PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Próby obciążeniowe na Wiadukcie Biskupia Górka

Próby obciążeniowe na Wiadukcie Biskupia Górka
Budowa Wiaduktu Biskupia Górka wchodzi w kluczową fazę. W nocy z poniedziałku na wtorek obie nitki obiektu przeszły próby obciążeniowe. Łącznie w testach na wiadukcie wzięło udział 14 ciężarówek z obciążeniem wynoszącym 448 ton.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Próby obciążeniowe na obiektach mostowych to konieczny test przed udostępnieniem obiektu kierowcom. W nocy z poniedziałku na wtorek wzięło w nim udział łącznie 14 pojazdów.  Na obie nitki wiaduktu wjechało po siedem  4-osiowych  pojazdów o masie 32 ton każdy, ustawionych w sześciu  kolumnach. Łączne obciążenie wyniosło 448 ton. Akcja polegała na wykonaniu próby statycznej oraz próby dynamicznej obciążenia obiektów taborem samochodów ciężarowych.  Pojazdy wjeżdżały i stawały na wiadukcie w kolumnach. W trakcie próbnego obciążenia wykonane zostały m.in. pomiary przemieszczeń pionowych ustrojów nośnych i na łożyskach. Zbadano także stabilność podpór. Próby obciążeniowe przeprowadzono także na mostku nad Kanałem Raduni i estakadach dojazdowych do wiaduktu.

- Wyniki testu  zostaną porównane z założeniami projektowymi dotyczącymi nośności i dopuszczalnych przemieszczeń elementów nośnych obiektów mostowych. Jeśli wyniki będą prawidłowe, rozpocznie się procedura pozyskiwania pozwolenia na użytkowanie obiektu. Po jej otrzymaniu będzie możliwe otwarcie drugiej nitki wiaduktu  – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Wszelkie formalności warunkujące dopuszczenie drugiej nitki wiaduktu do ruchu zakończą się prawdopodobnie w połowie stycznia. Ze względów bezpieczeństwa, z uwagi na prowadzone prace w bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu, na docelową organizację ruchu trzeba będzie jeszcze poczekać. W styczniu przewidziane jest otwarcie dwóch z trzech pasów ruchu. Podyktowane jest to koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pracownikom budowy jak i przejeżdżającym przez wiadukt. Z tego również powodu nowa nitka wiaduktu, nie będzie dostępna dla rowerzystów i pieszych. Jeśli dalsze prace drogowe  prowadzone będą zgodnie z planem, w pełnym zakresie wiadukt zostanie otwarty w II kw. 2021 roku, na kiedy to planowane jest również udostępnienie przejazdu przez mostu nad Kanałem Raduni w kierunku ul. Zaroślak.   

Próba obciążeniowa Wiadukt Biskupia Górka. Fot. Dominik Paszliński
Próba obciążeniowa Wiadukt Biskupia Górka. Fot. Dominik Paszliński

Inwestycja jest ważnym etapem przebudowy Traktu św. Wojciecha,  elementem docelowego układu drogowego w ciągu DK91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju. Głównym wykonawcą Wiaduktu Biskupia Górka jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Prace na budowie zakończą się w połowie 2021 roku, a ich koszt to ok.  165 mln złotych. Inwestycja dofinansowana jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.