![]() |
p.o. Miejski Rzecznik Konsumentów adres korespondencyjny: |
|
|
OGÓLNOPOLSKA INFOLINIA KONSUMENCKA: 801 440 220
Infolinia jest czynna w dni powszednie w godzinach 8:00-18:00. Koszt połączenia zgodny z taryfą operatora osoby dzwoniącej.
Miejski Rzecznik Konsumentów udziela konsumentom porad i informacji telefonicznie w godzinach pracy biura oraz - wyłącznie po wcześniejszym umówieniu i gdy jest to niezbędne - osobiście w swojej siedzibie.
Zalecamy korzystanie przede wszystkim z porad, zamieszczonych m.in. na naszej stronie oraz porad telefonicznych. Terminy wizyt osobistych prosimy ustalać telefonicznie pod numerem 58/323-70-11 w godzinach pracy biura. Przypominamy o obowiązku zakrywania ust i nosa podczas wizyty w Urzędzie.
Uwaga!
Miejski Rzecznik Konsumentów w Gdańsku udziela porad oraz podejmuje interwencje wyłącznie na rzecz mieszkańców Gdańska.
Mieszkańcy innych miast mogą uzyskać pomoc rzecznika konsumentów w swoim powiecie/mieście. Dane teleadresowe właściwego rzecznika można ustalić w starostwie powiatowym, urzędzie miasta lub korzystając z wykazu rzeczników publikowanego na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W celu uzyskania porady drogą elektroniczną, uprzejmie prosimy o kontakt z ogólnopolskim Konsumenckim Centrum E-porad pod adresem: porady@dlakonsumentow.pl
Na adres mrk@gdansk.gda.pl można przesyłać uzupełnienia do złożonych już wniosków o interwencję bądź inne informacje, związane z prowadzoną w biurze sprawą konsumenta (pod tym adresem nie są udzielane porady konsumenckie).
Miejski Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą, mającym siedzibę w Polsce.
Zgodnie z art. 221 Kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną, dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Zgodnie z art. 431 Kodeksu cywilnego przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, (…) prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
W jakich sprawach może pomóc Rzecznik?
Gdzie szukać pomocy? - adresy i telefony
Punkty Bezpłatnej Pomocy Prawnej w Gdańsku
Uniwersyteckie Poradnie Prawne
Dodatkowa pomoc prawna na drodze sądowej - Stowarzyszenie Aquila (zakładka "Prawo konsumenckie")
Reklamacja towaru
Z dniem 25 grudnia 2014r. weszły w życie nowe przepisy, regulujące prawa konsumenta i obowiązki przedsiębiorcy w przypadku sprzedaży towarów konsumpcyjnych oraz zawierania umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Do umów zawieranych od tej daty stosuje się przepisy Ustawy z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta oraz Kodeksu cywilnego.
Jeżeli zakupiony towar jest wadliwy, możemy zgłosić reklamację do sprzedawcy z tytułu rękojmi (na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego), albo do gwaranta z tytułu gwarancji, jeżeli została udzielona (najczęściej na podstawie wystawionej karty gwarancyjnej). Warto pamiętać, że to konsument dokonuje wyboru, z jakiego tytułu zgłasza reklamację i sprzedawca nie może mu w tej kwestii niczego narzucać.
Przepisy i zasady reklamacji obowiązujące dla umów zawartych od dnia 25 grudnia 2014r.
Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość
Przepisy obowiązujące dla umów zawartych od dnia 25 grudnia 2014r.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym
Polubowne formy rozstrzygania sporów
Pozasądowe postępowanie w sprawie rozwiązywania sporów konsumenckich (tzw. ADR)
Ubezpieczenia z funduszami inwestycyjnymi - działania UOKiK
Kredyty hipoteczne w CHF - kompendium wiedzy UOKiK
Program Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych
Zastrzeganie utraconych dokumentów
SMS-y Premium - komunikat UOKiK
Ostrzeżenia konsumenckie UOKiK
Przydatne formularze:
Zgłoszenie reklamacji w trybie rękojmi:
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa:
Wniosek o interwencję do rzecznika konsumentów:
Wnioski o interwencję można składać:
Do wniosku o interwencję należy załączyć kserokopie wszystkich dokumentów, związanych ze sprawą, w szczególności umowy, zawartej z przedsiębiorcą oraz całości korespondencji reklamacyjnej. Prosimy w miarę możliwości o korzystanie z udostępnionego wyżej formularza wniosku o interwencję.
KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH NA PODSTAWIE PRZEPISÓW PRAWA: