PORTAL MIASTA GDAŃSKA

O Trasie WZ od A do Z

O Trasie WZ od A do Z
153,9 mln pieniędzy unijnych na budowę Trasy W-Z w Gdańsku od skrzyżowania z ul. Kartuską do ul. Otomińskiej, to maksymalne 85% dofinansowanie oferowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

153,9 mln pieniędzy unijnych na budowę Trasy W-Z w Gdańsku od skrzyżowania z ul. Kartuską do ul. Otomińskiej, to maksymalne 85% dofinansowanie oferowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Obecność na liście indykatywnej jest promesą finansowania pod warunkiem złożenia poprawnego wniosku.

A jak postępował rozwój koncepcji Trasy WZ w Gdańsku? Poniżej kilka punktów zwrotnych.

Na początku lat 70' XX wieku, w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego, opracowano projekt koncepcyjny Trasy WZ od ul. Elbląskiej do Obwodnicy Zachodniej.

W latach późniejszych projekty budowlano-wykonawcze, na podstawie których została wybudowana trasa na odcinku od ul. Elbląskiej do ul. Jabłoniowej.

W marcu 1981 w programie komunikacji miejskiej w Gdańsku Południe została zaprojektowana Trasa WZ na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Łostowickiej w klasie ul. Głównej 2x3 pasy ruchu a na dalszym odcinku do Obwodnicy Zachodniej w klasie ulicy ekspresowej 2x3 pasy ruchu.

29 listopada 2001 zapadła decyzja o warunkach zagospodarowania i zabudowy terenu pod Trasę WZ, w oparciu rozpoczęły się prace projektowe w Biurze Projektowym ?Transprojekt"
dla Trasy WZ na odcinku od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej. Prace trwały do 2005r.

Zrealizowany został więc odcinek o łącznej długości 3 km składający się z dwóch etapów:

I etap - w latach 1980-1988, od ul 3 Maja do ul. Gen. Sikorskiego, o długości 1,9 km, koszt odcinka uwzględniając inflację wyniósł 70 mln zł.

II etap -w latach 1996-1998, od ul. Gen. Sikorskiego do ulicy Łostowickiej, o długości 1,1 km , którego koszt wyniósł 29,5 mln zł.

III etap - w latach 1999-2001, od ul. Łostowickiej do ulicy Jabłoniowej, sfinansowany przez Gminę Miasta Gdańska. Kosztował on 70 mln zł

W latach 2006-2007 zrealizowany został odcinek trasy W-Z od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej o długości 2,37 km. Projekt zrealizowany w ramach ZPORR; wartość: 59,1 mln zł, z funduszy UE (73% wydatków kwalifikowanych): 36,7 mln zł. Źródło dofinansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.

W wyniku realizacji budowy Trasy W-Z na odcinku ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej powstały:

? Trasa W-Z, wraz z odwodnieniem, oświetleniem i przebudową urządzeń
infrastruktury oraz przebudowane i wybudowane ulice boczne o łącznej dł. 4,2 km,
? ścieżki rowerowe o dł. 0,7 km,
? 1 skrzyżowanie typu rondo,
? 2 sygnalizacje świetlne,
? 3 obiekty mostowe,
? 1,16 km ekranów akustycznych,
? 0,59 km murów oporowych.

W kwietniu 2007 roku rozpoczęły się prace projektowe Trasy WZ dla odcinka od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej. Zostały wykonane 4 warianty, do dalszych prac projektowych został wybrany wariant 3.

W marcu 2010 roku rozpoczną się prace nad realizacją odcinka od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej. Zakończenie zadania planowane jest na grudzień 2011r. Koszt 192,3 mln zł, dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko: 153,9 mln zł.

W wyniku realizacji budowy Trasy W-Z na odcinku ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej powstaną:

- 2,25 km drogi głównej
- 1,29 km dróg lokalnych
- 3 wiadukty nad drogami
- 3,14 km ścieżek rowerowych
- 4,06 km wybudowanych ekranów akustycznych

Różnica w kosztach budowy między odcinkiem od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej a ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej spowodowana jest szerszym zakresem projektu. Tym razem do kalkulacji kosztów zakwalifikowały się drogi dojazdowe, kilka skrzyżowań, północna część ul. Kartuskiej, zjazd z Węzła Karczemki do ul. Otomińskiej i cały okoliczny układ komunikacyjny, pozwalający mieszkańcom nowych osiedli na dojazd do trasy oraz według nowych wymogów unijnych - wartość gruntów.

W wyniku realizacji budowy Węzła Karczemki na odcinku ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej nastąpi:

- poszerzenie obwodnicy trójmiejskiej do 3 pasów ruchu na odległości 4 km (na wysokości węzła)
- budowa 13 obiektów inżynierskich (m.in. wiaduktów, przepustów, kładki pieszo rowerowej nad obwodnicą na wysokości centrum handlowego Auchan),
- rozbudowa i zapewnienie bezpośredniego, bezkolizyjnego wjazdu z obwodnicy na Trasę WZ - dobudowanie trzeciego poziomu węzła
- gruntowna przebudowa węzła Auchan, gdzie w tej chwili znajduje się zjazd w kierunku Gdyni (umożliwienie wjazdu i zjazdu z centrum handlowego we wszystkich kierunkach)
- węzeł zespolony stworzony z węzła przy centrum handlowym oraz węzła Karczemki.

Przetarg na budowę Trasy WZ oraz Węzła Karczemki ogłoszony będzie zaraz po podpisaniu umowy z Ministerstwem. Ma to nastąpić na przełomie 2009 i 2010, tak aby na początku 2010 roku mogły rozpocząć się prace budowlane.

ZAKRES PROJEKTU TRASY WZ 2010-2011

- budowa dwujezdniowej trasy zasadniczej (W-Z) długości 2,25 km,
- budowa węzła typu WB w formie zjazdu i wjazdu na północną jezdnię Trasy W-Z w rejonie ul. Gronostajowej,
- budowa węzła typu WB na skrzyżowaniu z ul. Nową Myśliwską,
- budowa skrzyżowania z wyspą centralną na skrzyżowaniu z ul. Otomińską, budowa ul. Kartuskiej Północnej na długości 1,04 km,
- budowa ul. Nowej Myśliwskiej na długości 0,25 km,
- budowa 3 skrzyżowań w formie ronda, przebudowa ulic bocznych na łącznej długości 2,08 km,
- budowa 3 obiektów mostowych w tym 2 w ciągu i 1 nad Trasą W-Z,
- budowa urządzeń organizacji i bezpieczeństwa ruchu (oznakowanie, bariery ochronne, oświetlenie),
- budowa urządzeń ochrony środowiska - przejść dla zwierząt (pod Trasą W-Z i pod ul. Kartuską), kanalizacji deszczowej, ekranów akustycznych na długości 4,06 km,
- przebudowa istniejącej infrastruktury technicznej kolidującej z projektowana drogą, budowa ścieżek rowerowych na długości 3,14 km.

Budowa ostatniego odcinka Trasy WZ oraz Węzła Karczemki pozwoli na:

- bezkolizyjne i sprawne połączenie wlotu drogi krajowej nr 7 z Obwodnicą Zachodnią Trójmiasta.
- wygodne połączenie z miejskim systemem komunikacyjnym oraz:
- drogą krajową nr 1 - główną osią komunikacyjną kraju na kierunku południowym,
- z autostradą A1,
- drogą krajową nr 6 - wzdłuż wybrzeża do Szczecina,
- drogą krajową nr 219 - zasadniczym połączeniem w kierunku Pojezierza Kaszubskiego.

- rozwój regionu i połączeń regionalnych poprzez, uaktywnienie dotychczas nie zainwestowanych terenów położonych w rejonie przebiegu jej końcowego odcinka.

- umożliwienie realizacji połączeń międzydzielnicowych w/w terenów do centrum miasta, w tym eliminację uciążliwego ruchu tranzytowego z intensywnie zabudowanych dzielnic mieszkaniowych

Do czasu wybudowania Obwodnicy Południowej Trasa WZ będzie najkrótszym połączeniem Portu Północnego w Gdańsku i wschodnich terenów przemysłowych z Obwodnicą Zachodnią Trójmiasta i dalej z autostradą A1.

Edyta Tombarkiewicz / Biuro Prasowe