PORTAL MIASTA GDAŃSKA

PESĄ JAZZda po Gdańsku!

PESĄ JAZZda po Gdańsku!
Pesa Jazz Duo, najnowocześniejszy tramwaj w Polsce, jeden z pięciu takich pojazdów zakupionych przez Miasto, przechodzi właśnie testy homologacyjne i już niebawem wyruszy na gdańskie tory. Kolejne z zakupionych pojazdów do Gdańska dotrą do końca tego roku.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Pesa Jazz Duo, najnowocześniejszy tramwaj w Polsce, jeden z pięciu takich pojazdów zakupionych przez Miasto, przechodzi właśnie testy homologacyjne i już niebawem wyruszy na gdańskie tory. Kolejne z zakupionych pojazdów do Gdańska dotrą do końca tego roku.

Pięć ultranowoczesnych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, dołączy do 35 nowoczesnych tramwajów PESA SWING. Po dostarczeniu nowych tramwajów gdańska flota tramwajowa liczyć będzie 125 pojazdów, z czego 95 procent z nich stanowić będą pojazdy niskopodłogowe. A to stanowi 76 procent całego taboru tramwajowego, co czyni Gdańsk pod tym względem liderem w kraju. Dla porównania w następnym w kolejności mieście wskaźnik ten wynosi 46 procent. Koszt zakupu pięciu nowoczesnych składów to 54 mln zł. Zakup współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.

Gdańsk stawia na nowoczesną komunikację miejską

Gdańsk jako jedno z nielicznych polskich miast, nie ogranicza oferty przewozowej, wręcz przeciwnie ciągle ją rozszerza. Modernizacja taboru i budowa nowych tras tramwajowych jest tego najlepszym dowodem. Z roku na rok regularnie rośnie liczba pasażerów przewiezionych w komunikacji miejskiej. W 2013 r., podobnie jak w roku 2012, gdański Zarząd Transportu Miejskiego odnotował wzrost liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej - nie tylko w Gdańsku, ale też w gminach ościennych, w których ZTM Gdańsk organizuje transport publiczny. W 2013 r. nastąpił wzrost o 3,54% w stosunku do roku 2012 r., co stanowi przyrost o 5 741 408 pasażerów. Miesięcznie z autobusów i tramwajów korzystało ponad 14 milionów pasażerów. W 2013 roku liczba pasażerów, którzy skorzystali z komunikacji miejskiej, organizowanej przez ZTM w Gdańsku, wyniosła 168 000 399.

- Ciągłe rozwijanie oferty komunikacyjnej, siatki połączeń, tworzenie np. połączeń lokalnych, ciągła modernizacja taboru na nowocześniejszy, niskopodłogowy i klimatyzowany to również powody, dla których coraz więcej osób wybiera komunikację miejską, jako swój główny środek transportu w mieście. Do tego dochodzą inwestycje, takie jak budowa torowiska w dzielnicy Piecki-Migowo czy na Przeróbce. Gdańsk stawia na transport publiczny konsekwentnie realizując działania, które bezpośrednio przekładają się na wzrost komfortu jazdy, to zaś bezpośrednio wpływa na rosnącą stale od kilku lat liczbę przewiezionych pasażerów – zaznacza Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Niskopodłogowe i komfortowe

Warto przypomnieć, że na początku 2009 roku w Gdańsku zakończyła się era wysokopodłogowych autobusów w komunikacji miejskiej. Wtedy właśnie z ulic naszego miasta zniknęły Ikarusy, popularne węgierskie pojazdy, które w wielu polskich miastach wciąż przewożą pasażerów komunikacji miejskiej. Ikarusy zastąpione zostały niskopodłogowymi Solarisami Urbino. Ale już wcześniej gdańskie Ikarusy sukcesywnie zastępowane były nowszymi pojazdami. Od 2008 roku inwestycje związane z modernizacją floty ZKM Gdańsk objęły łącznie: zakup 74 autobusów i 6 minbusów (koszt: ponad 76 mln zł); zakup i modernizację 46 tramwajów N8C (tzw. Dortmundy) oraz zakup wspomnianych już 35 tramwajów Pesa 120 Swing (łączny koszt nakładów na tramwaje wyniósł 344 mln zł).

Niebagatelne znaczenie ma też wzrost efektywności ekonomicznej taboru tramwajowego. Im nowocześniejsze pojazdy, tym tańsze są w eksploatacji. Spadek energochłonności nowego taboru powoduje spadek kosztów eksploatacyjnych w tym segmencie. Zaoszczędzone w ten sposób środki finansowe są inwestowane w nowy tabor i nowe trasy tramwajowe oraz autobusowe.

Nowe i modernizowane linie tramwajowe

W ciągu niespełna dekady, w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, Gdańsk zmodernizował 30 km tras tramwajowych i wybudował 6 km nowych linii. Ponad 4 km kolejnych jest obecnie w realizacji, a w remont przechodzi właśnie ważna trasa na Przeróbce. Wszystkie te działania pochłonęły ok. 350 mln zł. Modernizacja taboru i istniejących linii tramwajowych oraz budowa nowych linii realizowane są w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, który jest kontynuacją działań inwestycyjno-modernizacyjnych rozpoczętych przez miasto już w 1999 roku. GPKM obejmuje szereg inwestycji dotyczących rozwoju i modernizacji komunikacji miejskiej w Gdańsku.

Pierwszy etap GPKM realizowany był w latach 2004 - 2008. W ramach projektu wybudowano nową linię tramwajową z centrum na Chełm, zmodernizowano ok. 20 km torów tramwajowych, wybudowano ok. 20 km linii energetycznych, zakupiono 28 autobusów i 3 tramwaje.

Od 2008 roku realizowane są kolejne etapy GPKM - dzięki temu powstała kolejna linia tramwajowa - od pętli „Chełm” do węzła integracyjnego „Nowa Łódzka”. Przebudowano także kolejne odcinki torowisk wraz z przebudową ulic, budową przystanków, schodów, pochylni i wind. Odświeżeniu uległ tabor tramwajowy i autobusowy - zakupiono nowoczesne pojazdy, które zastąpiły wyeksploatowane autobusy i tramwaje.

Powstają kolejne

Półmetek minęła właśnie budowa linii tramwajowej na Pieckach – Migowie. Wykonanych zostało ponad 55 procent prac związanych z tą inwestycją. Prace te wiążą się nie tylko z budową torowiska, ale także przebudową układu drogowego, skrzyżowań, chodników, ścieżki rowerowej oraz sieci wodnej, kanalizacyjnej i ciepłowniczej.

Początek nowej linii znajduje się w miejscu istniejącej pętli Siedlce. W tym miejscu powstanie węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy z miejscami postojowymi dla taksówek i parkingami dla rowerów i samochodów. Nowa dwutorowa linia tramwajowa przetnie skrzyżowanie ulic Kartuskiej i Łostowickiej a następnie przebiegnie wzdłuż ulic Nowolipie, Franciszka Rakoczego i Potokowej do węzła integracyjnego tramwajowo-kolejowego przy nowo powstającym przystanku kolejowym Brętowo. Długość odcinka oszacowano na około 3600 m torów podwójnych. Przystanek integracyjny autobusowo – tramwajowy powstanie także na wysokości ul. Warneńskiej.

Odnoga nowej linii tramwajowej skręci z ul. F. Rakoczego w ul. Bulońską. Tory zostaną też poprowadzone wzdłuż ul. Bulońskiej, gdzie na jej końcu (za ul. Myśliwską) zaprojektowano pętlę tramwajową w kształcie trójkąta nawrotnego. Długość odcinka zaprojektowano na ok. 900 m torów podwójnych. Nowa linia tramwajowa ma być gotowa we wrześniu 2015 roku.

Nową linię obsługiwać będą nowoczesne tramwaje PESA Jazz Duo, w przyszłości pojawią się także na linii tramwajowej, która powstanie w ciągu ul. Nowej Bulońskiej. Nowoczesne tramwaje PESA Jazz Duo mogą poruszać się na torowiskach o pochyłościach do 6%, co umożliwia obsługę komunikacyjną tzw. „górnego tarasu”.

Trwa również przebudowa infrastruktury tramwajowej w ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza, od ul. Elbląskiej do ul. Sucharskiego. Planowany termin zakończenia to 30 września 2015 roku, jednak zmodernizowanym torowiskiem od ul. Elbląskiej do pętli na Przeróbce tramwaje pojadą prawdopodobnie jeszcze w grudniu. Powstaje też infrastruktura towarzysząca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej , czyli dojazdy i węzły integracyjne.

Anna DobrowolskaUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaBiuro Prasoweanna.dobrowolska@gdansk.gda.pl
Anna Dobrowolska - najnowsze