Grafiki promujące wartości i symbole uniwersalne dla obu narodów już można zobaczyć na Citylightach, plakatach i ekranach wizyjnych na terenie Gdańska. Akcja promocyjna prowadzona jest także w mediach społecznościowych i portalach internetowych. Kampania jest finansowana przez Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci UNICEF, w ramach w ramach podpisanego w lipcu 2022 memorandum.
Łączy nas wiele
Plakaty przedstawiają układankę z popularnych scrabbli. Słowa związane z kulturą polską zostały zapisane literami polskiego alfabetu, natomiast do słów związanych z kulturą naszych sąsiadów użyto alfabetu ukraińskiego. Hasła łączą się ze sobą wspólnymi literami. Wśród scrabblowych haseł znajdują się takie jak np. EURO 2012, przy którym pojawiają się też nazwiska czołowych piłkarzy Polski i Ukrainy, znanych kardiologów, tańców narodowych czy postaci ważnych dla każdej z kultur.
Kampania „Szukaj tego, co łączy” ma zarówno walor informacyjny jak i edukacyjny. Dzięki kodom QR, zamieszczonym na nośnikach promocyjnych, mieszkańcy Gdańska oraz turyści mogą dowiedzieć się, co jest ukryte pod konkretnymi hasłami i dlaczego akurat te hasła zostały wykorzystane w układance. Szczegółowy opis można znaleźć również na stronie Fundacji Gdańskiej https://ukraina.gdanskpomaga.pl/szukaj-tego-co-laczy/
Rok po eskalacji wojny
24 lutego 2022 roku, wraz z eskalacją działań wojennych w Ukrainie, wielu jej mieszkańców poszukiwało schronienia także na terytorium Polski. Według badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Gdańskiej, aż 80% uchodźców z Ukrainy nigdy wcześniej nie było w Gdańsku. Dlatego jednym z głównych celów kampanii „Szukaj tego, co łączy" jest zapewnienie uchodźcom komfortu i poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu zamieszkania. Szczególnie, że 86% badanych osób zadeklarowało chęć pozostania na terenie Gdańska na czas trwania konfliktu.
Warto zaznaczyć, że 66% osób, które po 24 lutego 2022 roku przyjechały do Gdańska uczy się języka polskiego. Dlatego też istotne jest umieszczenie polskich haseł w kampanii, aby Ukraińcy mieli możliwość zapoznania się z tym, co dla Polaków jest ważne. Kampania, finansowana przez UNICEF, ma na celu zintegrowanie społeczności ukraińskiej i polskiej oraz pomoc w procesie adaptacji i integracji uchodźców.
