Czy można zmierzyć, ocenić a potem poprawić jakość, dostępność i efektywność usług publicznych? Czy dzięki temu można lepiej planować i realizować rozwój miast i gmin, a przez to podnieść jakość życia mieszkańców? Takie właśnie cele stawia sobie projekt Metropolitalna Platforma Wymiany Praktyk Samorządowych. Jego założenia w ostatni piątek (4.10.) zaprezentowali na konferencji prasowej w UM w Gdańsku przedstawiciele dwóch realizujących go stowarzyszeń: Michał Glaser - dyrektor biura Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego (GOM), lidera projektu i Andrzej Piotrowicz - sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej (PUMA), partnera projektu.
Program obejmuje gminy i powiaty zrzeszone w obu podmiotach - łącznie 60 jednostek samorządu terytorialnego (JST). Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej. GOM odpowiada za zarządzanie projektem i jego realizację, PUMA – za prace informatyczne nad platformą oraz promocję projektu.
Głównymi źródłami informacji gromadzonych na Platformie Praktyk będą dane Głównego Urzędu Statystycznego i sprawozdawczość gminna, ale także te zebrane podczas badań ankietowych wśród mieszkańców. Badania będą dotyczyły usług publicznych w obszarach: edukacji, zdrowia, komunikacji, usług komunalnych, administracji i kultury. Będą bardzo różne: jak często trzeba rezygnować z zakupu leków? Jaki procent wydatków domowych stanowią koszty utrzymania domu czy mieszkania? Czy sprawnie wywożone są śmieci? Jak oceniana jest dostępność burmistrza czy prezydenta? Ile czasu zabiera dojazd z domu do pracy? Czy oferta kulturalna gminy jest interesująca?
Po konferencji odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli koordynatorzy regionalni. Zostali oni wyznaczeni w każdej JST. Po odpowiednim szkoleniu będą oni współpracowali z Gdańskim Obszarem Metropolitalnym, zbierając i przesyłając niezbędne dane ilościowe i jakościowe poprzez specjalną platformę IT. Będzie ona stanowiła źródło wiedzy, gdzie urzędnicy będą mogli dzielić się swoimi doświadczeniami oraz szukać potrzebnych informacji, stanowiących wzorcowe standardy rozwiązywania problemów. Udostępniony będzie również kalendarz nadchodzących wydarzeń, jak i narzędzia do przeprowadzania konsultacji społecznych.
W spotkaniu uczestniczyli także naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego. Prof. dr hab. Mariusz Czepczyński z Katedry Gospodarki Przestrzennej przedstawił problemy świadczenia, zarządzania i badania usług publicznych, zaś dr Krzysztof Najman z Katedry Statystyki mówił o pozyskiwaniu informacji na temat jakości usług publicznych.
W październiku odbędą się jeszcze 3 szkolenia dla regionalnych koordynatorów (11.10 Malbork, 18.10 – Kartuzy, 25.10 – Lębork). Raport z badań będzie opublikowany w pierwszym kwartale 2014 r.




















