Zakończyła się przebudowa Kanału Raduni, realizowana w ramach projektu „Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Miasto Gdańsk”. Ponad 7 kilometrów wału kanału - na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Zaroślaka - zostało wzmocnionych, tak by nie powtórzyła się sytuacja z 2001 roku, kiedy ulewne deszcze przerwały wały, a Gdańsk dotknęła powódź. Inwestycja kosztowała ponad 137 mln zł.
W ramach projektu „Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Miasto Gdańsk” zrealizowano przebudowę Kanału Raduni na terenie Gdańska na odcinku o długości 7,1 km. Prace obejmowały budowę umocnień obu brzegów kanału, przebudowę wału przeciwpowodziowego, budowę drogi eksploatacyjnej na koronie wału, zagospodarowanie terenów wzdłuż kanału po obu jego stronach, przebudowę bądź usunięcie kolidujących elementów technicznej infrastruktury miejskiej i budowę kładek dla pieszych.
- To pierwszy w historii naszego miasta projekt, którego realizacja w 100 procentach odbywała się z pieniędzy pozyskanych – podkreśla Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Taka inwestycja, choć niezwykle ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa miasta, jest mało spektakularna. Jej realną wartość poznaje się dopiero, kiedy musi się sprawdzić w warunkach zagrożenia powodzią.
Wartość projektu to: 137 014 897,71 zł, wysokość dofinansowania unijnego wyniosła 85 % wydatków kwalifikowanych czyli 116 119 819,43 zł. Koszt robót budowlano-montażowych zamknął się w kwocie 133 736 410,99 zł, z czego 15% (oprócz dofinansowania unijnego) zostało opłacone z budżetu Wojewody Pomorskiego.
Przebudowa Kanału Raduni jest kolejnym elementem porządkowania spraw związanych z poprawą ochrony przeciwpowodziowej w zlewni Kanału. Po powodzi w roku 2001 inwestycje szły w trzech kierunkach – budowy zbiorników retencyjnych na terenach położonych powyżej kanału, zwiększenia ilości wody odprowadzanej z Kanału oraz przebudowy samego Kanału. I tak:
- Wybudowano 16 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności retencyjnej ca 220 000 m3 (powierzchnia zbiorników prawie 28 ha) za kwotę 45,2 mln zł.
- Wybudowano 2 zrzuty: Nr 1 o wydatku 6,2 m3/s do Opływu Motławy oraz Nr 3 do rzeki Raduni w Świętym Wojciechu o wydatku 13,0 m3/s. Po wykonaniu tych zrzutów możliwość odprowadzenia wód z Kanału wzrosła prawie dwukrotnie tzn. z 23 m3/s (dotychczasowe zrzuty 11.0 m3/s – syfon pod torami PKP i 12.0 m3/s - zrzut do Opływu Motławy) do wielkości 42,2 m3/s. Koszt budowy zrzutów wyniósł 4.9 mln zł.
Szczegółowy zakres prac na Kanale Raduni:
- Poszerzenie Kanału w ramach możliwości lokalizacyjnych oraz istniejących wydzieleń. Aktualnie szerokość Kanału waha się od 8,00 m przy moście na ul. Stromej do 10,30 m przy projektowanej obwodnicy południowej.
- Wykonanie na obu brzegach umocnień pionowych o wysokości od 1,80m do 3,26 m.
Umocnienia pionowe to stalowa ścianka szczelna z oczepem żelbetowym od dna Kanału z okładziną z kamienia lub cegły klinkierowej. Zgodnie z warunkami konserwatorskimi od km 2+680 do km 5+015 okładziną z cegły klinkierowej, od km 5+055 do km 8+550 elewacja w kolorze szarym z betonu fakturowanego, imitująca fakturę kamienną, a od km 8+550 do granicy miasta okładzina z kostki granitowej w kolorze dostosowanym do otoczenia. - Uszczelnienie skarpy odwodnej obwałowania matą bentonitową.
- Podwyższenie i poszerzenie korony obwałowania (minimalna szerokość korony 4,00m) - brzeg prawy w miejscach lokalnych obniżeń i przewężeń.
- Wykonanie na koronie obwałowania nawierzchni przepuszczalnej z polbruku w krawężnikach granitowych o szerokości 3,00m, a na odcinkach rosnących na koronie obwałowania kasztanowców szerokość pasa technicznego zostaje zmniejszona do 2,00 m.
- Wykonanie nowej barierki na obu brzegach Kanału Raduni.
- Remont istniejących schodów na skarpie odpowietrznej obwałowania Kanału. Remontowi podlegają schody w km 3+390 i 9+160
- Likwidacja istniejących schodów w km 2+850 (schody prowadzą bezpośrednio na jezdnię ul. Trakt Św. Wojciecha poza wyznaczonym przejściem dla pieszych).
- Wyprofilowanie i odbudowę skarpy odpowietrznej przy zachowaniu istniejącego nachylenia oraz obsiew skarpy trawą.
- Wykonanie od strony Kanału Raduni okładziny z cegły na odcinku umocnień wykonanych po powodzi w 2001 r. Są to dwa odcinki - jeden w km 4+141,10 ÷ 4+200 (wylot kolektora deszczowego Ø1400mm) i drugi przy wylocie Potoku Oruńskiego w km 4+882 ÷4+927,70.
- Wykonanie prac związanych z zabezpieczeniem kolidującej z inwestycją sieci kolektora sanitarnego Ø1000 mm, w tym budowa szczelnych ścianek bez oczepu o zmienionej osi dostosowanej do indywidualnej studni oraz w miejscu zrzutu z Kanału Raduni.
- Zabetonowanie istniejących wylotów kanalizacji sanitarnej do Kanału Raduni.
- Wykonanie ścianki tymczasowej na prawym i lewym brzegu na odcinkach wyłączonych przy mostach w celu ochrony brzegów przed ewentualnym rozmyciem, wraz z naprawieniem i uszczelnieniem istniejącego umocnienia Kanału Raduni.
- Budowa 9 kładek dla pieszych o konstrukcji jednoprzęsłowej, żelbetowej z betonu B30 z przyczółkami i dojściami, balustradami.
- Wyremontowanie kładki w km 9+138, Trakt Św. Wojciecha 450 zgodnie z zaleceniami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
- Wykonanie w konstrukcji przęsła zabetonowanych rur osłonowych do przeprowadzenia kabli energetycznych, teletechnicznych i rury gazowej.
- Przebudowa kabli oświetleniowych i teletechnicznych wraz z przebudową linii napowietrznych oraz przestawieniem słupów.
- Przełożenie wodociągu kolidującego w trzech miejscach pod dno Kanału Raduni na głębokość 1,50m od dna do góry rury.
- Przełożenie kolidujących rur gazowych pod dno kanału w wykopie otwartym.
Magdalena Kuczyńska
Biuro Prasowe




















