PORTAL MIASTA GDAŃSKA

„Kieruj bez procentów” nagrodzone

„Kieruj bez procentów” nagrodzone
Kampania „Kieruj bez procentów” realizowana przez Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień od Alkoholu zdobyła I nagrodę w kategorii akcji o zasięgu regionalnym” w Konkursie Inicjatyw „Bezpieczne Drogi” organizowanym przez PKN Orlen SA oraz Fundację Krzysztofa Hołowczyca. Organizatorzy kampanii odebrali złotą Tarczę Bezpieczeństwa oraz czek na 50 tysięcy złotych.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Kampania „Kieruj bez procentów” realizowana przez Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień od Alkoholu zdobyła I nagrodę w kategorii akcji o zasięgu regionalnym” w Konkursie Inicjatyw „Bezpieczne Drogi” organizowanym przez PKN Orlen SA oraz Fundację Krzysztofa Hołowczyca. Organizatorzy kampanii odebrali złotą Tarczę Bezpieczeństwa oraz czek na 50 tysięcy złotych.

wspólnie z ks. Marianem Miturą - Krajowym Duszpasterzem Kierowców i p.Ari Vatanenem - rajdowym mistrzem świata, Eurodeputownym
wspólnie z p.Krzysztofem Hołowczycem
z p. Różą Thun - Szefową Reprezentacji Komisji Europejskiej w Polsce
W ostatnią środę lutego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się uroczysta Gala Bezpieczeństwa, na której organizatorzy kampanii odebrali złotą Tarczę Bezpieczeństwa oraz czek na 50 tysięcy złotych, które zgodnie z regulaminem, mają być przeznaczone na dalsze działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwo na drogach.

Kampania „Kieruj bez procentów” jest społeczną kampanią Miasta Gdańska finansowaną ze środków przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych, realizowaną od 2004 roku pod patronatem Prezydenta Gdańska przez Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień od Alkoholu Publiczny ZOZ (GCPU). Celem kampanii jest zmniejszenie liczby przypadków prowadzenia pojazdów przez nietrzeźwe osoby oraz zwiększenie u kierowców i innych uczestników ruchu drogowego świadomości skutków nietrzeźwości za kierownicą. Kampania propaguje całkowitą trzeźwość za kierownicą, zgodnie z zasadą „piłeś – nie siadaj za kierownicą żadnego pojazdu!”.
GCPU z roku na rok poszerza działania, a te które sprawdziły się kontynuuje, prowadząc akcje na wielu płaszczyznach, kierując je do różnego rodzaju odbiorców : do kandydatów na kierowców, czynnych kierowców, ich pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
W trakcie imprez masowych organizowanych w atmosferze dobrej, zawsze bezalkoholowej zabawy, przekazywane są odbiorcom treści poważniejsze, związane z bezpieczeństwem i trzeźwością w ruchu drogowym. Kulminacyjnym wydarzeniem w lipcu każdego roku jest Dzień św. Krzysztofa – patrona kierowców. Z tej okazji w kolejnych latach odbyły się piknik rodzinny na osiedlu mieszkaniowym Zaspa, zlot zabytkowych pojazdów na Starym Mieście w Gdańsku oraz festyn przy promenadzie na gdańskie molo w Brzeźnie.
Oprócz takich propozycji jak występy zespołów młodzieżowych, pokazy artystyczne, sportowe itp. w programie znalazła się m.in. wystawa plakatów oraz projekcja spotów światowych kampanii promujących trzeźwość na drogach, happening uliczny związany z tą tematyką, AlcoKart, alkogogle, podstawowe szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy, akcja oddawania krwi, a uczestnicy imprez otrzymywali w punktach informacyjnych Policji, Straży Miejskiej, firm motoryzacyjnych i ubezpieczeniowych materiały edukacyjno-informacyjne promujące trzeźwość za kierownicą i zasady bezpieczeństwa na drogach.
Ponad to działania kampanijne wpisują się w różne imprezy organizowane na terenie miasta przez inne podmioty. Warto tu wymienić takie jak festyn osiedlowy „Krew ratuje życie”, rajd zabytkowych samochodów – „Raid Stulecia”, Motocrossowe Mistrzostwa Europy, „Jednośladowa Alternatywa” na Jarmarku św. Dominika, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, „Safety” – Targi Ratownictwa i Bezpieczeństwa oraz działania skierowane do dzieci i młodzieży, takie jak konkursy na temat wiedzy z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego czy zawody rowerowe.
Corocznie GCPU wspólnie z Duszpasterstwem Kierowców archidiecezji gdańskiej organizuje wiosną uroczyste otwarcie sezonu motocyklowego, w którym bierze udział kilkuset motocyklistów przybyłych nie tylko z terenu województwa pomorskiego, ale i innych regionów Polski.
Kampania wspiera policyjne akcje wzmożonej kontroli kierowców i pojazdów na drogach prowadzone w okolicy dni świątecznych i długich weekendów (np. akcja „Znicz”, „Bezpieczne powroty”), podczas których funkcjonariusze wręczają prowadzącym pojazdy pakiet materiałów informacyjno-edukacyjnych. Wśród działań regionalnych realizowanych przez GCPU z innymi partnerami, warto przypomnieć promocję na obszarze północnej Polski filmu „Eksperyment” rozpowszechnionego przez Fundację „Krzyś”, organizację jego premierowego pokazu w tej części kraju połączonego z konferencją dotyczącą bezpieczeństwa na drogach.oraz prowadzoną w Trójmieście we współpracy z „Krzysiem” tegoroczną edycję międzynarodowej akcji „Europejska noc bez wypadku”.
Od początku prowadzenia kampanii kładziony jest duży nacisk na działalność edukacyjną skierowaną do potencjalnych kierowców. W szkołach średnich prowadzone są dwugodzinne spotkania informacyjno-edukacyjne z uczniami - „Trzeźwa jazda”, w których biorą udział psycholog i funkcjonariusz policji oraz warsztaty z kandydatami na kierowców w wybranych gdańskich Ośrodkach Kształcenia Kierowców. Scenariusze spotkań w szkołach i OSK zostały specjalnie opracowane przez doświadczonych psychologów-pracowników jednostek zajmujących się m.in. profilaktyką i terapią uzależnień. Ponad to, aby uwrażliwić osoby przygotowujące przyszłych kierowców na problem trzeźwego kierowania do organizowania wspólnych przedsięwzięć zapraszani są przedstawiciele OSK, przekazywane są im także kampanijne materiały edukacyjno-informacyjne, podobnie jak wykładowcom na szkoleniach nauczycieli wychowania komunikacyjnego.
W ramach kampanii odbyła się organizowana wspólnie przez GCPU i Komendę Wojewódzką Policji konferencja szkoleniowa „Trzeźwa jazda”, w której wzięli udział funkcjonariusze policji z terenu województwa pomorskiego.
Wśród działań kampanijnych nie brakuje również akcji skierowanych do masowego odbiorcy. Plakaty pojawiły się we wszystkich gdańskich kościołach, a w formie billboardów, citylightów, banerów wielkoformatowych czy reklamy typu fullmobile na ulicach Gdańska. Materiały kampanijne dostępne były w punktach sprzedaży biletów i dyspozytorniach ZKM, na stacjach paliw, w korporacjach taksówkarskich. Spot radiowy „kieruj bez procentów” emitowany był wielokrotnie na antenie Radia Plus, a hasła kampanii propagujące ideę trzeźwości za kierownicą często goszczą na łamach pomorskiej prasy i na regionalnych antenach radia i telewizji.
Kampanii „Kieruj bez procentów” wsparcia udziela Miasto Gdańsk, Komenda Wojewódzka i Miejska Policji, Straż Miejska w Gdańsku, Pomorska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz AMS SA. W realizacji różnych działań kampanijnych brali udział: Automobil Klub Morski, Big Autohandel, Citroen Auto-Postek, Fundacja BRD, Fundacja „Krzyś”, GKRPA, Groblewski Jr, Lotos Paliwa, PCK, PORD, Stacje Paliw Shell Polska, Stacja Pogotowia Ratunkowego, Stowarzyszenie na Rzecz Ratownictwa „Adiutare”, Straż Pożarna, Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych, ZKM oraz Dziennik Bałtycki, Echo Miasta , Radio Gdańsk, Radio Plus i TVP3 Gdańsk.