Maersk Line, światowy lider logistyki morskiej, podjął decyzję o uruchomieniu bezpośrednich przewozów z głębokowodnego terminalu kontenerowego DCT w Gdańsku. Będzie to pierwsze w Polsce połączenie z portami Chin oraz Azji Południowo-Wschodniej.
![]() |
| Fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl |
Już w grudniu Gdańsk stanie się częścią trasy AE10, którą Maersk Line przewozi towary z Azji Południowo-Wschodniej do Europy. Włączenie Gdańska w tę trasę przewozową ma na celu rozszerzenie zasięgu połączenia o Polskę oraz cały region Europy Środkowo-Wschodniej, a pośrednio o Rosję i kraje bałtyckie.
Dzięki tej decyzji Gdańsk stanie się elementarną częścią morskiego szlaku handlowego pomiędzy dwoma największymi podmiotami handlowymi na świecie - Unią Europejską oraz Chinami.
Pierwszy transport ze Wschodu wyruszy z Szanghaju 1 grudnia. Do Gdańska trafi on 5 stycznia 2010 r., a następnego dnia, według planów, ma wypłynąć w rejs z Gdańska do Chin.
AE10 to połączenie, które biegnie z Chin przez porty azjatyckie, do Europy Północnej, Polski, a następnie Skandynawii. Port w Gdańsku zastąpi na tej trasie przystanek w Dunkierce. Nowy przebieg trasy wygląda następująco: Ningbo (Chiny), Szanghaj (Chiny), Kaohsiung (Tajwan), Yantian (Chiny), Hong Kong (Hong Kong), Tanjung Pelepas (Malezja), Le Havre (Francja), Felixstowe (Wielka Brytania), Zeebrugge (Belgia), Gdańsk (Polska), Gothenburg (Szwecja), Aarhus (Dania), Bremerhaven (Niemcy), Rotterdam (Holandia), Singapur (Singapur), Hong Kong (Hong Kong), Kobe (Japonia), Nagoya (Japonia), Shimizu (Japonia), oraz Yokohama (Japonia).
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk niedawno obchodził drugą rocznicę istnienia. DCT Gdańsk to pierwszy terminal w basenie Morza Bałtyckiego zdolny do obsługi statków klasy Post-Panamax, zarówno ze względu na głębokość podejść i stanowisk postojowych, jak również z uwagi na infrastrukturę i wyposażenie nabrzeża. Po zakończeniu budowy pierwszego etapu rozwoju, w październiku 2007 roku, terminal rozpoczął działalność operacyjną skutecznie zdobywając swój udział w rynku przeładunków kontenerowych.
Michał Glaser






















