Tegoroczne gorące lato było pracowite dla Cappelli Gedanensis, która w lipcu i sierpniu zrealizowała 8 koncertów.
Lipiec rozpoczął się koncertem w Ratuszu Staromiejskim, gdzie wystąpił Konstanty Andrzej Kulka wraz z Cappellą Gedanensis. Maestro w okresie letnim tradycyjnie już prowadzi warsztaty skrzypcowe dla uczniów Szkoły Muzycznej I i II st. w Gdańsku. Profesor zawsze podkreśla, że spłaca dług wobec miasta, w którym rozpoczął edukację muzyczną i błyskotliwą światową karierę jako skrzypek.
Następnego dnia w Centrum św. Jana miało miejsce wyjątkowe wydarzenie – wykonanie po raz pierwszy w Gdańsku koncertowej wersji opery Christopha Willibalda Glucka „Orfeo et Euridice” w oryginalnej wersji językowej. Patronat honorowy nad widowiskiem objęli prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Dzieło to, jedna z ponad stu oper wielkiego niemieckiego kompozytora żyjącego w XVIII wieku, jest niewątpliwie najlepszym, najdojrzalszym i najchętniej wystawianym na świecie. Polska premiera odbyła się w Warszawie w roku 1776 i od samego początku dzieło stało się jedną z najbardziej znanych kompozycji operowych, a niektóre z arii znajdują się w stałym repertuarze wybitnych śpiewaków. Przed pięcioma laty odbyła się premiera „Orfeusza i Eurydyki” w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie (w inscenizacji Mariusza Trelińskiego) i od tego czasu nie znika z afisza.
Opera oparta jest o znany mit o Orfeuszu, który schodzi do Hadesu, aby odzyskać ukochaną Eurydykę. Temat ten chętnie podejmowany był przez kompozytorów wszystkich epok (wymienić można choćby „Orfeo” C. Monteverdiego czy „Orfeusza w piekle” J. Offenbacha). Ch.W. Gluck stworzył trzyaktową operę przeznaczoną na trzech solistów, chór, balet i orkiestrę. Jego wersja opery cechuje się zróżnicowaniem schematu recytatywów, odrzuceniem arii da capo i zwiększeniem roli orkiestry. Warstwa muzyczna jest tu już bezpośrednio zależna od treści, chór i balet zaś są wkomponowane w tok akcji.
W rolę Orfeusza wcieliła się Magdalena Lewandowska, jako Eurydyka wystąpiła Anna Maria Fabrello, jako Amor – Magdalena Witczak. Zespołem Cappelli Gedanensis, w składzie powiększonym o trójmiejskich muzyków, zadyrygował Rafał Kłoczko. Młody dyrygent znakomicie panował nad chórem i orkiestrą, konsekwentnie realizując od początku ustaloną koncepcję interpretacji dzieła. Wśród trzech znakomitych solistek najbardziej dojrzałą partię wykonała Magdalena Lewandowska. Wymowna w gestach i przekazie od początku czarowała publiczność miękkim, aksamitnym, zmysłowym głosem, doskonale ustawionym technicznie.
Publiczność wypełniająca szczelnie przestrzeń Centrum św. Jana nagrodziła wykonawców entuzjastycznymi owacjami.
Warto podkreślić, że producentem tego wydarzenia był dr hab. n. med. Dominik Rachoń, profesor nadzwyczajny, Kierownik Zakładu Endokrynologii Klinicznej i Doświadczalnej, Instytutu Medycyny Morskiej i Tropikalnej, Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, który podobnie jak jego ojciec, były rektor Politechniki Gdańskiej, promuje środowisko muzyczne Gdańska.
W lipcu kwartet Cappelli Gedanensis wykonywał muzykę gdańską dla turystów amerykańskich w szacownych murach Dworu Artusa. Prezentowane były dzieła kompozytorów tworzących w Gdańsku na przełomie XVI-XVIII wieku, wykonywane na kopiach instrumentów z epoki baroku zbudowanych w pracowni krakowskiego lutnika Jana Pawlikowskiego. Amerykanów zachwyciły także stroje instrumentalistek z XVIII wieku zaprojektowane i wykonane przez znakomitą kostiumolog Olgę Leszko, wieloletniego scenografa Opery Bałtyckiej.
Sztandarowym wydarzeniem były obchody IV Światowego Zjazdu Gdańszczan, gdzie artyści prezentowali się podczas Nocy Sztuki. W ramach Święta Gdańska odbył się koncert Cappelli Gedanensis z udziałem charyzmatycznego Igora Faleckiego, kilka lat temu okrzykniętego najmłodszym perkusistą świata. Gościnnie wystąpił znany polskiej publiczności gitarzysta Grzegorz Skawiński.
Młody instrumentalista wykonał wraz z muzykami Cappelli Gedanensis nowe aranżacje znanych przebojów muzyki klasycznej we współczesnej wersji. W listopadzie repertuar tego koncertu zostanie zarejestrowany i wydany na płycie CD w studio Custom 34.
Nowy sezon artystyczny rozpoczyna się dla Igora bardzo pracowicie. Dwunastolatek otrzymał właśnie zaproszenie do udziału w Festiwalu Perkusyjnym w Dreźnie (Dresdner Drum & Bass Festiwal 2014), gdzie wystąpi obok takich wirtuozów jak Trilok Gurtu, Poogie Bell, Mark Guiliana.
Kameralny koncert z udziałem altowiolisty młodego pokolenia Tomasza Naugebauera odbył się w siedzibie Cappelli Gedanensis.
Wybitnie utalentowany instrumentalista od kilku lat studiuje w Niemczech – w Hanowerze i Lubece. Początkowo w klasie skrzypiec, a obecnie altówki pod kierunkiem prof. Barbary Westphal w Musikhochschule Lübeck.
Siedziba Cappelli Gedanensis jest dobrze znana Tomkowi, gdyż jako jedenastoletni uczeń brał udział w Międzynarodowych Warsztatach Skrzypcowych organizowanych przez Cappellę Gedanensis w ramach Festiwalu Gdańska Wiosna. Szlifował swe umiejętności pod kierunkiem maestry Wandy Wiłkomirskiej i prof. Krzysztofa Węgrzyna. Tu rozpoczynał edukację, która wytyczyła mu kierunek międzynarodowej kariery. Promotorem koncertu był prof. dr hab. med. Dominik Rachoń.
W sierpniu Cappella Gedanensis uczestniczyła w koncercie galowym VI Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Impressio Art 2014 organizowanego przez prof. Bożenę Harasimowicz. W koncercie wystąpili laureaci konkursu. Niewątpliwą gwiazdą była Martyna Cymerman, która od pierwszego występu zelektryzowała publiczność i jurorów w składzie: prof. Rudolf Piernay – Przewodniczący, prof. Helena Łazarska, prof. Bożena Harasimowicz, prof. h.c. Bogusław Dawidow, dr Marek Rzepka. Wokalistka skradła serca słuchaczy, otrzymując więcej niż wynosiła maksymalna liczba punktów, powyżej 22 na każdym etapie konkursu. Otrzymała Grand Prix oraz dwie nagrody dodatkowe ufundowane przez Filharmonię Częstochowską - Gala finałowa podczas
Ogólnopolskiego Konkursu im. Braci Reszków w Częstochowie w marcu 2015 roku oraz nagroda ufundowana przez Gdański Festiwal Muzyczny - kwiecień 2015, koncert w Studio Radio Gdańsk z nagraniem archiwalnym.
Koncert poprowadził Bogusław Dawidow, który za dokonania artystyczne został uhonorowany przez International American Biography Institut w
Nowym Yorku tytułem Człowieka Roku. Rok później, za działalność menedżerską, znalazł się na liście MABI „500 najbardziej wpływowych menedżerów”.
15 sierpnia Cappella Gedanensis uczestniczyła w uroczystej Mszy św. z okazji Święta Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Bazylice Mariackiej.
Jednym z priorytetowych działań Cappelli Gedanensis jako kontynuatora tradycji Kapeli Rady Miasta Gdańska założonej w XVI wieku jest oprawa zarówno uroczystości miejskich, jak i kościelnych.
Uroczystości sakralne to także okazja do promocji gdańskiej kultury. W każdym programie liturgicznym znajdują się utwory starannie dobrane przez wieloletniego kanclerza Kurii Metropolitalnej ks. infułata dr. Stanisława Ziębę.
Dzieła skomponowane przez kompozytorów gdańskich w okresie XVI-XVIII w. prezentowane są podczas wielkich uroczystości kościelnych wielotysięcznym rzeszom wiernych. Podczas takich świąt i uroczystości jak Zesłanie Ducha Świętego, Wniebowzięcie NMP, Boże Ciało, większość uczestników nigdy wcześniej nie miała okazji zetknąć się z tego rodzaju muzyką, nie mówiąc już o braku wiedzy na temat własnej historii – wspaniałego dziedzictwa kulturowego Gdańska.
Z inicjatywy obecnego metropolity abp. Sławoja Leszka Głódzia gdańszczanie stale mogą obcować ze wspaniałą sakralną muzyką baroku. Wydawałoby się, że dla przeciętnego słuchacza ten rodzaj sztuki jest zbyt trudny, nie jest to jednak prawdą. W odpowiednim kontekście nabiera ona szczególnej metafizycznej mocy, poruszając serca i wrażliwość odbiorców. Świadczą o tym rzęsiste brawa, a nawet aplauz wyrażany okrzykami tłumów słuchaczy, nagradzających w ten sposób artystów.
W sierpniu miał także miejsce koncert metropolitalny w Pruszczu Gdańskim. Prężnie działające Centrum Kultury ma duże osiągnięcia w dziele promowania muzyki klasycznej za sprawą niestrudzonego dyrektora tej placówki, Piotra Pułkowskiego, który z wielką pasją i profesjonalizmem organizuje znakomite wydarzenia i projekty kulturalne.
![]() |
W jednym z projektów wzięła udział Cappella Gedanensis oraz wyjątkowi goście – Gaba i Konstanty Andrzej Kulkowie. Program koncertu to fuzja tradycji i nowoczesności tworząca pomost między pokoleniami.
Gaba zaprezentowała premierowy repertuar z najnowszej płyty „The Escapist” a jej ojciec – klasykę. Pierwszy z tej płyty singiel Gaby „Wielkie wrażenie” stał się piosenką dnia w radiowej Trójce.
Mimo że tego roku lato było upalne, to właśnie tego dnia dało się odczuć pierwsze powiewy jesieni. Podczas koncertu plenerowego w Faktorii wiatr targał nuty, zmuszając muzyków Cappelli do walki z naturą. Mimo trochę jesiennej aury, serca publiczności zostały rozgrzane ciepłym, metalicznym głosem wokalistki, budzącej niepomierny zachwyt. Oszałamia niesamowita skala jej głosu. Artystka prowadzi frazę na długim oddechu z niebywałą lekkością, znakomitą interpretacją i dykcją. Jednym słowem: trudno nie docenić wysokiej kultury wykonawczej Gaby, nieodrodnej córki swego ojca, artysty najwyższej klasy, o czym mogła się przekonać nawet ta część widowni, która na co dzień nie obcuje z muzyką klasyczną.
W rolę konferansjera wcielił się znakomity propagator kultury muzycznej, wieloletni redaktor Radia Złote Przeboje – Piotr Pułkowski, obecny dyrektor Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim.





















