Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Kolejne reklamy znikają z przestrzeni miasta!

Trwa proces porządkowania nośników reklamowych na terenie Gdańska. Od listopada 2013r., kiedy zlikwidowano znaczą liczbę reklam niezgodnych z zasadami wprowadzonymi Zarządzeniem Prezydenta nr 104/13 ze stycznia 2013r., w szczególności wzdłuż Alei Grunwaldzkiej, zlikwidowanych zostało kilkadziesiąt kolejnych nośników.

A
A

Trwa proces porządkowania nośników reklamowych na terenie Gdańska. Od listopada 2013r., kiedy zlikwidowano znaczą liczbę reklam niezgodnych z zasadami wprowadzonymi Zarządzeniem Prezydenta nr 104/13 ze stycznia 2013r., w szczególności wzdłuż Alei Grunwaldzkiej, zlikwidowanych zostało kilkadziesiąt kolejnych nośników.

Największe zmiany objęły posesję przy Al. Grunwaldzkiej 516 w Oliwie, tuż za ogrodzeniem Parku Oliwskiego. Dzięki przejęciu administracji nieruchomości przez Miasto Gdańsk od Urzędu Wojewódzkiego, doprowadzono do likwidacji wszystkich reklam, których było tam 9 (zostały tylko szyldy).

Sporo nośników zniknęło także ze Śródmieścia. Z ul. 3 Maja – 2 billboardy , w tym jeden w związku z inwestycjami na kolei. Z prywatnego terenu dzięki współpracy firmy AMS zniknął nośnik z Wałów Jagiellońskich, który zasłaniał widok na zabytkową Radę Miasta. Ta sama firma zlikwidowała reklamę w rejonie wiaduktu Biskupia Górka. Dziś zlikwidowano reklamę z Podwala Przedmiejskiego, która ingerowała w panoramę Głównego Miasta widzianą z Podwala Przedmiejskiego, przesłaniając w niektórych widokach wieże Bazyliki Mariackiej i Ratusza.

Od wielu miesięcy rozmawiamy z Naczelną Organizacją Techniczną o uporządkowaniu elewacji budynku przy Rajskiej. Przygotowaliśmy propozycję sposobu umieszczania informacji o imprezach artystycznych, odbywających się w tym obiekcie. Mamy pisemną deklarację prezesa oddziału NOT w Gdańsku o likwidacji wszystkich nośników, wiszących obecnie bez właściwych pozwoleń. Warto docenić taką postawę i czekać na jej szybkie wdrożenie w życie. Większość reklam już została usunięta.

Aktualizacja: Z budynku NOT zniknęły już wszystkie nośniki reklamowe wiszące bez pozwoleń.

Podobne rozmowy toczą się z najemcą Wielkiego Młyna, który oszpecony jest banerami. Mimo deklaracji, kupcy wciąż ich nie usunęli. Do końca lipca mają czas na likwidację reklam bez dodatkowych konsekwencji.

We Wrzeszczu usunięto reklamę z dawnego cmentarza przy skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Kościuszki, a także banery z wyremontowanej elewacji przy Grunwaldzkiej 8. Zniknęły też szpetne reklamy sklepu spożywczego przy rewitalizowanej Wajdeloty.

Trwa weryfikacja reklam i szyldów w Śródmieściu. Prowadzonych jest obecnie 36 spraw, z których 16 - w związku z niedostosowaniem się w terminie do wezwań o usunięcie samowoli - przekazanych zostało do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Niektóre samowolne reklamy i szyldy zostały już zdemontowane (Na ulicach Grobla III – IV), Straganiarskiej, Piwnej i innych przestrzeni Głównego Miasta.

Już dziś, chociaż daleko do sytuacji idealnej, nasze Śródmieście należy do najmniej zaśmieconych reklamami spośród centrów dużych miast w Polsce.

Niestety, chociaż liczba reklam wielkoformatowych w naszym mieście zmniejsza się, w dalszym ciągu niektóre firmy, także ogólnopolskie, stawiają nośniki w sposób samowolny, ignorując negatywne decyzje urzędu i zakazy w planach miejscowych. W ostatnich dniach doszło do takiej sytuacji przy Al. Grunwaldzkiej. Mimo błyskawicznej reakcji nadzoru budowlanego, i wezwanej na miejsce Państwowej Inspekcji Pracy, obowiązujące przepisy nie umożliwiły powstrzymania inwestora. Dlatego niezbędne są zmiany prawne w odniesieniu do samowoli reklamowej, tak by możliwe było opanowanie chaosu nie tylko na terenach publicznych, ale też prywatnych, gdy właściciel nie zamierza współpracować.

Michał Szymański / Referat Estetyzacji Miasta

Zobacz także

Nieistniejące reklamy (zdjęcia):

nieistniejące reklamy fot.1 (62 MB)

nieistniejące reklamy fot.2 (3 MB)

nieistniejące reklamy fot.3 (92 MB)

nieistniejące reklamy fot.4 (5 MB)

nieistniejące reklamy fot.5 (38 MB)

nieistniejące reklamy fot.6 (27 MB)

nieistniejące reklamy fot.7 (2 MB)

nieistniejące reklamy fot.8 (62 MB)

nieistniejące reklamy fot.9 (25 MB)

nieistniejące reklamy fot.10 (35 MB)

nieistniejące reklamy fot.11 (46 KB)

nieistniejące reklamy fot.12 (36 MB)

Referat Prasowy

Biuro Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803 Gdańsk
prasa@gdansk.gda.pl

Herold Gdański
Herold Gdański
js

Biuletyn Informacyjny Rady i Prezydenta Miasta

Herold Gdański - nr 1/2019

HG_1
HG_1
brak autora
Pobierz: Herold Gdański 1/2019 (1.94 MB)