Nadchodzi nowa era kontenerowa. Gdańsk stanie się znowu strategicznym portem na światowej mapie transportowej, a zarazem jedynym morskim połączeniem Europy Środkowo-Wschodniej z Chinami i Azją Południowo-Wschodnią. Powstaje tu pierwszy w Polsce hub - czyli miejsce przeładunku kontenerów ze statków transkontynentalnych na mniejsze (tzw. "feedery"), transportujące je do innych portów bałtyckich.
![]() |
![]() |
4 stycznia, w samo w południe, do gdańskiego portu zawinął ponad 300-metrowy kontenerowiec MAERSK TAIKUNG. Dzień później nastąpiła uroczysta inauguracja tego połączenia, podczas której Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz wręczył Dyrektor Handlowemu Maersk Line - pani Hanne B. Sorensen z Danii, pamiątkową bursztynową plakietę. Radości z tak dobrze zapowiadającej się współpracy nie kryli także Prezes Zarządu Deep Container Terminal Boris Wenzel oraz Peter Nielsen Prezes Zarządu Maersk Polska oraz Posekretarz Stanu ds Gospodarki Morskiej Anna Wypych - Namiotko.
DCT Gdańsk niedawno obchodził drugą rocznicę istnienia. To pierwszy terminal kontenerowy w basenie Morza Bałtyckiego zdolny do obsługi statków klasy Post-Panamax, pod względem głębokości podejść i stanowisk postojowych, a także infrastruktury i wyposażenia nabrzeża.
![]() |
![]() |
O wydłużeniu linii Szanghaj - Aarhus (Dania) do Gdańska Maersk zadecydował 28 października 2009 roku. Usprawni to transport kontenerowy do Rosji i krajów bałtyckich. Połączenie AE10 biegnie z Chin przez porty azjatyckie, do Europy Północnej, Polski, a następnie Skandynawii. Port w Gdańsku zastąpi na tej trasie przystanek w Dunkierce. Nowy przebieg trasy wygląda następująco: Ningbo (Chiny), Szanghaj (Chiny), Kaohsiung (Tajwan), Yantian (Chiny), Hong Kong (Hong Kong), Tanjung Pelepas (Malezja), Le Havre (Francja), Felixstowe (Wielka Brytania), Zeebrugge (Belgia), Gdańsk (Polska), Gothenburg (Szwecja), Aarhus (Dania), Bremerhaven (Niemcy), Rotterdam (Holandia), Singapur (Singapur), Hong Kong (Hong Kong), Kobe (Japonia), Nagoya (Japonia), Shimizu (Japonia), oraz Yokohama (Japonia).
Jako pierwszy zawinął tu Maersk Taikung o 332 metrach długości, 43,20 metrach szerokości, 14,50 metrach zanurzenia i pojemności 8 402 kontenerów, który wyruszył z Szanghaju 1 grudnia 2009. W drodze są już cztery kolejne kontenerowce. Połączenia na linii AE10 Szanghaj - Gdańsk będą bowiem realizowane co tydzień.
Fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl
Edyta Tombarkiewicz / Biuro Prasowe




























