Obszar objęty projektem planu Brętowo rejon ulicy Słowackiego 125 II jest niewielki, jego powierzchnia wynosi ok. 1600 m2. Na terenie tym znajdują się zabudowania, które obecnie nie są użytkowane i pozostają w złym stanie technicznym. Celem sporządzenia planu jest rozszerzenie możliwości inwestycyjnych poprzez zniesienie zakazu podziałów wtórnych działek (w planie obowiązującym podziały są niedozwolone ze względu na zapisy o ochronie konserwatorskiej). Ponadto zakłada się zniesienie zakazu lokalizacji zabudowy w odległości mniejszej niż 30 m od granicy lasu Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Jest to możliwe w związku ze zmianą przepisów dotyczących lokalizacji zabudowy w sąsiedztwie lasów. W planie ustalono przeznaczenie terenu pod zabudowę usługową z możliwością realizacji mieszkań integralnie związanych z prowadzoną działalnością lub lokalizację budynków zamieszkania zbiorowego (np. hoteli) przy stosunkowo niskiej intensywności i wysokości zabudowy. Parametry zabudowy mają ściśle nawiązywać do sąsiednich zabudowań. Nowa zabudowa uzupełni strukturę funkcjonalno-przestrzenną Brętowa.
W dyskusji nt. projektu mpzp Brętowo rejon ulicy Słowackiego 125 II wzięła udział jedna osoby. Prezentacja ustaleń planu nie wywołała pytań.
Główne Miasto rejon ulic Św. Ducha i Mydlarskiej
Projekt planu obejmuje teren niezabudowany. W jego wschodniej części mieści się szalet miejski oraz wiata śmietnikowa. Wzdłuż ul. Św. Ducha znajdują się przedproża, a teren po stronie południowej jest użytkowany jako parking. Cały obszar jest wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska. Projekt planu został sporządzony w celu zmiany wymogów parkingowych dla nowych inwestycji, co jest podyktowane wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 4 czerwca 2014 roku, który stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta Gdańska z dnia 10 lipca 2003 r. w sprawie uchwalenia mpzp Śródmieście - rejon Głównego Miasta, co do karty terenu 012 w części dotyczącej parkingów. Unieważniony został zapis: „W przypadku, kiedy z powodów technicznych lub innych nie można miejsc parkingowych zapewnić na terenie nieruchomości należy wykazać się prawem własności do odpowiedniej liczby miejsc w parkingach kubaturowych na terenie Śródmieścia”. W wyniku unieważnienia zapisu inwestor został zobligowany do realizacji wymaganej w planie liczby miejsc parkingowych na terenie swojej nieruchomości. W historycznym układzie zabudowy to zadanie jest niemożliwe do realizacji. W projekcie planu ustalono m.in. obowiązujące linie zabudowy i szczegółowe regulacje dotyczące parametrów zabudowy.
W dyskusji na temat projektu mpzp Główne Miasto rejon ulic Św. Ducha i Mydlarskiej wzięły udział cztery osoby. Zebrani pytali o powody, dla których linia zabudowy od podwórka zabudowy ulicy św. Ducha otrzymała rozrzeźbiony kształt oraz o to, czy zostaną zachowane istniejące przedproża. – Przedproża zostaną zachowane. W planie zapisano również wymóg odtworzenia lub zaakcentowania w posadzce przedproży od strony ul. Św. Ducha. Przebieg linii zabudowy stanowi odwzorowanie pierwotnego kształtu historycznej zabudowy głównego traktu od ul. Św. Ducha – wyjaśniała Katarzyna Rosiak, projektantka z Zespołu Urbanistycznego Śródmieście. Kolejną kwestią, która wzbudziła zainteresowanie uczestników dyskusji, była forma oraz lokalizacja punktów gromadzenia odpadów stałych. – Plan miejscowy wyznacza dwie ich lokalizacje, ale nie przesądza formy. Pojemniki mogą znajdować się pod ziemią, pod wiatą lub zostać wkomponowane w budynek – mówiła projektantka Katarzyna Rosiak. Zebrani dowiedzieli się również, że na omawianym obszarze liczba miejsc parkingowych została określona zgodnie z polityką parkingową Miasta określoną w studium dla obszaru Głównego Miasta. W związku z dopuszczeniem w projekcie planu parkingów podziemnych pytano również o to, czy możliwy jest wjazd do parkingu od strony ul. Św. Ducha. Taka lokalizacja wjazdu, zgodnie z ustaleniami planu miejscowego, nie wchodzi w rachubę.
Wyłożenie planów do 30 listopada
Projekty planów oraz prognozy oddziaływania na środowisko wraz z uzgodnieniami Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku dotyczącymi zakresu i stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozach są udostępnione do publicznego wglądu w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska do 30 listopada. Projektanci udzielają informacji od poniedziałku do piątku między godziną 9:00 a 15:00. Informacje dotyczące projektów planów są również dostępne na stronach: http://www.brg.gda.pl/plany/plan/bretowo-rejon-ulicy-slowackiego-125-ii, http://www.brg.gda.pl/plany/plan/glowne-miasto-rejon-ulic-sw-ducha-i-mydlarskiej oraz na bip.brg.gda.pl.
Zgłaszanie uwag – do 14 grudnia
Każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu miejscowego lub w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko, może wnieść swoje uwagi. Należy złożyć je na piśmie do Prezydenta Miasta Gdańska z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej wraz z adresem oraz oznaczeniem nieruchomości, której uwaga dotyczy. Ostateczny termin mija 14 grudnia 2017 r.
Uwagi dotyczące projektu planu należy kierować na adres: Biuro Rozwoju Gdańska, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk lub w postaci elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego, kwalifikowanego certyfikatu na adres mailowy: brg@brg.gda.pl. Uwagi dotyczące prognozy oddziaływania na środowisko należy składać na adres: Biuro Rozwoju Gdańska, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk, ustnie do protokołu lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym na adres mailowy brg@brg.gda.pl.
21 dni na rozpatrzenie uwag
Uwagi do projektu planu oraz wnioski i uwagi w postępowaniu w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko są rozpatrywane przez Prezydenta Miasta Gdańska w terminie 21 dni od dnia upływu terminu ich składania. Rozpatrzenie uwag zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Biura Rozwoju Gdańska na stronie internetowej http://bip.brg.gda.pl.