Przygotowywany od sześciu miesięcy, wyspecjalizowany zespół pracowników Centrali Ruchu ZTM, przeszedł już niezbędne kursy i uzyskał wymagane prawem certyfikaty. Centrala całodobowo reaguje i informuje o wszystkim co dotyczy gdańskiej komunikacji. 19 marca br. wdrożone systemy i rozwiązania techniczne monitorowali prezydent Paweł Adamowicz, odpowiedzialny za ten obszar zastępca Maciej Lisicki i skarbnik miasta Teresa Blacharska.
![]() |
Prezydent miał okazję sprawdzić jak działają zainstalowane systemy monitorujące przejazdy pojazdów. Szczególną uwagę zwrócił System Informacji Pasażerskiej, który obecnie dostępny jest nie tylko na przystankach ale także na stronie internetowej i w wersji mobilnej na telefony komórkowe - www.m.ztm.gda.pl
Wzrasta liczba pasażerów komunikacji miejskiej:
2010 r. – 154 936 795
2011 r. – 157 077 625
2012 r. – 162 258 991
Z uwagą sprawdzone zostały także Pojazdy Centrali Ruchu ZTM. Otrzymały one od Ministra Spraw Wewnętrznych zgodę na uprzywilejowanie w ruchu drogowym. Niebieskie sygnały świetlne i sygnał dźwiękowy są używane bezpośrednio w związku z ratowaniem życia i zdrowia ludzkiego. Wszyscy dyżurujący w pojazdach pracownicy Centrali Ruchu ZTM są przeszkoleni do udzielania pomocy przedmedycznej. W pojazdach znajdują się defibrylatory.
Dzięki umiejscowieniu Centrali w budynku w którym monitorowany jest TRISTAR na bieżąco można śledzić sytuację komunikacyjną Trójmiasta.
Podczas spotkania zaprezentowano najnowocześniejszy, dostępny dla niepełnosprawnych, Punkt Obsługi Klienta ZTM nr 2.
POK 2 ZTM: przyjmuje wnioski o wydanie karty miejskiej i wnioski o wydanie lub przedłużenie karty dużej rodziny, doładowuje karty miejskie biletami okresowymi, sprzedaje bilety jednorazowe oraz rozpatruje reklamacje dotyczące kart miejskich. Lokalizacja sprzyja użytkownikom Karty Dużej Rodziny, POK obsłużył 44,76% kart tego programu w roku 2012 r. Godziny otwarcia: poniedziałki, środy: 10:30 – 17:30, wtorki, czwartki, piątki: 07:30 – 14:30.
Centrala Ruchu ZTM mieści się przy ul. Wyspiańskiego 9 A naprzeciwko rynku we Wrzeszczu. Obecnie pracuje w niej 16 osób. Są specjalnie przeszkoleni, uzyskali odpowiednie certyfikaty. Dzięki temu można będzie sprawniej reagować na zdarzenia w ruchu pojazdów firm wykonujących usługi przewozowe w Gdańsku: PKS, Warbus i ZKM.
Centrala Ruchu w liczbach:
Interwencje - miesięcznie 3 tys.
Odbierane telefony - dziennie od 80 do 200 (śr. 140)
Pracownicy - 16, na dyżurze - 6
Dziennie autobusów w ruchu - 224, tramwajów - 102
Obsługiwane przystanki - 1070
Kary za ub. rok - 2319
Kwota nałożonych kar - 248 744,41 zł
Od 01.10.2012 Centrala Ruchu ZTM całodobowo przyjmuje zgłoszenia i udziela informacji dot. komunikacji miejskiej, pod numerem telefonu 58 309 13 22. Uwagi można kierować również drogą elektroniczną ztm [at] ztm.gda.pl
Bieżące informacje o sytuacji komunikacyjnej i rzeczywiste czasy odjazdu pojazdów można sprawdzić na stronie www.ztm.gda.pl i www.m.ztm.gda.pl dla telefonów komórkowych.
Piotr Kowalczuk / Referat Komunikacji Społecznej






















