PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Rewolucja komunikacyjna! 94 mln zł z UE dla GPKM IIIC

Rewolucja komunikacyjna! 94 mln zł z UE dla GPKM IIIC
Realizacja Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap III C przełoży się na skrócenie czasu podróży pasażerów komunikacji zbiorowej, zwiększenie dostępności do różnych form transportu, podniesienie jakości komfortu podróży tramwajowych w dzielnicy Stogi oraz zmniejszenie kosztów eksploatacji, emisji zanieczyszczeń i hałasu. 28 maja Prezydent Miasta Gdańska i Marszałek Województwa Pomorskiego podpisali umowę na dofinansowanie GPKM - etap III C. Wartość projektu to ponad 160 mln zł.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Realizacja Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap III C przełoży się na skrócenie czasu podróży pasażerów komunikacji zbiorowej, zwiększenie dostępności do różnych form transportu, podniesienie jakości komfortu podróży tramwajowych w dzielnicy Stogi oraz zmniejszenie kosztów eksploatacji, emisji zanieczyszczeń i hałasu. 28 maja Prezydent Miasta Gdańska i Marszałek Województwa Pomorskiego podpisali umowę na dofinansowanie GPKM - etap III C. Wartość projektu to ponad 160 mln zł.

W ramach GPKM III C powstanie infrastruktura towarzysząca dla przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitarnej: Brętowo, Jasień i Kiełpinek. Wybudowane zostaną dojazdy do przystanków PKM Jasień i Kiełpinek, budynek socjalny i toalety publiczne przy przystanku PKM Jasień. Ponadto przebudowanych zostanie 4,34 km sieci tramwajowej w ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza, od ul. Elbląskiej do ul. Sucharskiego. Remont przejdą nie tylko tory, ale także przystanki, z których część zostanie wyposażona w System Informacji Pasażerskiej.

04_jasien_2

W ramach projektu niezbędne będzie też wykonanie prac związanych z przebudową układu drogowego, chodników i ścieżek rowerowych (810 m). - Prace te wynikają z dostosowania istniejącej infrastruktury drogowej do prawidłowego funkcjonowania linii tramwajowej. Projekt podzielony został na dwa zadania. Działania podejmowane w ramach zadania 1 zlokalizowane są przy przystankach kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Lokalizacje inwestycji uwarunkowało porozumienie zawarte miedzy Miastem i Pomorską Koleją Metropolitalną, w którym określono przystanki PKM, przy których zobowiązaliśmy się do budowy infrastruktury towarzyszącej, tj. dojazdów i węzłów integracyjnych. Natomiast roboty budowlane planowane w ramach zadania 2 zlokalizowane są we wschodniej części miasta na obszarze dzielnicy Śródmieścia i Stogów – wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyr. Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

- Mamy do czynienia z komunikacyjną rewolucją, i to nie tylko w Gdańsku. Celem tego projektu jest bowiem integracja systemu transportu zbiorowego funkcjonującego na terenie trójmiejskiego obszaru metropolitalnego, a w szczególności systemu PKM z układem tramwajowym i autobusowym Gdańska. Dopełnieniem systemu PKM będą węzły integracyjne, nowoczesna infrastruktura towarzysząca, pozwalające zwiększyć potoki pasażerów na nowej linii – mówił podczas uroczystego podpisania umowy prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.

07_portlotniczy_1

Węzły Integracyjne pełnić będą szeroką funkcję integracji - poza infrastrukturą autobusową wybudowane będą parkingi pełniące funkcję „park&ride" oraz parkingi dla rowerów. Ponadto w ramach projektu zaplanowano budowę ścieżek rowerowych, co pozwoli na zwiększenie dostępności komunikacyjnej miasta, a pasażerowie uzyskają do wyboru dodatkowy środek transportu. Rowerzysta będzie mógł zostawić rower na dostępnych parkingach i kontynuować podróż komunikacją miejską, czy koleją metropolitalną.

Dzięki przebudowie sieci tramwajowej w ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza zmniejszone zostanie zużycie energii elektrycznej oraz podniesie się bezpieczeństwo ruchu pojazdów na tym odcinku. - Co ważne, działania te zapobiegną odpływowi części pasażerów komunikacji miejskiej na rzecz przesiadki do indywidualnych środków transportu. Ważnym elementem tej inwestycji jest integracja miejskiego transportu zbiorowego z koleją metropolitalną. Pasażerowie komunikacji miejskiej, a także kolei metropolitalnej uzyskają dogodne punkty przesiadkowe – zaznacza Dawidowski.

Realizacja projektu „Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej – etap IIIC” została podzielona na dwa zadania inwestycyjne:

Zadanie 1. Infrastruktura towarzysząca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM)

Budowa dojazdów do przystanków:
dojazd do przystanku Jasień,
dojazd do przystanku Kiełpinek (ul. Szczęśliwa, odcinek I:Auchan-PKM),
dojazd do przystanku Kiełpinek(ul. Szczęśliwa, odcinek II: Kartuska-Auchan),
budowa węzłów integracyjnych i infrastruktury towarzyszącej PKM"
budowa węzła integracyjnego przystanku PKM „Brętowo",
budowa węzła integracyjnego przystanku PKM „Jasień",
budowa węzła integracyjnego przystanku PKM "Kiełpinek",
budowa budynku socjalnego oraz toalety publicznej przy pętli PKM Jasień.

  •  W ramach budowy dojazdu do przystanku Jasień powstanie:

-16 812,0 m2 jezdni,
-1 652,0 m2 zjazdów i miejsc parkingowych
-7 198,0 m2 chodników
-886,50 m ścieżek rowerowych;
-536,0 m2 zatok autobusowych

  • W ramach budowy dojazdu do przystanku Kiełpinek powstanie:

- 554 m przebudowanej ul. Szczęśliwej;
-3 682,0 m2 jezdni,
-1 416,0 m2 chodnika.

  •  W ramach budowy węzła integracyjnego PKM Betowo powstanie:

-parking z 17 miejscami w tym 2 dla osób niepełnosprawnych
-droga manewrowa o dł. ok. 44 m,
-parking dla rowerów z 32 miejscami,
-pas wyłączenia ok. 90 m,

  • W ramach budowy węzła integracyjnego PKM Jasień powstanie:

-ul. bez nazwy - ok. 140 m
-parking "Park and Ride" z 80 miejscami parkingowymi w tym 3 miejsca dla os. niepełnosprawnych
-droga manewrowa ok 275 m
-pętla autobusowa Jasień -ok 137m,
-zatoka autobusowa,
-parking dla rowerów z 32 miejscami postojowymi zadaszonymi,
-budynek socjalny oraz ogólnodostępna toaleta.

  • W ramach budowy węzła integracyjnego PKM Kiełpinek powstanie:

-droga dojazdowa ok 455m,
-zatoka autobusowa,
-parking dla rowerów z 32 miejscami postojowymi zadaszonymi,
-droga manewrowa ok 160 m,
-pętla autobusowa Kiełpinek ok 113m.

fotokopter1

Zadanie 2. Przebudowa infrastruktury tramwajowej w ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza od ul. Elbląskiej do ul. Sucharskiego:

-przebudowa torowiska tramwajowego o długości 4 345,809 m toru pojedynczego;

-przebudowane przystanki tramwajowe i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych;

-przebudowana sieć trakcyjna.

Prace w ramach GPKM IIIC ( zadanie 2) rozpoczęły się w połowie maja tego roku. Planowany termin zakończenia całej inwestycji to 30 września 2015 roku. Szacowana wartość GPKM – etap III C - 160 080 738,65 zł. Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi 94 235 728,72 zł. Wkład własny Gminy Miasta Gdańska to 65 845 009,93 zł
GPKM III C realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013

Projekt GPKM III C jest częścią wieloletniej i wieloetapowej inwestycji miasta, realizowanej pod wspólna nazwą „Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej".
Więcej informacji:
na temat GPKM – etap III A: http://www.gik.gda.pl/50/inwestycje/gdanski_projekt_komunikacji_miejskiej_etap_iii/etap_iii_a_zadanie_zrealizowane.html
na temat GPKM – etap III B: http://www.gik.gda.pl/67/inwestycje/gdanski_projekt_komunikacji_miejskiej_etap_iii/etap_iii_b_zadanie_realizowane.html

Anna DobrowolskaUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaBiuro Prasoweanna.dobrowolska@gdansk.gda.pl
Anna Dobrowolska - najnowsze