Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Bestiarium – czy nasza skóra (nie)pamięta?

W niedzielę, 6 maja o godz. 18.30 w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa (ul. Szeroka 37) odbędzie się finisaż wystawy „Bestiarium”. Podczas spotkania artyści Jørgen Callesen i Carlo Størup pokażą performans „Skin Amnesia. (Nie)pamięć skóry”. Wstęp na to wydarzenie jest wolny.

A
A

„Skin Amnesia” jest performansem podejmującym tematykę wspomnień, doświadczeń zmysłowych oraz obecności ciała w nieznanym otoczeniu. Performans jest częścią długofalowego projektu, odbywającego się w różnych odsłonach i lokalizacjach, mapujących traumę opuszczania własnej skóry, aby stać się czymś nowym. Czy skóra posiada wspomnienia? Co się z nią staje, jeśli zostawimy ją za sobą?

Performans będzie uzupełnieniem finisażu
Performans będzie uzupełnieniem finisażu
Materiały prasowe

Artyści Jørgen Callesen i Carlo Størup od 2007 roku tworzą wspólne instalacje, projekty dźwiękowe i performanse, występując na festiwalach muzycznych, w galeriach sztuki. Jørgen Callesen (Miss Fish) ma na swoim koncie liczne akcje, performanse, wykłady i instalacje artystyczne, zadające istotne pytania o ewoluujące normy i estetykę związaną z zagadnieniami płci i tożsamości. Swoje działania prezentuje w rozmaitych formach i miejscach od akademii artystycznych, poprzez galerie, festiwale teatralne, wywiady telewizyjne, koncerty muzyki elektronicznej, sety DJskie, interwencje w przestrzeni publicznej, itp. Carlo Størup jest performerem, malarzem i kompozytorem. Carla – znana jako Prafix Aztech pracuje z zaawansowanymi algorytmami matematycznymi i strukturami danych, wytwarzając wielopoziomowe kompozycje i krajobrazy dźwiękowe.  

„Bestiarium” to wystawa nawiązująca do iluminowanej księgi, w której tradycyjnie zawierano przedstawienia zwierząt prawdziwych i fantastycznych wraz z dydaktycznymi komentarzami. Gdańskie „Bestiarium” zaś to pokaz prac współczesnych artystów, w których pojawiają się motywy zwierzęce odnoszących się do ludzkich cech, sytuacji i emocji. W twórczości Güntera Grassa, będącej dla tej wystawy punktem wyjścia, zwierzęca metaforyka pojawia się często i pełni istotną rolę. Jego literacki i plastyczny świat, pełen jest psów, szczurów, ryb, ptaków i przedstawicieli innych gatunków, które tworzą własny mikrokosmos równoległy wobec ludzkiego. Grassowski zwierzyniec bardziej przypomina jednak bohaterów z „Baśni Braci Grimm” niż z dydaktycznych bajek Ezopa, a rysunki i grafiki przywodzą na myśl dzieła północnoeuropejskich mistrzów średniowiecznych bestiariuszy.

Anna Iwanowska (0)
Urząd Miejski w Gdańsku
Kancelaria Prezydenta
Referat Prasowy