Inna filozofia przejazdu przez miasto, nowe korytarze tranzytowe, zmienione oznakowanie i jego elementy nośne, odświeżone grafiki i stylistyka, łącznie kilkadziesiąt znaków do wymiany. Tak będzie wyglądał powstający właśnie nowy System Drogowskazowy dla Miasta Gdańska.
- To nasz autorski projekt – wyjaśnia dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski. - Zaczęliśmy dostrzegać potrzebę jego stworzenia już jakiś czas temu. Powstawały nowe inwestycje, a wraz z nimi oznakowanie – wyłącznie dla tych inwestycji. Do tego w miarę upływu czasu zmieniały się odgórne wytyczne dotyczące wyglądu znaków. Należało wiec to zmienić, tak żeby wszystkie drogowskazy wyglądały identycznie. Żeby żaden turysta nie miał wątpliwości jak dojechać w konkretne miejsce, które chce zwiedzić, a kierowca ciężarówki wiedział, że aby dotrzeć z Warszawy do Gdyni, wcale nie musi przejeżdżać przez centrum Gdańska – dodaje.
Dlatego też, Dział Inżynierii Ruchu ZDiZ stworzył projekt nowego Systemu Drogowskazowego dla Gdańska.
- Oznakowanie to pełni bardzo w miastach ważną rolę: zapewnia odpowiednią przepustowość, pozwala też na bezpieczne korzystanie z dróg przez uczestników ruchu. Znaki kierunku powinny być bowiem tak dobrane, aby kierowca nie znający miasta mógł przejechać przez nie, korzystając tylko z ustawionych znaków i podanych na nich informacji – mówi szef działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ, Tomasz Wawrzonek.
Właśnie zaczęło się wdrażanie nowego systemu. Podczas prac - w całym Gdańsku, wymienionych zostanie łącznie kilkadziesiąt tablic drogowskazowych. Całość robót podzielona została na etapy. W pierwszym etapie (realizowanym obecnie) przeznakowane zostanie Śródmieście Gdańska (skrzyżowania: Zwycięstwa/Błędnik/3 Maja, Błednik/Podwale Grodzkie/Wały Piastowskie/Rajska, Wały Jagiellońskie/Hucisko/Targ Drzewny; Okopowa/Armii Krajowej/Podwale Przedmiejskie/Armii Krajowej/Sikorskiego) i jedno skrzyżowanie we Wrzeszczu (al. Żołnierzy Wyklętych/al. Grunwaldzka). Drugi etap, który ruszy w październiku, to zmiana oznakowania drogowskazowego na głównym ciągu komunikacyjnym.
Wdrażany obecnie system, to też wytyczone na nowo korytarze tranzytowe przez Gdańsk. - Powstało wiele nowych dróg, nadszedł czas na wyprowadzenie (o ile to możliwe) ruchu ciężkich aut oraz ruchu turystycznego z centrum Gdańska – dodaje Tomasz Wawrzonek.
Od teraz więc:
- wyjazd z Gdańska w kierunku Łodzi sugerowany będzie nie Orunią i Świętym Wojciechem, jak dotychczas, ale trasą W-Z do Obwodowej Trójmiasta i dalej autostradą A1 lub DK91,
- sugerowany przejazd z Gdańska do Gdyni –nie przez Wrzeszcz, jak dotychczas, ale trasą W-Z i Obwodową Trójmiasta,
- oznakowane będą również dojazdy do autostrady A1
Realizacja pierwszego i drugiego etapu zmiany oznakowania zakończy się pod koniec roku. Prace te (pierwszy i drugi etap), to koszt ok. 400 tysięcy złotych. Szacunkowy natomiast koszt wykonania całości nowego Systemu Drogowskazowego dla Gdańska to ok. 1,2 mln zł. Pozostałe prace odbędą się w roku przyszłym.




















