PORTAL MIASTA GDAŃSKA
Logo Unii Europejskiej

Trasa Gdańsk Południe – Wrzeszcz, czyli trzy warianty z czternastu

Trasa Gdańsk Południe – Wrzeszcz, czyli trzy warianty z czternastu
Trasa łącząca Południe Gdańska z Wrzeszczem pobiegnie przez Piecki-Migowo ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńska do ul. Sobieskiego. Następnie albo skręci w ulicę Smoluchowskiego, albo pobiegnie wzdłuż ul. Sobieskiego w kierunku ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, gdzie włączy się w aleję Grunwaldzką. Dziś w gdańskim magistracie zaprezentowano trzy warianty trasy, które – ze względu na analizy wielokryterialne – są najkorzystniejsze.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Warianty trasy GP-W

Trasa GP-W ma w przyszłości połączyć południowe dzielnice Gdańska bezpośrednio z Wrzeszczem, z pominięciem „wąskiego gardła” jakim już dziś jest Śródmieście. Nowe połączenie tramwajowe będzie sporym ułatwieniem dla mieszkańców Ujeściska, Zakoniczyna czy Kowal, którzy – jak wynika z analiz – bardzo często przemieszczają się właśnie w kierunku Wrzeszcza, a dalej Oliwy i Przymorza. Już dziś na południu Gdańska mieszka 95 tys. ludzi, a liczba ta w najbliższych latach zwiększy się do nawet 140 – 150 tys. mieszkańców.

Skomunikowaniu południa z centrum miasta służyć ma m.in. linia tramwajowa, która rozpoczynać się będzie w rejonie ulicy Jabłoniowej, skąd projektowaną ul. Nową Bulońską dotrze na Piecki-Migowo, a stamtąd do Wrzeszcza. Właśnie przebieg na tym – środkowym odcinku od początku był najbardziej dyskusyjny.

Dzisiejsza prezentacja, w której uczestniczyli prezydenci Wiesław Bielawski i Andrzej Bojanowski, architekt Marek Nakonieczny oraz przedstawiciele firmy Mosty Katowice, skupiła się na trzech najkorzystniejszych wariantach planowanej inwestycji, choć wielokryterialnej analizie poddano aż czternaście takich wariantów. Wszystkie trzy warianty zakładają odejście od pomysły budowy szerokiego korytarza drogowego w miejscu rezerwy terenowej, a skupiają się na stworzeniu osi komunikacyjnej opartej na połączeniu tramwajowym.

Wszystkie trzy warianty zakładają, że na Pieckach-Migowie tramwaj poruszać się będzie już istniejącą trasą wzdłuż Bulońskiej i Rakoczego, a następnie skręci w Jaśkową Dolinę i wzdłuż ul. Wileńskiej dotrze do ul. Sobieskiego. Tu (w rejonie Szkoły Rzemiosł) trasa rozdziela się na trzy warianty: pierwszy zakłada, że tramwaj pobiegnie dalej ul. Smoluchowskiego wzdłuż GUM-ed i włączy się w al. Zwycięstwa na wysokości skrzyżowania z ul. Traugutta. Drugi wariant zakłada, że tramwaj pojedzie w dół ul. Sobieskiego, po czym przetnie teren kampusu Politechniki Gdańskiej ul. Siedlicką i wyjedzie na Gunwaldzką ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego. Trzeci wariant wynika z faktu, że władze PG niezbyt przychylnie patrzą na pomysł udostępnienia ul. Siedlickiej. Dlatego nowa linia tramwajowa w tym wariancie biegnie w dół ul. Sobieskiego, ale potem odbija w bok i równloegle do ul. Do Studzienki omija teren Politechnik, wracając na koniec w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Z analiz wynika, że wariant przecinający teren Politechniki jest najkorzystniejszy. Trasa jest najkrótsza, układa się niemal naturalnie, jest też najtańsza. Ale wciąż brakuje nam jednego – zgody uczelni – mówił na konferencji prasowej Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. – Oczywiście mamy drugą - podobną koncepcję, ale to już więcej wyburzeń, no i wyższy koszt. O ile? Mniej więcej o koszt wybudowania przez miasto jednej szkoły – dodał Bojanowski.

Warto podkreślić, że wszystkie zaprezentowane warianty bardzo daleko odbiegają od dawnej koncepcji ulicy Nowej Politechnicznej.

- Rezerwa terenowa nadal pozostaje i pewnie kiedyś będzie musiała być wykorzystana. Ale dziś mówimy przede wszystkim o osi komunikacyjnej. Stąd na przykład przesunięcie linii tramwajowej na Pieckach-Migowie, tak by biegła nie po obrzeżach, ale przez środek dzielnicy. A na dolnym tarasie wpasowanie linii w istniejącą tkankę. Owszem – inwestycja zakłada wspomagające remonty i przebudowy ulic, ale nie ich poszerzanie. Nie chcemy budować autostrady. Wzięliśmy również pod uwagę głosy mówiące o ochronie ulicy Do Studzienki – mówił Marek Nakonieczny. – Jedynym „wąskim gardłem” najkorzystniejszego wariantu pozostaje ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Ale powiem szczerze: jedynie to miejsce jako wyjście tramwaju w Grunwaldzką nie powoduje zmniejszenia przepustowości tej głównej arterii miasta. Z analiz wynika, że włączenie tramwaju w każdym innym miejscu – czy to przez skrzyżowanie z Do Studzienki, czy w rejonie Opery, czy Traugutta – wydłuży czas zmiany świateł i wygeneruje dodatkowe korki – dodał architekt.

Decyzję który z zaprezentowanych dziś wariantów zrealizować, władze Gdańska muszą podjąć w przeciągu najbliższych tygodni. Ostateczny wybór poprzedzi seria spotkań i konsultacji. Wczoraj wynik analiz zaprezentowano miejskim radnym, a w najbliższym czasie odbędą się m.in. trzy spotkania informacyjne dla mieszkańców:

16.03 (środa) o godz. 17.00, XX LO  ul. Dobrowolskiego 6,  aula
05.04 (wtorek) o godz. 17.00, Pomorskie Szkoły Rzemiosł ul. Sobieskiego 90, aula
12.04 (wtorek)  o godz. 17.00, SP 17 ul. Czarnieckiego 2, sala gimnastyczna

Materiały do pobrania:

Kierunki codziennych podróży mieszkańców (762 KB)

Prezentacja dotycząca trasy GP-W (38.19 MB)

Przebieg trasy GP-W - animacja

Michał PiotrowskiUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaReferat Prasowymichal.piotrowski@gdansk.gda.pl
Michał Piotrowski - najnowsze