PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Bursztyn bałtycki w Wenecji

Bursztyn bałtycki w Wenecji
W Środę 29 maja w znanej weneckiej galerii Spazio SV odbędzie się uroczyste otwarcie wystawy Bursztyn bałtycki. Dziedzictwo i nowoczesność. Podczas wystawy w Wenecji zaprezentowanych zostanie kilkaset eksponatów promujących Gdańsk jako Światową Stolicę Bursztynu. Wystawę otworzy niezwykły performance La Via Dell’ Ambra Gdańsk-Wenecja 2019.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
invitation internet

Piękno bursztynu bałtyckiego mogli już podziwiać mieszkańcy Mediolanu, Monachium oraz Brukseli. Jednak wenecka ekspozycja to całkiem nowa odsłona wystawy Bursztyn bałtycki. Dziedzictwo i nowoczesność. Wśród  kilkuset eksponatów w ramach wystawy  będzie można podziwiać najlepsze prace polskich i zagranicznych twórców, które stanowią przegląd współczesnego wzornictwa biżuterii z bursztynem bałtyckim. W Wenecji będzie można także obejrzeć naturalne formy bursztynu bałtyckiego, inkluzje, misterne rzeźby wykonane z jednej bryły bursztynu, bursztynowe pióro Amber Rex. Zaprezentowane zostaną też repliki prawdziwych bursztynowych dzieł sztuki, takich jak m.in.: bursztynowe bransolety podarowane Michelle Obamie i Rodowi Stewartowi, naszyjnik Księżnej Kate i spinki Księcia Williama.

t3.JPG

Niezwykłe otwarcie niezwykłej wystawy

Inaugurację wystawy uświetni performance artystyczny La Via Dell’ Ambra Gdańsk- Wenecja 2019 autorstwa Atelier Słoma&Trymbulak i Doroty Gulbierz. Modelki ubrane w maski ze słynnej weneckiej pracowni Sergio i Massimo Boldrin zaprezentują stroje i biżuterię zainspirowane szlakiem bursztynowym i Wenecją. Modelki przepłyną gondolami pod banderą Gdańska z Mostu Rialto do placu św. Marka, gdzie odbędzie się specjalna sesja zdjęciowa. Następnie cały korowód wspólnie z zaproszonym do performance turystami przejdzie do miejsca wystawy- Galerii Spazio SV.  

t12.JPG

Organizatorzy wystawy

Wystawa organizowana przez Biuro Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta wspólnie z  Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, Związkiem Miast i Gmin Morskich, Muzeum Bursztynu w Gdańsku, Muzeum Inkluzji w Bursztynie Uniwersytetu Gdańskiego przy współpracy z partnerami włoskimi; galeria Spazio SV Centrum wystawowe San Vidal oraz Sergio i Massimo Boldrin, znanymi twórcami masek weneckich i właścicielami pracowni La Bottega dei Mascarer.

Ostrej selekcji obiektów pod względem artystycznym dokonał kurator wystawy prof. Sławomir Fijałkowski z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Koncepcję graficzną
i aranżacji wystawy opracowała Małgorzata Gliwińska- Radwańska. Koordynatorami wystawy są Anna Zbierska, Robert Pytlos i Anita Dmowska. 

Organizatorem performance artystycznego La Via Dell’ Ambra Gdańsk- Wenecja 2019 są Atelier Słoma&Trymbulak (znani polscy projektanci mody Jola Słoma i Mirek Trymbulak) oraz Dorota Gulbierz, znany polski twórca form złotniczych.  

Galeria Spazio SV Centrum wystawowe San Vidal działa w Wenecji od końca lat
40 ubiegłego wieku. Rozwój galerii i stowarzyszenia artystów weneckich przypadł na lata sześćdziesiąte. Dokonali tego znakomity krytyk sztuki i dziennikarz „Gazzettino” Paolo Rizzi wspólnie z malarzem Maestro Ernani Costantini. W ciągu kilkudziesięciu lat działalności galerii swoje wystawy prezentowali wybitni artyści włoscy z różnych dziedzin sztuki.

Pracownia braci Sergio i Massimo Boldrin „La Bottega dei Mascarer” jest jedną
z najbardziej znanych i renomowanych pracowni weneckich masek. Artyści znani
są z realizacji masek m.in. na potrzeby filmu „Oczy szeroko zamknięte”,  Kalifornijskiego Festiwalu Szekspirowskiego i teledysku grupy The Waterboys. Bracia są uczestnikami wielu międzynarodowych wystaw i laureatami konkursów. Sergio Boldrin jest starszym cechu maskarzy w Wenecji i od wielu lat współpracuje z Jolą Słomą i Mirkiem Trymbulakiem. Dzięki ich przyjaźni zrodził się pomysł wystawy promującej Gdańsk- Światową Stolicę Bursztynu w Wenecji.  

T1.JPG

Nowoczesność

Bursztynnictwo to jedna z dziedzin, w której Gdańsk stał się światowym liderem.
Bursztynowa biżuteria sygno­wana marką „made in Poland” jest dzisiaj niekwestionowaną gwarancją najwyższej jakości i wyróżnikiem markowego produktu klasy „premium”. Wystawa w Wenecji pokazuje, że najważniejszym czynnikiem, który twórcom burszty­nowej biżuterii pozwolił odnieść spektakularny między­narodowy sukces, stało się wzornictwo. Dzięki konsekwentnej implementacji innowacyjnego wzornictwa oraz wypra­cowaniu skutecznych zasad współpracy projektantów i producentów polscy wystawcy są regularnie obecni na najważniejszych targach jubilerskich na świecie, a ich produkty – kupowane i poszukiwane przez wymagają­cych użytkowników na wszystkich kontynentach. Gdańsk zyskał dzisiaj renomę globalnego bursztyno­wego trendsettera, do czego walnie przyczyniły się mię­dzynarodowe targi Amberif, które w skali świata stały się kluczową imprezą targową i promocyjną poświęco­ną bursztynowi. Corocznie przyznawane są na nich pre­stiżowe Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska Amberif Design Award i Nagroda Ministra Technologii i Przedsiębiorczości, promujące inno­wacyjne rozwiązania w zakresie wzornictwa. Laureaci to najważniejsze firmy i studia projektowe. W ramach wystawy prezentujemy prace ich autorstwa, które stanowią przegląd współczesnej stylistyki bursztynniczej.


Światowy ośrodek biżuterii srebrnej i z bursztynem

Polska jest największym na świecie producentem biżuterii z bursztynem bałtyckim.
Jest też trzecim w Europie, po Włoszech i Niemczech, producentem biżuterii srebrnej, nierzadko zdobionej bursztynem. Wyroby ze srebra i bursztynu docierą do 83 krajów na całym świecie. Trzon branży stanowi kilka tysięcy mikro i małych przedsiębiorstw, często o charakterze rodzinnym. W sumie szacuje się, że kilkadziesiąt tysięcy Polek i Polaków utrzymują się z pracy przy bursztynie bałtyckim, budując jednocześnie potencjał eksportowy polskiej gospodarki. Warto w tym miejscu przywołać dane statystyczne największych na świecie targów bursztynu Amberif, które co roku przyciągają do Gdańska- Światowej Stolicy Bursztynu blisko 7 tysięcy kupców
z ponad 50 krajów.  W ramach imprez towarzyszących tym targom od lat odbywają się m.in.: Gala Mody i Bursztynu Amber Look i międzynarodowy konkurs wzorniczy Amberif Design Award.

 

Dziedzictwo starożytnego szlaku bursztynowego

Ze względu na swą wyjątkową urodę bursztyn znad dzisiejszej Zatoki Gdańskiej od wieków cieszył się uzna­niem i docierał do odległych krańców Europy. Jedną z pierwszych wzmianek o tym zamieścił w Historii naturalnej Pliniusz Starszy, który opisał zakończoną powodze­niem wyprawę po bursztynowy skarb ku niezbadanym wybrzeżom Bałtyku, zorganizowaną w I wieku n.e. z rozkazu cesarza Nerona.

Dzięki temu wiemy, że w starożytnym Rzymie cenio­no bursztyn i uznawano go za wyjątkową kosztowność. Rzymianie „w sprzętach zabytkowych tak dalece cenią bursztyn, iż figura mała człowieka droższą jest niż sam żywy, zdro­wy człowiek!” – oznajmia rzymski pisarz. Dlaczego tak się dzieje? „W naczyniach korynckich podoba nam się brąz, pomieszany ze złotem i srebrem, w rzeźbach sztu­ka i dowcip (...), perły szacujemy, ponieważ je na głowie nosimy, drogie kamienie dlatego, że na palcach, na ko­niec w wszystkich innych zbytkach podoba się ostentacja lub użytek, w bursztynach zaś tylko przekonanie, że się kosztowność posiada” – konstatuje Pliniusz Starszy. W wiekach XVII i XVIII bursztynowe wyroby z Gdań­ska docierały na dwory książęce i królewskie całej Eu­ropy, były najcenniejszymi podarunkami dyplomatyczny­mi dla papieży, carów, sułtanów i kalifów oraz władców największych państw europejskich, w tym „króla słońce” – Ludwika XIV.

 

Bursztyn w sztuce współczesnej

Tak jak koral nieodmiennie kojarzony jest z cywilizacją śródziemnomorską, a perły z Dalekim Wschodem i Oce­anią, tak bursztyn bałtycki – także związany z morzem materiał organiczny – jest ważnym nośnikiem kultury materialnej Europy Północnej oraz historycznego dziedzictwa – nie tylko polskiego, ale także skandynawskiego, niemieckie­go, rosyjskiego i litewskiego. Rzadko się zdarza, aby materiały tak silnie warun­kowane wielowiekową tradycją wciąż były atrakcyjnym tworzywem dla współczesnych artystów sztuk użytko­wych. Międzynarodowa selekcja obiektów artystycznych oraz autorskiej biżuterii zaprezentowane w ramach weneckiej wystawy „Bursztyn bałtycki. Dziedzictwo i nowoczesność  jest obiecującą zapowiedzią nowej estetyki i nowej symboliki, której wyróżnikiem staje się unikatowość – jedna z cech charakteryzujących także bałtycki bursztyn. Z satysfakcją możemy zaobserwować, że po bał­tycki bursztyn coraz chętniej sięgają twórcy sygnujący swoimi nazwiskami wyjątkowe obiekty. W epoce jednorazowych produktów warto docenić przedmioty afirmujące umiejętności manualne i podkre­ślające znaczenie eksperymentu. Stosując analogię do nauki, poszukiwania artystyczne mogą być odpowiedni­kiem badań laboratoryjnych, w których testuje się nowe rozwiązania.

 

Naturalny bursztyn bałtycki w połączeniu z nietypowymi materiałami

Wenecka wystawa pokazuje, że bursztyn bałtycki jest wytworem natury i czasu, dlatego prawdziwe piękno każdego kawałka i każdej bryłki tkwi w ich naturalnych formach. Szacunek do naturalnego piękna i formy bursztynu nie ogranicza jednak twórców, rzemieślników i producentów w łącze­niu go z innym materiałami. Srebro
z bursztynem bałtyckim to polska i gdańska tradycja, ale to nie oznacza, iż należy go łączyć tylko ze srebrem, złotem, brylantami lub perłami. Znany włoski projektant biżuterii Fabrizio Tridenti, nie ingerując w pierwotny kształt bursz­tynu bałtyckiego, z powodzeniem łączy go z żywicami syntetycznymi i… betonem. Z kolei świetny niemiecki projektant Gisbert Stach stwierdził podczas warsztatów bursztynniczych
w Gdańsku, że poznanie naturalnego bursztynu praktycznie z każdej strony było fascynującym przeżyciem, które otworzyło dla niego zupełnie nowy ob­szar działań artystycznych. Studenci Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
w ra­mach projektu Trend Book nie boją się łączyć naturalnego bursztynu
z kompozytem, aluminium, folią, ceramiką, koń­skim włosiem, lakierem akrylowym, lateksem, moherem, mosiądzem, pleksi, poliamidem, silikonem, tatuowaną skórą świńską i stalą chirurgiczną, szkłem i tworzywem akrylowym, węglem drzewnym
i żywicą. prze­chodzące z pokolenia na pokolenie. Wiele z tych prac można obejrzeć w weneckiej galerii Spazio SV.  

Robert PytlosUrząd Miejski w GdańskuBiuro Prezydenta ds. Promocji Miasta Koordynator ds. Bursztynu