Przebudowa głównej arterii komunikacyjnej Gdańska ? ulic Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich ? zakończyła się w połowie sierpnia 2007 roku. Prace trwały 13 miesięcy, zamiast planowanych 16 miesięcy. Pomimo tego sam projekt unijny w ramach którego prowadzono remont, trwał nadal i był związany z unijnymi procedurami jego finansowania. Obecnie i ten etap dobiegł końca. Tym samym zamknięto pierwszą z dużych inwestycji drogowych w Gdańsku, współfinansowaną ze środków unijnych.
![]() |
- W Trójmieście realizowanych jest obecnie 10 projektów drogowych, korzystających ze wsparcia unijnego, z czego pięć w Gdańsku. Dwa projekty dobiegają właśnie końca ? Podwale Grodzkie i Wały Jagiellońskie oraz ul. Marynarki Polskiej ? mówiła obecna na uroczystości Ewa Karasińska, Naczelnik Wydziału Projektów Drogowych, Departamentu Funduszy Strukturalnych Ministerstwa Infrastruktury.
Remont rozpoczął się w połowie lipca 2006 roku. Dobra organizacja pracy i sprzyjająca pogoda pozwoliły z ponad trzymiesięcznym wyprzedzeniem zakończyć prace na jezdni wiodącej w stronę Wrzeszcza i Oliwy. Już w połowie grudnia 2006 roku został on udostępniony dla ruchu samochodowego. Łagodna zima spowodowała, że natychmiast przystąpiono do prac na jezdni wiodącej w stronę Pruszcza Gdańskiego, łącznie z Węzłem Hucisko (według planu prace na tym odcinku miały zacząć się dopiero w kwietniu 2007 r.). Z końcem maja oddano do użytku węzeł Hucisko. Przez cały czerwiec i pierwszą połowę lipca prace trwały na jezdni przy Dworcu PKP. Równolegle z remontem jezdni, wyremontowano także torowisko tramwajowe w ciągu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich, ustawiono nowe wiaty tramwajowe i wyremontowano trakcję elektryczną. Kierowcy pojechali wyremontowanym Podwalem Grodzkim w połowie sierpnia 2007 roku.
Projekt był współfinansowany w 75% przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu Miasta Gdańska. Całkowity koszt projektu wynosi: prawie 38,5 milionów zł. Całkowite wydatki kwalifikowane to ponad 30 milionów zł, a wartość dofinansowania z funduszy UE to prawie 23 miliony złotych (75% kosztów kwalifikowanych).
Ciąg ulic Podwale Grodzkie i Wały Jagiellońskie stanowi fragment głównej osi komunikacyjnej aglomeracji gdańskiej. Dziennie przejeżdża tędy ponad 80 tysięcy samochodów, wliczając w to ruch ciężarowy, biegnący do i z dzielnic przemysłowych oraz do portu po zachodniej stronie Martwej Wisły.
W ramach przeprowadzonych prac wykonano: nową konstrukcję jezdni, wybudowano odcinki kanału deszczowego, ścieżki rowerowe i chodniki. Wybudowano 500 metrów nowych sieci wodociągowych i około 200 metrów sieci gazowych. Przebudowane zostały dwa skrzyżowania ulic oraz jeden przejazd przez tory tramwajowe. Wybudowane dodatkowo lewoskręty na dwóch skrzyżowaniach oraz dodatkowy jeden pas ruchu dla autobusów. Przebudowano most drogowo-tramwajowy nad Kanałem Raduni oraz tunel dla pieszych prowadzący do Dworca PKP. Wymieniona została nawierzchnia torowa wraz z podtorzem, przebudowano cztery przystanki tramwajowe z peronami dostosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Główne prace prowadziła firma SKANSKA, z dyrektorem oddziału gdańskiego Andrzejem Rogowiczem, kierownikiem prac był Paweł Piński.
Firmy biorące udział w pracach na Podwalu Grodzkim: TEXTEL, DURAMEX, ELDRO, STABILATOR, ARCADIS PROFIL, EUROPROJEKT.
Geodeci biorący udział w projekcie: Marcin Adamus i Paweł Syroka.
Szczegółowe informacje o projekcie można zobaczyć tutaj
Karol Polejowski
Podwale Grodzkie w trakcie i po remoncie (Fot: Jerzy Pinkas / Kancelaria Prezydenta)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |







































































