![]() stacja dolna kolejki, wariant I - na parkingu na tyłach bastionu św. Elżbiety, wejście od strony ulicy prowadzącej w stronę Nowego Ratusza |
![]() stacja dolna kolejki, wariant II - w bezpośrednim sąsiedztwie budynku Dworca Głównego PKP, stanowi nadbudowę windy dworcowej |
Już w pierwszej połowie XVII wieku zaprojektowano i zbudowano pierwszą kolej linową w Gdańsku do celów transportowych podczas budowy umocnień Biskupiej Górki. Jej projektantem był znany gdański architekt Adam Wijbe.
Kolej linowa wydaje się najlepszym środkiem komunikacji dla połączenia Grodziska z Śródmieściem Gdańska. W chwili obecnej z centrum miasta nie istnieje dogodne połączenie dla pieszych prowadzące do zespołu fortyfikacji Grodziska.
Budowa kolei linowej pozwoli na sprawną i przyjemną komunikację turystów na wzniesienia fortyfikacji, eliminując jednocześnie istniejące utrudnienia w dostępie do Grodziska. Fort Grodzisko znajduje się w niewielkiej odległości od Śródmieścia Gdańska, jednakże istnieją poważne bariery, które utrudniają sprawną i szybką komunikację: ul. Podwale Grodzkie, tory kolejowe, ul. 3 Maja o dużym natężeniu ruchu kołowego oraz duża różnica wysokości dochodząca do 40 m.
Dzięki kolei linowej fortyfikacje Grodziska staną się dostępne, a dodatkowo przejażdżka nią będzie nie lada atrakcją turystyczną. Z wagoników kolei możliwe będzie podziwianie panoramy starego Gdańska.
W ramach przygotowań przedprojektowych przeprowadzono prace studialne w postaci opracowania studium krajobrazowego przebiegu kolei linowej.
Studium to zakłada połączenie komunikacyjne z poziomu Śródmieścia Gdańska. Dolna stacja kolejki może być zlokalizowana w okolicach Dworca Głównego PKP.
![]() stacja górna kolejki - na Niskim Czole Kurkowym, z wykorzystaniem dwóch istniejących schronów - wartowni |
![]() widok rozpościerający się ze stacji górnej kolejki |
Wariant I lokalizacji stacji dolnej to parking na tyłach Bastionu św. Elżbiety.
Wariant II zaś - w bezpośrednim sąsiedztwie budynku dworca, w nadbudowie windy dworcowej.
Oba warianty kończą się stacją górną na Niskim Czole Kurkowym Fortu Grodzisko. Wykonane do tej pory opracowania i koncepcje, zarówno w zakresie ochrony krajobrazu zabytkowego, jak uwarunkowań techniczno - wykonawczych pozwalają stwierdzić, iż tego typu rozwiązanie jest możliwe do realizacji. Warto przypomnieć, że kolej linowa na Grodzisko jest elementem Programu Hewelianum i ma stać się jednym z elementów realizacji II etapu Programu.
Dane dotyczące obu wariantów przebiegu kolejki:
Wariant I – długość trasy – 457 metrów, ok. 40 m. różnicy wysokości do pokonania
Wariant II – długość trasy – 400 metrów, ok. 40 m. różnicy wysokości do pokonania
Grażyna Pilarczyk




























