PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Uczestnicy debaty inaugurującej cykl „Młode Miasto. Przyszłość Dzielnicy”

Uczestnicy debaty inaugurującej cykl „Młode Miasto. Przyszłość Dzielnicy”
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
 

 

Zbigniew Canowiecki zdjęcie 1 (bio) - kadr

dr Zbigniew Canowiecki

Prezydent Pracodawców Pomorza

Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, doktorat obronił na Uniwersytecie Gdańskim. W latach 1977-1982 dyrektor Zakładu Jantar Kombinatu Polsrebro. Od 1982 do 2007 roku dyrektor i prezes giełdowej spółki Centrostal, twórca grupy kapitałowej. Sprawował społecznie wiele funkcji, m.in. Prezesa Gdańskiej Izby Gospodarczej, Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłowo-Handlowej, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości, Rektora Wyższej Szkoły Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych i Politycznych. Autor artykułów naukowych dotyczących metropolii gdańskiej oraz książki pt. „Między integracją a konkurencją. Gdańsko-Gdyński Obszar Metropolitalny”, Wydawnictwo Naukowe Scholar (2011). Obecnie Prezydent Pracodawców Pomorza, największej polskiej regionalnej organizacji pracodawców oraz członek władz wielu organizacji, stowarzyszeń i fundacji w tym: Przewodniczący Rady Fundacji Theatrum Gedanese, Przewodniczący Rady Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, Członek Rady Muzeum Miasta Gdańska, Przewodniczący Konwentu Gospodarczego Politechniki Gdańskiej, Przewodniczący Rady Fundacji Terytoria Książki, Członek Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, Członek Rady Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego. Książka biograficzna autorstwa Barbary Kanold ukazała się w 2014 roku pt; „Biznesmen z sercem społecznika”. Odznaczony między innymi Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Medalem Księcia Mściwoja II za wybitne zasługi dla miasta Gdańska.


 

Dominiczak Jacek foto
 

prof. Jacek Dominiczak

Profesor sztuki i architekt IARP (Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej), członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i Stowarzyszenia Architektów Polskich. Na Wydziale Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku prowadzi Pracownię Projektowania Wnętrz Miejskich dedykowaną studiom nad zaawansowaniem architektury i urbanistyki współczesnych miast.

Profesor Dominiczak pracuje nad dialogiczną formułą etyki architektury, jest autorem teorii Miasta Dialogicznego oraz narzędzi pomocnych w jego projektowaniu: Metody Siatki Miejskiej Kodu Tożsamości Lokalnej. Jest badaczem i popularyzatorem tych idei: rezultaty swoich prac przedstawia w publicznych wykładach, seminariach, warsztatach i wystawach, pisze o nich w książkach i czasopismach. Jest też praktykiem opracowywanych idei — projektuje wtedy, gdy idea zaciekawia Innych i ma szanse realizacji.

W rezultacie wszystkich tych praktyk powstały liczne opracowania studialne, projektowe i artystyczne — między wieloma innymi takie jak kompletny Kod Tożsamości Lokalnej miasta Fremantle w Australii (2009), czy realizacja wnętrz Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA 2 w Gdańsku (2012).


 

Arkadiusz Hronowski

Arkadiusz Hronowski

Od 2001 roku zawiaduje sopockim SPATiF-em. Stworzył serwis muzyki niezależnej Soundrive.pl oraz festiwal muzyki alternatywnej Soundrive Festival. Współorganizuje Mystic Festival, największy festiwal muzyki metalowej w Polsce. Udziałowiec Mystic Production, promotora halowych koncertów. Na stoczniowych terenach w Gdańsku stworzył klub B90 i Drizzly Grizzly oraz współtworzy Ulicę Elektryków, Plenum i Plener 33 oraz W4 Food Squat.


 

Janusz Lipiński 2016

Janusz Stanisław Lipiński

Absolwent Liceum Batorego (1971) i Politechniki Warszawskiej (1976), inżynier i pracownik naukowo-badawczy (do 1989), rzeczoznawca majątkowy z uprawnieniami państwowymi (1993), specjalizuje się w procesach deweloperskich nieruchomości miastotwórczych, wymagających interdysplinarnych umiejętności z zakresu analizy rynku nieruchomości, procesów planowania urbanistycznego i architektonicznego, oceny programów i funkcji nowych przedsięwzięć, oceny finansowej wykonalności projektów, ich realizacji i zarządzania zasobami.

Pracował we własnej firmie deweloperskiej (1989-1996) a także jako konsultant dla Price Waterhouse i innych firm międzynarodowych biorąc udział w procesach prywatyzacji w Polsce, Rosji i krajach bałtyckich, współtworzył pierwszy w Polsce instytucjonalny fundusz inwestycyjny nieruchomości w grupie funduszy Pioneer (1997-98), w firmie Tishman Speyer Properties (1998-2000) zajmował się projektem Nowe Centrum w Krakowie, następnie prowadził rewitalizację terenów postoczniowych w Gdańsku (od 2000) w ramach projektu pod nazwą Młode Miasto.


 

Szyłak

Aneta Szyłak

Kuratorka sztuki współczesnej, autorka tekstów, teoretyczka i twórczyni instytucji, obecnie – kierowniczka działu NOMUS. W latach 2015–2021 pracowała jako pełnomocniczka ds. powstania NOMUS w Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz jako prezeska i dyrektorka artystyczna Fundacji Alternativa. Uprzednio założyła i prowadziła Instytut Sztuki Wyspa (2004-2014), Festiwal Alternativa (2009-2016) i Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (1998-2001). Kuratorka wystaw w kraju i za granicą, m.in. Rhizopolis Joanny Rajkowskiej (Warszawa, Zacheta, 2021), Hiwa K: Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe (Warszawa, Zachęta, 2019), Niech poprzedza cię płomień (Białystok, Arsenał, 2020), Powolność (2018), Uniezwyklenie (2017), Uszczerbki i straty (2016), What’s plain invites pattern (przestrzeń publiczna, Sycylia, 2015), Wernakularność (2015), Codzienność (2014), Hito Steyerl: Abstrakt (2014), Oliver Ressler: Wizje polityczne – Świat od nowa (2014), The Field is to the Sky, Only Backwards (Nowy Jork, ISCP Gallery, 2013), Materialność (2012), Buildings and Remnants (2012), Praca i Wypoczynek (2011), Estrangement (2010, 2011), Strażnicy Doków (2005), Palimpsest Muzeum (2004), BHP (2004), „Architectures of Gender” (SculptureCenter, Nowy Jork, 2003). Interesują ją zagadnienia teorii praktyk kuratorskich oraz rola sztuki poza polem sztuki. Jest współautorką książki „The Curatorial. A Philosophy of Curating” (2013). Występowała w Bard College, New School, Queens College i NYU; gościnnie pracowała w Akademii Sztuki w Moguncji oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim. Obecnie przygotowuje pracę doktorską pt. Curating Context. The Palimpsest on the Quotidian and the Curatorial w ramach Curatorial/Knowledge na Goldsmiths University of London oraz Uniwersytecie Kopenhaskim. Należy do stowarzyszeń zawodowych, takich jak CIMAM, IKT i AICA.