PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Restrukturyzacja Gdańskiego ZKM

Restrukturyzacja Gdańskiego ZKM
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku przekształci się w niezależną od miasta spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Tak na lipcowej sesji zdecydowali gdańscy radni. Od 1 stycznia 2004 roku spółka sama zadba o własne dochody. Między innymi sama będzie mogła zaciągać kredyty.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku przekształci się w niezależną od miasta spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Tak na lipcowej sesji zdecydowali gdańscy radni. Od 1 stycznia 2004 roku spółka sama zadba o własne dochody. Między innymi sama będzie mogła zaciągać kredyty.

Celem restrukturyzacji jest wprowadzenie na rynek przewozowy konkurencji, która wymusza wysoką jakość usług i oszczędność - mówi Szczepan Lewna. Wiceprezydent Gdańska jednocześnie podkreśla, że w nowej spółce zatrudnienie znajdą wszyscy dotychczasowi pracownicy ZKM, zostaną zachowane wszystkie dotychczasowe uprawnienia pracownicze, wynikające z obowiązującego do tej pory układu zbiorowego pracy. Nowy Zakładowy Układ Zbiorowy przejmie wszystkie dotychczas funkcjonujące zapisy - dodał wiceprezydent Lewna.

Aktualnie Zakład Komunikacji Miejskiej jest zakładem budżetowym uzależnionym finansowo od Gdańska. Po przekształceniu ZKM w spółkę miasto będzie jej stuprocentowym właścicielem, a dotychczasowy zakład budżetowy - operatorem, dzięki czemu przed firmą otworzą się nowe możliwości pozyskiwania środków, m.in. poprzez kredyty i pożyczki. Między miastem, a zakładem będzie podpisana umowa konkretyzująca zadania i ilość usług. Gmina będzie prowadziła sprzedaż biletów, gmina udostępni także spółce infrastrukturę torowo-sieciową, oraz pozostałą infrastrukturę towarzyszącą dla prowadzenia działalności w zakresie przewozów. Wybór takie rozwiązania zapewni miastu wpływ na funkcjonowanie lokalnego transportu zbiorowego, a także dostosuje prowadzenie działalności przewozowej do warunków gospodarki rynkowej i przepisów Unii Europejskiej (świadczenie wszystkich usług publicznych powinno się odbywać w zgodzie z zasadami wolnej gospodarki rynkowej, nie dyskryminując żadnego z podmiotów rynku).

Koncepcja przekształcenia została poprzedzona pracami francuskiego konsorcjum "Systra". Prace Systry są opłacane z grantu EBOiRu uzyskanego przez miasto na ten cel. Warto przypomnieć, że z kredytu uzyskanego w EBOiR sfinansowano w latach 2002-2003 zakup nowych autobusów, modernizację wagonów tramwajowych, a obecnie remontuje się torowiska.