W dniach 19 i 20 września br. odbyła się w Gdańsku pierwsza edycja Bałtyckiego Kongresu Marketingu Sportowego (BKMS). Organizatorami kongresu byli: Miasto Gdańsk, Związek Miast i Gmin Morskich oraz Polska Unia Mobilności Aktywnej.
Inspiracją do organizacji kongresu jest zobowiązanie do efektywnego wykorzystania w latach 2014-2020 kapitału, jaki stanowią doświadczenia zebrane podczas organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012™, a także infrastruktura sportowo-rekreacyjna, która powstała przy wykorzystaniu funduszy UE w okresie 2007-2013.
Kongres składał się z 2 debat oraz 12 sesji panelowych. Mistrzem Ceremonii był jeden z najwybitniejszych polskich sportowców, wielokrotny mistrz olimpijski Robert Korzeniowski.
Wśród prelegentów, którzy uczestniczyli w BKMS byli m. in. Joanna Mucha - Minister Sportu i Turystyki RP, Jarosław Bratkiewicz – Dyrektor Polityczny w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, Zbigniew Pacelt - Poseł na Sejm RP czy też znani sportowcy tacy jak Mateusz Kusznierewicz –polski żeglarz czy też Artur Siódmiak – reprezentant Polski w piłce ręcznej.
Głównym partnerem merytorycznym kongresu była instytucja z Finlandii Sport Business School (SBS), która specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących Sport Business Intelligence. Risto Rasku z SBS przedstawił fińskie doświadczenia dotyczące zarządzania wartościami uczestników wydarzeń sportowych oraz różnic w percepcji odbioru poszczególnych dziedzin sportu.
Głównym wystąpieniem pierwszego dnia Kongresu było wystąpienie Marcina Herry - Prezesa Zarządu Spółki PL.2012+, dotyczące zagadnień przemysłu czasu wolnego, w kontekście dotychczasowych doświadczeń Stadionu Narodowego
w Warszawie.
Kluczowym elementem kongresu podpisanie Gdańskiej Karty Marketingu Sportowego inicjującej utworzenie klastra przemysłu czasu wolnego. Podpisując ją, uczestnicy BKMS zadeklarowali wsparcie m. in. dla:
- Działań na rzecz przezwyciężania wyzwań związanych z otyłością oraz innymi chorobami cywilizacyjnymi.
- Wykorzystania potencjału osób, które zdobyły wcześniej praktyczne doświadczenia w organizacji imprez sportowych, podczas przeprowadzania kolejnych cyklicznych wydarzeń sportowych o różnej skali.
- Opracowania różnych programów studiów lub innych form osobistego rozwoju dla zawodników kończących swoje aktywne życie sportowca wyczynowego, aby wykorzystać kapitał ich wiedzy, doświadczeń i umiejętności.
- Wprowadzenia zachęcających przepisów podatkowych dla małych i średnich przedsiębiorstw, które angażują się poprzez sponsoring sportowy w Społeczną Odpowiedzialność Biznesu.
Swoje podpisy pod Kartą złożyli m in. Andrzej Bojanowski - Zastępca Prezydenta Gdańska, Ryszard Świlski – Członek Zarządu Województwa Pomorskiego, Robert Korzeniowski - Mistrz olimpijski, świata i Europy w chodzie, Marcin Herra - Prezes Zarządu Spółki PL.2012+, Grażyna Piotrowska - Oliwa - Członkini Rady Patronów Polskiego Komitetu Olimpijskiego, Janusz Gromek – Prezydent Miasta Kołobrzeg jak również Iwona Guzowska oraz Leszek Blanik – Posłowie na Sejm RP.
Warto odnotować, że wśród uczestników BKMS była także liczna delegacja z Rosji, w której skład wchodzili przedstawiciele 2018 FIFA World Cup Russia™ Local Organising Committee (rosyjskiego odpowiednika polskiej spółki PL.2012), Rosyjskiej Federacji Piłkarskiej oraz samorządowcy z St. Petersburga i Kaliningradu.
Kolejną edycję Bałtyckiego Kongresu Marketingu Sportowego zaplanowano na 9-10 października 2014 r.




















