PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Rozpoczęcie międzynarodowego projektu "The People's Smart Sculpture"

Rozpoczęcie międzynarodowego projektu "The People's Smart Sculpture"
Rozpoczęcie międzynarodowego projektu "The People’s Smart Sculpture"
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
x

Rozpoczęcie inteligentnego projektu partycypacyjnego, współfinansowanego przez program Unii Europejskiej Kreatywna Europa.

The People’s Smart Sculpture – sztuka społecznie zaangażowana z przestrzeniach europejskich to projekt polegający na kreatywnych i innowacyjnych badaniach dotyczących ewolucji kulturalnej europejskiego miasta przyszłości. Odnosi się do rosnącej złożoności życia w dzisiejszych przestrzeniach miejskich oraz nadciągających wyzwań wobec rozwoju środowisk urbanistycznych. The People’s Smart Sculpture PS2 rozważa możliwości partycypacji, które przerodzą się w inteligentne narzędzia kulturowe w wyniku postępującej digitalizacji społeczeństwa. Dwunastu partnerów – wśród których znajdują się uniwersytety, muzea, galerie, teatry oraz instytuty badawcze – zorganizuje w 8 krajach europejskich 11 połączonych otwartych laboratoriów integrujących sztukę najnowszą, projektowanie, naukę, inteligentne technologie oraz kulturę użytkową w celu partycypacyjnego przeprojektowania przestrzeni publicznej. Budżet projektu to 2 miliony euro. Projekt jest finansowany przez Komisję Europejską w ramach programu Kreatywna Europa przez okres 3,5 lat.

11 kreatywnych eksperymentów z zakresu sztuki i projektowania partycypacyjnego na rzecz miasta przyszłości Dwunastu partnerów projektu zrealizuje 11 eksperymentalnych podprojektów wraz ze studium na temat nowych form partycypacji. Część z tych podprojektów bada sposoby postrzegania przestrzeni miejskiej bądź też tworzenia spekulacyjnych środowisk miejskich. Pozostałe podprojekty poświęcone są analizie problemów, określaniu wyzwań oraz rozwijaniu interdyscyplinarnych rozwiązań z udziałem obywateli. Wielość punktów widzenia będzie odpowiadała różnorodności osób, umiejętności, środków wyrazu artystycznego w przestrzeni publicznej, procesów społecznych oraz rozwoju urbanistycznego. W podprojektach wezmą udział znani artyści i projektanci z 29 krajów. PS2 zbada i udokumentuje nowe strategie angażujące media cyfrowe i teleinformatyczne w rozwoju kultury skupionej wokół jej użytkowników. 

Rozwój nowych form partycypacji w Inteligentnych Miastach
Specjaliści z laboratoriów medialnych, z dziedzin takich jak: informatyka, historia sztuki, socjologia, architektura, projektowanie oraz urbanistyka zostaną włączeni w procesy kreatywne. Technologie cyfrowe nie tylko odegrają istotną rolę w działaniach artystycznych w ramach projektu PS2, ale także będą bezpośrednio wspomagać proces innowacji poprzez oferowanie nowych możliwości mających na celu dawanie głosu obywatelom oraz  integrowanie mieszkańców reprezentujących wszystkie grupy społeczne.
Projekt połączy ludzi i zapoczątkuje wymianę pomysłów na temat i na rzecz inteligentnych miast. Zapewni podstawę do nawiązania najnowocześniejszych form komunikacji pomiędzy nauką i sztuką, artystami, twórcami, projektantami oraz obywatelami a ich samorządami. Jednocześnie spowoduje rozpowszechnienie nowych umiejętności, wiedzy projektowej oraz rozszerzenie świadomości społecznej niezbędnej do nowego myślenia o urbanistyce.

Projekt: The People’s Smart Sculpture
Liderem projektu jest Uniwersytet Sztuk Stosowanych w Bremie. Koordynatorem ze strony lidera jest Martin Koplin, dyrektor Instytutu Technologii Medialnych i Kultury M2C. Partnerami projektu są: Metropolitalny Uniwersytet Nauk Stosowanych w Helsinkach, Instytut GAUSS, Instytut Narodowy i Muzeum w Bitoli, Uniwersytet w Kristianstad, Warehouse9, Muzeum Zerwanych Więzów, Muzeum Dziecięce w Oslo, Uniwersytet Nauk Stosowanych w Düsseldorfie, Gdańska Galeria Miejska.


The People’s Smart Sculpture PS2: podprojekty i partnerzy

Express your-self/city

Projekt polega na umiejscowieniu trójwymiarowych obiektów wizualizujących możliwości rozwoju miasta w newralgicznych miejscach związanych z rozwojem urbanistycznym Bremy. Obiekty te można będzie zobaczyć dzięki zastosowaniu specjalnej aplikacji na telefonach komórkowych. Mieszkańcy będą mieli możliwość komentowania i dodawania własnych modyfikacji do obiektów. Następnie grupa artystów wykorzysta te techniki podczas trzech wydarzeń w trzech różnych lokalizacjach.

Uniwersytet Sztuk Stosowanych w Bremie
Instytut Informatyki i Automatyki na Uniwersytecie Sztuk Stosowanych w Bremie prowadzi badania w dziedzinie informatyki na polu krajowym i międzynarodowym. Centrum Zarządzania Międzykulturowego na Uniwersytecie Sztuk Stosowanych w Bremie zajmuje się kwestiami struktur komunikacji interkulturalnych oraz różnorodności w obrębie międzynarodowych miast i miejsc pracy. Metoda stosowana w podprojekcie PS2 została rozwinięta w ramach międzynarodowego naukowego programu informatycznego.

Move into the open space – history and art for new culture in industrial areals / Wyjdź w przestrzeń – historia i sztuka na rzecz nowego oblicza kulturalnego terenów poprzemysłowych.
Gdańska Galeria Miejska wykorzysta rozmaite metody ekspresji artystycznej w celu zaangażowania publiczności w długofalowy proces twórczy, który w rezultacie otworzy nowe perspektywy dla postrzegania nowoczesnych rozwiązań urbanistycznych w Gdańsku.

Gdańska Galeria Miejska
Gdańska Galeria Miejska - miejska instytucja kultury składająca się z trzech przestrzeni wystawienniczych usytuowanych w samym sercu Gdańska. Organizuje wystawy artystów związanych z Gdańskiem oraz Pomorzem a także konstruuje program w oparciu o wystawy artystów zagranicznych. Organizator wydarzeń cyklicznych: Festiwalu Grassomania, Gdańskiego Biennale Sztuki oraz współorganizator Festiwalu Narracje i ogólnopolskiego przeglądu Najlepszych Dyplomów ASP. http://www.ggm.gda.pl/

The Public Space as SHARED.museum
SHARED.museum to seria artystycznych i kreatywnych działań partycypacyjnych zlokalizowanych w dzielnicach Bremy. Na początku wyznaczonych zostanie 12 „miejsc krytycznych”, posiadających potencjał zmiany, które będą przedmiotem badań społecznych i artystycznych. Miejsce krytyczne może być jednocześnie punktem zapalnym, często odnoszącym się to pewnej luki, problemu, czy konfliktu społecznego, który może zostać również zinterpretowany w kategoriach szansy. Nacisk zostanie położony na partycypacyjne procesy przemian w mieście.

Instytutu Technologii Medialnych i Kultury M2C
Instytutu Technologii Medialnych i Kultury M2C na Uniwersytecie Sztuk Stosowanych w Bremie jest innowacyjną jednostką prowadzącą badania nad mediami, informatyką, rozwojem organizacyjnym oraz kulturoznawstwem. Jego główne zainteresowania badawcze koncentrują się wokół związku pomiędzy innowacyjnymi pomysłami a rozwojem ekonomicznymi, społecznym, technologicznym i kulturalnym. http://www.m2c-bremen.de/index.php?lang=en

4D-Virtual Urban Art
Instytut Narodowy i Muzeum w Bitoli wspólnie z Instytutem Gaussa oraz wybranymi artystami stworzy trójwymiarowy model wcześniej wskazanych „Hot spotów” w Bitoli, zaopatrzonych w dane georeferencyjne dla każdego z obiektów (typ obiektu, podłoże historyczne, akty prawne, itp.), a także specjalne platformy wyposażone w oprogramowanie dla dostępu sieciowego. W pierwszą fazę podprojektu zostanie zaangażowana grupa artystów i architektów. W późniejszych etapach do udziału zostaną zaproszeni wszyscy chętni obywatele. Użytkownicy mogą proponować przyszłościowe rozwiązania dla danego „Hot spotu” poprzez platformę artystyczną (“Art Crowd Sourcing”), gdzie osoby reprezentujące różne dziedziny, opublikują innowacyjne pomysły i rozwiązania dla wybranych obszarów miejskich.

Instytut Gaussa
Fundacja z Bitoli poświęcona nowym technologiom, innowacjom i przekazywaniu wiedzy, jedna z wiodących organizacji pozarządowych w Macedonii (FYROM), która poprzez rozwój i zastosowanie nowych technologii, angażuje się w tworzenie społeczności bazujących na wiedzy w regionie.
http://gaussinstitute.org/

Instytut Narodowy i Muzeum w Bitoli
Instytut i Muzeum ds. ochrony dziedzictwa kulturowego w Bitoli (IMB) ma na celu ochronę, systematyzację, naukowe przetwarzanie oraz prezentację dziedzictwa (historycznego, technologicznego, etnologicznego, archeologicznego, itp.) w obrębie gminy Bitola oraz sąsiadujących regionów.

Journey of Abadyl
The Journey of Abadyl to interaktywny projekt skupiony na doświadczeniu i badaniu anatomii wyboru. W toku zabawy/performensu uczestnicy stawiają czoła różnym kwestiom i dylematom, inscenizowanym z pomocą mediów cyfrowych w konkretnym miejscu w dystrykcie pakowaczy mięsa w Kopenhadze. Projekt polegający na współpracy w dziedzinie badań i rozwoju zostanie przeprowadzony przez Uniwersytet w Kristianstad, grupę twórców sztuki cyfrowej PRAMnet oraz instytucję artystyczną Warehouse9 w Kopenhadze.

Uniwersytet w Kristianstad
Uniwersytet w Kristianstad znajdujący się w południowej Szwecji jest międzynarodową, progresywną i otwartą instytucją, biorącą udział w programach wymiany i współpracy z uniwersytetami na całym świecie, zapewniając studentom perspektywy międzynarodowego rozwoju zawodowego.
http://www.hkr.se/en/english-start-page/

Warehouse9
Założona w kwietniu 2007 roku, Warehouse9 jest przestrzenią dla międzynarodowej sztuki i performensu zorganizowaną w starej dzielnicy mięsnej Kopenhagi. Instytucja ta znana także jako Pramnet, oferuje przestrzeń dla sztuki współczesnej, muzyki, poezji, performansu oraz sztuk medialnych. Warehouse9 stara się zerwać z istniejącymi podziałami pomiędzy dziedzinami muzyki, teatru, sztuk wizualnych, filmu i nowych mediów, w celu prowadzenia działań interdyscyplinarnych.
http://www.warehouse9.dk/

Trails of Memory (TOM)
Podprojekt polegający na zaprojektowaniu systemu adnotacji odwołującego się do konkretnych miejsc. Pozwala on artystom i obywatelom zachować ich wspomnienia związane z danym miejscem, a także dostarczyć innym metod służących odzyskiwaniu i doświadczaniu tych miejsc.

MakingThingsTell (MTT)
Podprojekt, podczas którego zaprojektowane będą inteligentne przedmioty stanowiące połączenie estetycznej formy z ich ekspresyjną cyfrową zawartością, w celu stworzenia nowych sposobów na opowiadanie historii.

Interactive Mixed Reality Storytelling (IMRS)
Ten podprojekt polega na zaprojektowaniu i wdrożeniu zaawansowanych instalacji medialnych w przestrzeń publiczną łączących tradycyjne sposoby opowiadania historii z grami cyfrowymi.

Uniwersytet Nauk Stosowanych w Düsseldorfie
Uniwersytet Nauk Stosowanych w Düsseldorfie jest jedną z największych uczelni nauk stosowanych w Nadrenii Północnej – Westfalii. Oferuje programy współpracy edukacyjnej i badawczej, koncentrując się na: architekturze, projektowaniu, inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej i technologiach przetwarzania, mediach, socjologii, kulturoznawstwie i ekonomii. 
http://english.fh-duesseldorf.de/a_home

Children’s City Tapestry
“Children’s City Tapestry” będzie badać istotne kwestie (środowisko, kreatywność, edukacja) w obrębie miasta. Pomysły, opinie i opowieści dzieci zostaną zebrane, aby następnie wybudować żywy obraz – cyfrową tkaninę przedstawiającą miasto oczami dzieci, w połączeniu z konkretnymi tematami.

Oslo Barnemuseum
Muzeum Dziecięce w Oslo jest organizacją non-profit poświęconą kulturze dziecięcej, realizującą projekty dla dzieci w Norwegii. Założona w 2005 roku, organizacja realizuje interaktywne projekty kulturalne w szkołach, przedszkolach i podczas festiwali, dążąc do stworzenia stałej siedziby interaktywnego muzeum dla dzieci w Oslo.
http://www.oslobarnemuseum.org/en/index.php

Uniwersytet w Oslo
Utworzony w 1811 roku jako pierwszy w Norwegii, Uniwersytet w Oslo jest wiodącą uczelnią państwową z ogółem 27 000 studentów i 7 000 pracowników. Wydział Informatyki był pionierem w organizowaniu pierwszych wykładów z dziedziny informatyki w Norwegii. 
http://www.mn.uio.no/ifi/english/

The Neighborhood Living Room
The Neighborhood Living Room bada sposoby, na które muzeum (w tym przypadku Muzeum Technologii) mogłoby stać się częścią społeczności, oferując doświadczenie emocjonalne i partycypacyjne dla (młodych) obywateli. Metody bazujące na sztuce, wykorzystując technologie i nowe media stanowią narzędzie promocji wspólnych idei, będąc siłą napędową dla stworzenia wyjątkowego życia miejskiego, w oparciu o wyjątkowe cechy danej dzielnicy. Projekt będzie angażował sztuki stosowane, teatr, dźwięk, media społecznościowe, technologie mobilne, a także strategie kulturalne. 

Metropolitalny Uniwersytet Nauk Stosowanych w Helsinkach
Metropolitalny Uniwersytet Nauk Stosowanych w Helsinkach  jest największą uczelnią nauk stosowanych w Finlandii. Kształci przyszłych ekspertów w dziedzinie kultury, biznesu, zdrowia i usług społecznych, oraz technologii.
http://www.metropolia.fi/en/

Zagreb Upper Town: Change of Heart
Siła misji muzealnej, polegającej na przekazywaniu symboliki zmian, zostanie wykorzystana jako motor dla reinterpretacji i ponownego wykreowania ducha miasta, zaś jej charakter partycypacyjny będzie sprzyjał wspólnym działaniom pomiędzy artystami, studentami i lokalną społecznością. Rozmaite warsztaty, występy i interwencje artystyczne w przestrzeni publicznej zostaną przeprowadzone zarówno wirtualnie, jak i fizycznie na miejscu (w muzeum i w przestrzeni publicznej) wspólnie z artystami zagranicznymi.

Muzeum Zerwanych Więzów
Muzeum Zerwanych Więzów mieści się w górnej części Zagrzebia, obfitującej w miejsca znaczące pod względem kulturowym, historycznym i politycznym, które są widoczne w codziennym życiu lokalnej społeczności. Muzeum tworzy wyjątkową kolekcję osobistych pamiątek i historii z całego świata. Te katartyczne przedmioty tworzą budulec dla muzeum społecznego, nie tylko chroniąc, ale też przekazując wspólne i osobiste emocjonalne dziedzictwo. 
http://brokenships.com/