Na przełomie maja i czerwca nastąpią znaczne zmiany w organizacji ruchu w kilku punktach miasta: w Śródmieściu ? w związku z otwarciem węzła Hucisko dla ruchu tramwajowego i rozpoczęciem remontu węzła Okopowa oraz we Wrzeszczu ? w związku z przystąpieniem do kolejnego etapu przebudowy skrzyżowania Grunwaldzka ? Słowackiego ? Kościuszki. Zmianie ulega też organizacja ruchu na ulicy Marynarki Polskiej.
Do pobrania:
(743.88 KB)
(1.68 MB)
![]() |
![]() |
![]() |
I. Najistotniejsze zmiany w organizacji ruchu w Gdańsku,
które nastąpią na przełomie maja i czerwca 2007 roku
- uruchomienie ruchu tramwajowego na węźle Hucisko i ulicy Hucisko oraz zamknięcie dla ruchu tramwajowego węzła Okopowa ? 2 czerwca 2007 roku ? informacje o zmianach w ruchu drogowym znajdują się tutaj
- zmiana zasad poruszania się samochodów po ulicy Marynarki Polskiej ? przerzucenie ruchu na wyremontowaną już nitkę ? 31 maja 2007 roku, godz. 19.00 ? informacje o zmianach w ruchu drogowym znajdują się tutaj
- zmiana zasad ruchu w centrum Wrzeszcza, w związku z przerzuceniem ruchu na wyremontowaną nitkę, wiodącą do Oliwy i Sopotu ? 3 czerwca 2007 r., godz. 5.00 ? informacje o zmianach w ruchu drogowym znajdują się tutaj
- utrudnienia na skrzyżowaniu ulic 3 Maja i Armii Krajowej, w związku z przebudową skrzyżowania tramwajowego, której celem jest włączenie węzła do budowanej linii na Chełm ? 1 czerwca 2007 r., godz. 7.00 ? informacje o zmianach w ruchu drogowym znajdują się tutaj
- w dniu 1 czerwca rozpocznie się poszerzanie ulicy Bażyńskiego w Oliwie, w związku z budową Wydziału Nauk Społecznych UG ? 4 czerwca 2007 r., godz. 7.00
- w dniu 1 czerwca zakończone zostaną prace na skrzyżowaniu ulic Mickiewicza i Hallera, gdzie oddane zostaną do użytku wyremontowane torowiska
![]() |
![]() |
![]() |
II. Zestawienie realizowanych robót drogowych na terenie Gdańska
stan na dzień 30 MAJA 2007 r.
|
WYKONAWCA |
ULICA |
RODZAJ ROBÓT |
TERMIN ROBÓT |
|
TOR-POL |
Armii Krajowej /Sikorskiego/Witosa |
Budowa linii tramwajowej na Chełm |
08.03.2007 r. - 15.06.2007 r. |
|
MTM |
Źródlana , Jabłoniowa |
w związku z budową trasy W-Z |
26.06.2006 r. 30.09.2007 r. |
|
BUDIMEX-DROMEX , PRK 7 |
Marynarki Polskiej |
przebudowa ulicy wraz z torowiskiem tramwajowym |
6.03.2007 r. ? 30.10.2007 r.
|
|
MTM / ECE |
Ul. Grunwaldzka , Kościuszki |
przebudowa ulicy wraz z torowiskiem tramwajowym |
Od marca do listopada 2007 r. |
|
SKANSKA |
ul. Podwale Grodzkie odc. od ul. Hucisko do ul. Wały Piastowskie |
przebudowa ulicy |
15.07.2006 r.- 30.10.2007 r.
|
|
MTM |
Ul. Leszczynowa/ budowa Trasy W-Z |
Wykonanie kanalizacji sanitarnej ,deszczowej i wodociągu |
12.03.2007 r. ? 30.06.20007 r. |
|
WOD-KAN Kartuzy |
ul. Pończoszników |
rewitalizacja ulic |
13.11.2006 r. ? 30.05.2007 r. |
|
MTM |
Ul. Jabłoniowa / Armii Krajowej - Trasy W-Z |
Roboty związane z budową Trasy W-Z , budowa wiaduktu |
6.11.2006 r. ? 30.09.2007 r. |
|
TOR-KAR-SSON |
skrzyżowanie Podwale Przedmiejskie / Okopowa |
przebudowa torów tramwajowych |
10.05.2007 r. ? 15.07.2007 r. |
|
TOR-KAR-SSON / WPRD Gravel
|
ul. Mickiewicza Hallera |
przebudowa torów tramwajowych wraz z jezdnią |
08.02.2007 r. ? 01.06.2007 r. |
|
TORPOL |
skrzyżowanie ul. 3-go Maja / Armii Krajowej |
Budowa linii tramwajowej na Chełm |
16.07.2007 r. ? 18.08.2007 r. |
|
TORPOL |
Ul. 3-go Maja ? od ul. Nowe Ogrody do ul. Armii Krajowej |
przebudowa torów tramwajowych |
17.05.2007 r.- 10.08.2007 r. |
|
PPRM |
Wiadukt Błędnik |
Dokończenie remontu wiaduktu |
Przedłużono do |
|
SKANSKA |
Ul. Nowy Świat |
Budowa drogi |
17.10.2006 r. ? 31.12.2007 r. |
|
MOST Sopot |
Ul. Wapiennicza |
Remont mostu |
13.10.2006 r. ? 31.05.2007 r. |
|
Gmina/ZMP |
Ul. Ku Ujściu |
Remont ulicy i wiaduktu |
30.08.2006 r. ? 30.09.2007 r. |
|
WOD-KAN Kartuzy |
Ul. Świerkowa |
Budowa kanalizacji deszczowej |
12.03.2007 r. ? 31.05.2007 r. |
|
MTM |
Ul. Kartuska |
Budowa Trasy W-Z |
07.05.2007 r. ? 15.08.2007 r. |
|
WOD-KAN Kartuzy |
Ul. Ścieżki , Jelinki |
Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej |
14.04.2007 r. ? 05.07.2007 r. |
|
BUDIMEX - DROMEX |
Ul. Bażyńskiego |
Wykonanie poszerzenia jezdni |
01.06.2007 r. ? 17.06.2007 r. |
III. Stan prac remontowych na Podwalu Grodzkim
- Roboty mostowe (SKANSKA)
- wymiana izolacji na chodnikowej części tunelu - rozbiórka nawierzchni chodnika i betonu na części tunelu od jezdni do kiosku
- zakończono zasadnicze prace na płycie nośnej mostu na kanale Raduni. Przystąpiono do piaskowania płyty nośnej i do układania izolacji przęseł. Wykonywane są płyty przejściowe na moście pod jezdniami ul. Hucisko. Trwają roboty wykończeniowe pod przęsłami mostu
- Roboty drogowe ( SKANSKA)
- kontynuacja prac na chodnikach i ścieżkach rowerowych przyległych do jezdni w kierunku Wrzeszcza, w rejonie węzła Wały Piastowskie ? Holiday Inn
- wykonano pierwsze warstwy konstrukcyjne nowej nawierzchni jezdni, na odcinku od węzła Piastowskiego do ul. Bastion Św. Elżbiety
- wykonano wejścia do budynków i zakończono prace nad okienkami piwnicznymi na odcinku od Huciska do Prokuratury
- ułożono krawężnik kamienny przy jezdni w kierunku Warszawy
- trwa układanie chodników w rejonie ośrodka zdrowia PKP oraz Błędnika.
- rozpoczęto roboty drogowe na jezdniach węzła Hucisko
- trwa wykonywanie warstw bitumicznych nawierzchni na odcinku od węzła Piastowskiego do dworca PKP
- trwa wykonywanie warstw nawierzchni w zatoce autobusowej przed dworcem PKP
- w dniu 16 maja 2007 r. zmieniono organizację ruchu? zamknięto Bastion św. Elżbiety w celu wykonania nawierzchni torowej
- Roboty torowe (SKANSKA)
- ułożono tory tramwajowe na węźle Hucisko
- trwa budowa peronów tramwajowych przy dworcu PKP. Planowane jest ustawianie wiat przystankowych i płotków przeciwbryzgowych
- trwa remont istniejących oraz ustawianie nowych słupów trakcyjnych
- dobiega końca montaż sieci trakcyjnej
- Roboty instalacyjne (TEXTEL, PAT, STABILATOR).
- trwa budowa kanalizacji deszczowej pod jezdnią ul. Podwale Grodzkie, w kierunku Warszawy i na odcinku ul. Bastion św. Elżbiety
- przygotowanie do budowy odcinka wodociągu nad tunelem dla pieszych
- trwają próby i badania wykonanych odcinków sieci od strony terenów PKP
- trwa przebudowa uzbrojenia podziemnego
- trwa przebudowa oświetlenia w rejonie wejścia głównego dworca PKP
IV. Opis zaawansowanie inwestycji realizowanych przez Zarząd Dróg i Zieleni
Przebudowa ulic Podwale Grodzkie ? Wały Jagiellońskie:
-
Układ torowy:
- Dnia 31 maja br. zostanie zakończona budowa nowego torowiska tramwajowego na ulicach Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Hucisko.
- Zostanie uczynniony przystanek tramwajowy na ul. Podwale Grodzkie przed dworcem PKP Gdańsk Główny, nie będzie natomiast uczynniony przystanek tramwajowy na ul. Hucisko, którego zakończenie nastąpi do 16 czerwca br.
- Po dokonaniu odbiorów technicznych wykonanego torowiska nastąpi wznowienie ruchu tramwajowego na tym torowisku dnia 2 czerwca o godz. 4.00.
- 16 maja 2007 roku został zlikwidowany tymczasowy przejazd na wysokości ul. Bastion Św. Elżbiety, natomiast stały przejazd przez torowisko tramwajowe zostanie wykonane na ul. Podwale Grodzkie na wysokości Kościoła p.w. św. Elżbiety w terminie późniejszym z uwagi na nowe płyty gumowe przejazdu.
- Dopuszczenie torowiska do ruchu zostanie poprzedzone dopuszczeniem do ruchu mostu na Kanale Raduni.
- Zakończone będzie także torowisko w kierunku ul. Okopowej, dopuszczenie go do ruchu nastąpi po zakończeniu przebudowy torowisk na skrzyżowaniu ulic Okopowa ? Armii Krajowej.
-
Układ drogowy:
- W nocy z 15 na 16 czerwca zostanie dopuszczone do ruchu skrzyżowanie ulic Hucisko ? Wały Jagiellońskie i Targ Drzewny (bez jezdni aktualnie przebudowywanej od strony Nowego Ratusza).
- W ww. terminie dodatkowo zostanie wymieniona górna warstwa nawierzchni bitumicznej na prawej jezdni ul. Wały Jagiellońskie od Huciska w kierunku Bramy Wyżynnej.
- Zostanie dokonane dopuszczenie do ruchu odc. mostu pod jezdnią ul. Hucisko.
- W tym terminie będą także wykonane chodniki w aktualnie możliwych ciągach pieszych.
- W tym czasie będą kontynuowane prace związane z zakończeniem przebudowy uzbrojenia podziemnego, chodników, ścieżek rowerowych, zieleńców oraz odtworzenia schodów kamiennych do Nowego Ratusza.
- Zakończenie przebudowy jezdni ulic Podwale Grodzkie ? Wały Jagiellońskie od Błędnika do Huciska oraz zatok przystanków autobusowych. zakładane jest na przełomie lipca i sierpnia br.
- Dopuszczenie do ruchu tej jezdni nastąpi w powiązaniu z tymczasową organizacją ruchu wprowadzoną na czas przebudowy torowisk w obrębie węzła Unii Europejskiej i skrzyżowania ulic 3-go Maja ? Armii Krajowej.
- W dalszym ciągu będą kontynuowane prace związane z budową chodników, ścieżek rowerowych, zieleńców i wykonaniem małej architektury.
- Wg umowy zadanie powinno być zakończone w terminie do dnia 30 października 2007 r.
- Całkowity koszt zadania wynosi:
- SPOT 30,3 mln zł, w tym EFRR 75% kwota 22,7 mln zł, Gmina Miasta Gdańska 25 % kwota 7,6 mln zł.
- ZPORR wynosi 5,8 mln zł, w tym EFRR 50% 2,9 mln zł, Gmina Miasta Gdańska 50% 2,9 mln zł i GWIK 1,5 mln zł.
- Nakłady w 2006 roku wyniosły: 7,5 mln zł.
- Zadanie zostało rozpoczęte w lipcu 2006 r.
- Efektem robót realizowanych w 2006 r. było oddana do ruchu prawa jezdnia na odc. Hucisko ? Wały Piastowskie.
Przebudowa skrzyżowania ulic Grunwaldzka ? Kościuszki:
- Zadanie jest finansowane z dwóch źródeł i realizowane na zlecenie dwóch inwestorów ECE i ZDiZ.
- Część realizowana na zlecenie ZDiZ dotyczy przebudowy prawej jezdni al. Grunwaldzkiej patrząc z kierunku Wrzeszcza do Śródmieścia (dł ok. 300 mb) oraz odcinka łącznicy ul. Kościuszki z ul. Dmowskiego dł. ok. 120 mb.
- Ponadto w ramach tego zadania przebudowane będzie uzbrojenie podziemne obejmujące: sieć gazową, wodociągową i kanalizację deszczową oraz skwerek pomiędzy sklepem ?Lidl? a ul. Kościuszki.
- Koszt przebudowy zadania realizowanego przez ZDiZ wynosi: 7,1 mln zł.
- Termin zakończenia całości zadania: 31 sierpnia 2007 r. łącznie z zakończeniem części realizowanej przez ECE.
- W okresie lipiec ? sierpień będzie przebudowywane w ramach GPKM torowisko tramwajowe w al. Grunwaldzkiej na odc. od ul. Miedzianej do ul. Jesionowej z wyłączeniem torowiska w obrębie skrzyżowania Grunwaldzka ? Kościuszki, które jest realizowane na zlecenie ECE.
- Efektem przebudowy skrzyżowania będzie korekta geometryczna wyspy, poszerzenie jezdni al. Grunwaldzkiej w kierunku Oliwy (6 pasów ruchu), jezdni w kierunku Śródmieścia (5 pasów ruchu). Przed skrzyżowaniem jadąc z kierunku Oliwy do Śródmieścia będzie zrobiona zawrotka umożliwiająca kierowcom zawracanie bez konieczności wjeżdżania na skrzyżowanie.
- W fazie końcowej jest opracowywanie dokumentacji projektowej budowlano-wykonawczej na docelową przebudowę ul. Słowackiego na odc. od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej.
- Są prowadzone sprawy terenowo-prawne związane z wykupieniem gruntów pod nowy dwujezdniowy pas drogowy. W ramach tego zadania przewidziana jest budowa estakady, nowego wiaduktu nad torami PKP w ciągu ul. Nowa Kościuszki i 3 tunele dla pieszych.
- Rozpoczęcie realizacji tego zadania będzie możliwe po zakończeniu spraw terenowo-prawnych i uzyskaniu mieszkań zastępczych, co warunkuje uzyskanie pozwolenia na budowę.
- Przełączenie ruchu z jezdni lewej na jezdnię prawą al. Grunwaldzkiej patrząc z kierunku Wrzeszcza do Oliwy w ramach tymczasowej organizacja ruchu na czas przebudowy jezdni lewej planowana jest dnia 3 czerwca o godz. 500.
- Ponadto na zlecenie ZDiZ jest opracowywana koncepcja przebudowy ulicy Słowackiego na odc. od ul. Budowlanych do Portu Lotniczego. Zakończenie opracowania koncepcji planowana jest w sierpniu 2007 r.
- W sierpniu 2007 r. ZDiZ planuje ogłoszenie przetargu na opracowanie koncepcji połączenia trasy Słowackiego z ul. Marynarki Polskiej poprzez ul. Nowa Kościuszki, Nową Gdańską i Drogę Zieloną.
Przebudowa ul. Marynarki Polskiej na odc. od ul. Reja do ul. Wyzwolenia:
- W dniu 31.05 ok. godz. 19.00 planowane jest oddanie do ruchu prawej jezdni ul. Marynarki Polskiej od ul. Narwickiej do ul. Wyzwolenia z jednoczesnym wyłączeniem z ruchu jezdni lewej, która zostanie poddana przebudowie.
- Efektem 2006 roku tej budowy było oddanie do ruchu torowiska tramwajowego prawej jezdni ul. Marynarki Polskiej od ul. Swojskiej do ul. Narwickiej i zakończenie 2/3 przebudowy wiaduktu nad torami kolejowymi i mostu nad Potokiem Strzyża.
- W roku bieżącym, poza przebudową lewej jezdni będzie przebudowywane uzbrojenie podziemne: sieć wodociągowa oraz kanalizacja deszczowa. W roku bieżącym została zakończona przebudowa wiaduktu i mostu na Potoku Strzyża.
- Zgodnie z zawartą umową, realizacja zadania powinna być zakończona do dnia 15 października 2007 r.
- Całkowity koszt realizacji zadania wg umowy wynosi 43,4 mln zł, w tym EFRR wynosi 75 % (kwota 32,6 mln zł), Gmina Miasta Gdańska 25 % (kwota 10,8 mln zł).
- Nakłady w 2006 r. wyniosły 23,4 mln zł.
Rewitalizacja ulic Głównego Miasta Gdańska ? przebudowa ulic Pończoszników, Dziana:
- Do dnia 15 czerwca zostaną zakończone wszelkie roboty związane z zakończeniem przebudowy ww. ulic.
- Na obydwu ulicach wykonano nawierzchnie kamienne nawiązując do historycznego wyglądu tych ulic.
- Na tych niewielkich ulicach (Pończoszników dł 55 m, Dziana dł 73 m) ułożono ponad 162 tys. szt. różnych kostek kamiennych.
- Ulice te łączą przebudowaną w 2006 r. ul. Chlebnicką z Długim Targiem i z ul. Mariacką.
- Koszt przebudowy ulicy obejmujący min. przebudowę instalacji podziemnej: kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej, zieleni przylegającej, małej architektury wyniósł 1,037 mln zł, w tym GIWK sfinansował przebudowę sieci wodociągowej w kwocie 130 tyś zł.
- W roku bieżącym na przełomie czerwca ZDiZ planuje ogłoszenie przetargu na rewitalizację kolejnych ulic obszaru Głównego Miasta, takich jak: Kaletnicza, Kuśnierska, Bosmańska, Mydlarska, plac przed Bramą Św. Ducha z założeniem ich realizacji po sezonie letnim w br. i zakończeniem ich w czerwcu 2008 r. przed sezonem turystycznym.
- Realizacja ulic jest uciążliwa z uwagi na trudną organizację ruchu i konieczność przebudowy licznych sieci uzbrojenia podziemnego.
- Szacunkowy koszt przebudowy ulic wyniesie ok. 3 mln zł.
- ZDiZ dysponuje dokumentacją projektową na przebudowę kolejnych ulic w rejonie Głównego Miasta.
Przywrócenie nawierzchni kamiennej w obszarze Głównego Miasta jest istotnym elementem ?klimatu? tej historycznej części miasta.
Fot. Kancelaria Prezydenta
Karol Polejowski
































