Wszyscy przybywający do Twierdzy Wisłoujście mogą już korzystać z mostu zwodzonego, który został przerzucony nad fosą zewnętrzną, okalającą ten jeden z najbardziej znanych zabytków Gdańska. Jest to pierwszy odbudowany most zwodzony w powojennej historii naszego miasta.
![]() |
![]() |
![]() |
Prezydent Gdańska oddając most do użytku wyraził nadzieję, że jest to początek procesu budowy lub odbudowy podobnych konstrukcji w innych częściach Gdańska. Szczególnie potrzebna wydaje się budowa kładki, która połączyłaby nabrzeże Motławy z Ołowianką - powiedział Paweł Adamowicz.
Most swoją formą nawiązuje do fortecznej konstrukcji drewnianej z końca XIX wieku. Wyposażony został w charakterystyczne dla tego okresu elementy w postaci portalu zwodzonego, bramy namostowej z ostrogami oraz ręcznego mechanizmu zwodzenia, umożliwiającego otwieranie ważącego około 17 ton przęsła ruchomego w czasie niewiele krótszym niż 2 minuty. Stalową konstrukcję oblicowano dębowymi okładzinami.
Nowo wybudowany most ma nośność 50 ton, jego długość całkowita wynosi 30 metrów, natomiast szerokość 6,7 m (w tym szerokość jezdni - 5,66 m). Długość przęsła zwodzonego wynosi 8 metrów. Koszt inwestycji, która realizowana była od listopada 2005 roku i obejmowała również budowę dojazdów o nawierzchni kamiennej oraz instalację oświetlenia w obrębie mostu, zamknęła się kwotą 2,7 mln złotych. Inwestorem był Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, wykonawcą zaś firma MTM S.A. z Gdyni. Projekt opracowało Biuro Projektów Pont Projekt Sp. z o. o. w Gdańsku.
Fot. Wydział Promocji Miasta


























