W wielu polskich miastach widok autobusu marki Ikarus nie budzi wśród przechodniów zaciekawienia i zdziwienia. Nadal bowiem utobusy te wożą pasażerów komunikacji miejskiej. Tymczasem w Gdańsku Ikarus to pojazd zabytkowy, zaś przejażdżka nim to gratka dla miłośników historii.
Ikarusy zniknęły z ulic naszego miasta dokładnie pięć lat temu: 31 stycznia 2009 roku. Tym samym zakończyła się era wysokopodłogowych autobusów w gdańskiej komunikacji miejskiej. Popularne węgierskie pojazdy przez prawie 28 lat służyły pasażerom. I choć wielokrotnie były powodem do narzekań i utyskiwań - gdańszczanie żegnali je z łezką w oku.
Autobusy marki Ikarus
Ikarusy 280 i 260 to produkty węgierskiej myśli motoryzacyjnej. Stały się jednymi z najpopularniejszych w świecie. Spotkać je można było nie tylko w wielu krajach Europy, ale również Azji, Afryce, czy nawet Ameryce, dlatego też powstał również wersja przystosowana do ruchu lewostronnego o oznaczeniu Ikarus 281.
Pierwsze przegubowe Ikarusy pojawiły się na polskich drogach w 1977 roku w Katowicach i został oznaczony symbolem Ikarus 280.11. W kolejnych latach Ikarusy pojawiły się w większości polskich miast - łącznie do Polski dostarczono ponad 7 tysięcy egzemplarzy.
Pierwsze Ikarusy pojawiły się w Gdańsku 5 października 1981 roku. Ogółem do Gdańska, w latach 1981-1993 dostarczono 227 "przegubowych" oraz 73 "krótkich" pojazdów. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się nowe autobusy, to np. 108, 131 i 139.
Dominacja autobusów marki "Ikarus" w Gdańsku trwała do 1994 roku, kiedy to Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce zakupiła 15 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych Mercedesów typu O405N.
Jeśli nie Ikarus to co?
Ikarusy zniknęły z ulic Gdańska w styczniu 2009 roku. Od lutego zastąpiły je niskopodłogowe Solarisy Urbino. Ale już wcześniej gdańskie Ikarusy sukcesywnie zastępowane były nowszymi pojazdami. Od 2008 roku inwestycje związane z modernizacją floty ZKM Gdańsk objęły łącznie:
- zakup 74 autobusów i 6 minbusów
łączne nakłady brutto na autobusy 76 085 880 zł
- zakup i modernizację 46 tramwajów N8C (tzw. Dortmundy)
- zakup 35 tramwajów Pesa 120 Swing
łączne nakłady brutto na tramwaje 344 687 544 zł
Niezawodność taboru jest bardzo istotna, bo każdego dnia gdańskie autobusy i tramwaje przejeżdżają odległość równą podwójnemu okrążeniu kuli ziemskiej.
Coraz więcej pasażerów
Modernizacja taboru przynosi wymierne efekty. Rok po roku regularnie rośnie liczba pasażerów przewiezionych w komunikacji miejskiej. W 2013 r., podobnie jak w roku 2012, gdański Zarząd Transportu Miejskiego odnotował wzrost liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej - nie tylko w Gdańsku, ale też w gminach ościennych, w których ZTM Gdańsk organizuje transport publiczny. W 2013 r. nastąpił wzrost o 3,54% w stosunku do roku 2012 r., co stanowi przyrost o 5 741 408 pasażerów. Miesięcznie według ZTM Gdańsk z autobusów i tramwajów korzystało ponad 14 milionów pasażerów. W 2013 roku liczba pasażerów, którzy skorzystali z komunikacji miejskiej, organizowanej przez ZTM w Gdańsku, wyniosła 168 000 399.
Nowocześnie i na każdą kieszeń
Powodów tendencji wzrostowej popularności komunikacji miejskiej oraz jej pozytywnej oceny, przede wszystkim tramwajowej, jest kilka. Po pierwsze: atrakcyjna polityka taryfowa, po drugie: wymiana taboru starszego typu na bardziej komfortowy i przyjazny osobom niepełnosprawnym. Dziś po Gdańsku jeździ 75% niskopodłogowych tramwajów i 100% niskopodłogowych autobusów. Wydzielonych zostało 90% gdańskich torowisk. W efekcie tramwaje są niezależne od sytuacji drogowej i przewożą pasażerów nawet wtedy, gdy auta tkwią w zatorach w godzinach szczytu. Atrakcyjna jest także oferta przewozowa, czyli większe łączne dobowe częstotliwości kursów na głównych ciągach. Na niektórych liniach tramwaje kursują co pięć, dziesięć minut, ukłonem w stronę Pasażerów jest także zwiększenie częstotliwości kursów autobusów linii nocnych od 15 grudnia 2013 r.
Niebagatelne znaczenie ma też wzrost efektywności ekonomicznej taboru tramwajowego. Im nowocześniejsze pojazdy, tym tańsze są w eksploatacji. Spadek energochłonności nowego taboru powoduje spadek kosztów eksploatacyjnych w tym segmencie. Zaoszczędzone w ten sposób środki finansowe są inwestowane w nowy tabor i nowe trasy tramwajowe oraz autobusowe.
Gdańsk jako jedyne z nielicznych polskich miast, nie ogranicza oferty przewozowej, a jeszcze ją ciągle rozszerza. Budowa nowych tras tramwajowych jest tego najlepszym dowodem.
Wehikuł czasu
Zmiany w gdańskiej komunikacji to proces rozciągnięty w czasie i dlatego dla większości z nas niemal niezauważalny. Wycieczka Ikarusem może być więc pretekstem do tego, by porównać standardy komunikacyjne sprzed pięciu lat i obecne. Taką możliwość mieli uczestnicy przejazdu, który odbył się w piątek 31 stycznia 2014. Podczas podróży wiodącej ulicami Gdańska z centrum do Wreszcza, na Morenę i Siedlce mogli obserwować jak zmieniła się infrastruktura komunikacyjna w naszym mieście - m.in. powstała al. Żołnierzy Wyklętych, budowana jest Pomorska Kolej Metropolitalna wraz linią tramwajową na Piecki – Migowo, usprawniono przejazd na skrzyżowaniu ulic Rakoczego / Kartuskiej / Łostowickiej wraz z modernizacją ul. Łostowickiej.
- Dziś rzeczywiście można było poczuć różnicę. W Ikarusie jest nie tylko głośniej i mniej wygodnie, ale przede wszystkim znacznie zimniej, niż w jeżdżących obecnie autobusach miejskich. W połowie drogi do Wrzeszcza większość pasażerów była już mocno zziębnięta, a szyby autobusu pozamarzały - opowiadała pani Kasia, jedna z pasażerek.
Wszystkich miłośników komunikacji zapraszamy na kolejny ogólnodostępny przejazd historycznym Ikarusem po Gdańsku. Przejazd odbędzie się w sobotę 15 lutego 2014 r. Start o godzinie 11.00 z przystanku Wrzeszcz PKP. Ponieważ ilość miejsc jest ograniczona osoby zainteresowane przejażdżką prosimy o zapisy drogą mailową na adres: zarzad@psstm.org.pl
Michał Piotrowski / Biuro Prasowe




















