą liczbę jego oryginalnego wyposażenia i osprzętu. Każdy z tych elementów ma dla nas wartość historyczną i jest częścią legendy, jaką tworzy cała jednostka ? pisze w oświadczeniu Krzysztof Dębski, koordynator projektu "Gdańsk ratuje Żaglowiec". - W tym wypadku chodzi o wiele więcej niż kilkaset kilogramów metalu. Strata ma także wymiar czysto techniczny - obydwie śruby wraz z wałami miały być wykorzystane w nowej siłowni na Zaruskim, której wykonanie wchodzi właśnie w fazę realizacyjną.
Zaginiony element to mosiężna czteroskrzydłowa śruba o średnicy 470 mm, osadzona na stalowym wale długości ok. 4 m. Waży 150-200 kg.
- Głęboko wierzymy, że śruba podzieli pomyślny los zaginionego dzwonu z Zaruskiego, który jakkolwiek wcześniej skradziony został dzięki wspólnym poszukiwaniom i nagłośnieniu sprawy odzyskany i wrócił na jednostkę ? dodaje Krzysztof Dębski.
Kradzież części Generała Zaruskiego wstrząsnęła środowiskiem nie tylko żeglarskim. Nagrodę w ujęciu sprawców kradzieży ufundowali: żeglarski mistrz olimpijski Mateusz Kusznierewicz, Prezes Fundacji Gdańskiej Cezary Windorbski oraz dyrektor MOSiR Leszek Paszkowski. Wynosi ona obecnie 3000 zł.
Jeśli ktokolwiek posiada informacje o skradzionym przedmiocie, proszony jest o kontakt z policją (997 i 112) lub MOSiR w Gdańsku pod nr tel. 506 036 022 lub 0-58 524 34 73.
Historia żaglowca Generał Zaruski
1939 ? budowa żaglowca w szwedzkiej stoczni B. Lunda na podstawie planów szwedzkiej jednostki szkoleniowej ?Kaparen?
1939-1945 ? wybuch wojny uniemożliwiający przekazanie żaglowca stronie polskiej. Użytkowanie jachtu pod nazwą ?Kryssaren? przez Szwedzką Szkołę Żeglarską
1946 ? początek służby pod polską banderą, nadanie nazwy ?Generał Zaruski? w hołdzie inicjatorowi budowy żaglowca
1975 ? rejs na Spitsbergen pod dowództwem kpt. Rościszewskiego. ?Generał Zaruski? był pierwszym jachtem, któremu udało się dotrzeć do polskiej stacji badawczej w Hornsundzie
1993 ? rejs z niepełnosprawną załogą do Maarianhaminy
1994-2003 ? pływania z młodzieżą oraz zimowe rejsy sylwestrowe
2003 ? przekazanie jachtu pod opiekę fundacji Polskie Żagle im. Gen. Zaruskiego
2005 ? transport żaglowca na slip stoczni rybackiej we Władysławowie
2006 ? przerwanie remontu spowodowane wycofaniem się sponsora
15 września 2008 ? podpisanie listu intencyjnego dotyczące przejęcia żaglowca przez Gdańsk
3 listopada 2008 ? zakup żaglowca przez Miasto Gdańsk
listopad 2009 ? rozpoczęcie odbudowy kadłuba jachtu
Magdalena Kuczyńska/Biuro Prasowe






















