PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Szlak Źródła Marii

• kolor szlaku: czarny
  • początek szlaku: Gdańsk Osowa, stacja kolejowa
  • koniec szlaku: Gdynia Wielki Kack, ul. Chwaszczyńska (przystanek)
  • długość całego szlaku: 10,5 km
  • długość części gdańskiej: 2 km

Opis szlaku

Szlak rozpoczyna się przy stacji kolejowej Gdańsk Osowa (km 0,0). Stąd idzie w prawo ulicą Barniewicką do skrzyżowania z ulicą Nowy Świat. Tutaj ponownie skręca w prawo i przecina tory kolejowe linii Gdynia - Kościerzyna. Następnie podążą dalej tą drogą do południowego krańca Jeziora Wysockiego (przepust), gdzie wkracza na teren Chwaszczyna. Na rozdrożu (obok baru "Ania") skręca w prawo w polną drogę biegnąca w kierunku północno-zachodnim między zabudowaniami Czarnego Błota a brzegiem jeziora. Zaraz skręca w prawo w wąską nadjeziorną ścieżkę (km 1,00) i w ten sposób okrąża południowy kraniec Jeziora Wysockiego, bowiem dalej podąża północno-zachodnim wysokim brzegiem jeziora. Po około 600 m przy wyraźnym cyplu pozostawia jezioro (km 1,6) i wspina się do biegnącej powyżej drogi. Krótko idzie nią w prawo już wśród domków letniskowych, a potem przechodzi do biegnącej jeszcze wyżej drogi. Teraz pójdzie nią w prawo częściowo wśród zabudowy (kolejnej części Chwaszczyna, która są Kawle) a częściowo przez las.

Następnie szlak wchodzi na teren Gdańska (Osowa) i ulicą Chełmińską zbliża się do Jeziora Osowskiego (wschodni kraniec) a następnie skrzyżowania z ulicą Kielnieńską (km 3,9). Przecina ją (obok przystanek ZKM Iławska) i dalej podąża w tym samym kierunku wznoszącą się ulicą Gnieźnieńską. Dochodzi nią do skraju lasu i kilkadziesiąt metrów dalej skręca w prawo w las, by ścieżką biegnącą zdecydowanie w prawo, a potem w lewo podejść do leśnej drogi (km 4,95). Stąd prowadzi krótkie dojście na Studencką Górę (opis bocznicy poniżej). Szlak natomiast podążą teraz przez las w kierunku północno-wschodnim i wschodnim; najpierw wyraźną drogą-przecinką potem krętą trasą wychodzi na torowisko rozebranej niedawno bocznicy do mającej powstać fabryki farb. Stąd przechodzi na pobliską drogę i nią dostaje się do wiaduktu nad obecnymi torami kolei Gdynia - Kościerzyna. Po drugiej stronie kolei na najbliższym rozdrożu idzie w lewo a potem do skraju Końskich Łąk. Teraz okrążą tę śródleśną połać łąk idąc w prawo potem w lewo, a po dojściu do połowy jej obszaru (km 6,25) odbija w prawo na północny-wschód. Na pobliskiej drodze poprzecznej skręca w lewo, by dojść do drogi przy torach. Wiodąc wzdłuż linii kolejowej (w prawo) szlak osiąga wiadukt, przez który wydostaje się na drugą stronę torów i dawne torowisko wcześniejszej wersji tej kolei. Jest to leśna ulica Źródło Marii, która po ponad 500 m doprowadza w pobliże tego miejsca, tj stawku z figurką i źródełka (7,5 km). Tutaj szlak opuszcza "ulicę" i udaje się w lewo, by najpierw ścieżkami leśnymi, później przecinką i drogami dostać się do skrzyżowania między oddziałami 2, 3, 4 i 5 (km 8,75). W tym  miejscu skręca w prawo i wzdłuż szpaleru pomnikowych daglezji podąża generalnie na północny-wschód. Trasą taką, cały czas przez las, także wzdłuż obniżenia, w którym pojawia się woda, podchodzi w pobliże obwodnicy, by bo dotarciu do kładki (km 9,40), przejść na jej drugą stronę. Teraz zaś najpierw ulicą Lipową, potem obok budowanego kościoła a dalej krętymi uliczkami (Witosławy) wiedzie, by wyjść na ulicę Górniczą. Ta sprowadza szlak do ulicy Chwaszczyńskiej, gdzie skręca on w prawo i po minięciu przecznicy - ul. Myśliwskiej dociera do przystanku ZKM (Myśliwska). Tutaj kończy swój bieg (km 10,5).

Dojście (bocznica) na Górę Studencką:
Wiedzie najpierw prosto (wg poprzedniego kierunku), przed granicą lasu w lewo i niewyraźną ścieżką nieco pod górę. W górnej partii lasu skręca w prawo, wychodzi z lasu i doprowadza do kulminacji (km 0,2).

Przebieg szlaku na terenie Gdańska:

OSOWA stacja kolejowa - OSOWA, Nowy Świat - OSOWA, tory kolejowe  - OSOWA, Kielnieńska - OSOWA - Gnieźnieńska

Zdjęcia z trasy szlaku

Jez. Wysockie   Źródło Marii

Walory krajoznawcze szlaku

Szlak przebiega większą częścią przez tereny leśne, o urozmaiconej, pagórkowatej rzeźbie terenu (morena czołowa określana jako Wzgórza Chwaszczyńskie (Wysoczyzna Chwaszczyńska) - część Pagórów i Wzniesień Łebnowsko-Kielnowskich). Na trasie znajdują się między innymi  następujące atrakcje:

1. Jezioro Wysockie - malownicze jezioro rynnowe o wysokich brzegach; szlak udostępnia jego najmniej zantropomorfizowaną (domki wypoczynkowe) część południowo-zachodnią.
  2. Góra Studencka: najwyższe wzniesienie Gdańska (180,1 m);   szeroka  panorama  na  RówninęChwaszczyńsko-Rębiechowską i otaczające ją wzniesienia morenowe (Pagóry i Wzniesienia Łebnowsko-Kielnowskie, Pojezierze Sianowsko-Dzierżąskie, Wysoczyzna Żukowsko-Przywidzka); pożądana platforma lub wieża widokowa.
  3. Końskie Łąki - cenny przyrodniczo obszar podmokły, z flory występują: storczyki (szerokolistny, plamisty i krwisty), firletka poszarpana, kuklik zwisły, ostrożeń warzywny, wiązówka błotna; z fauny sarny, cytrynki, rusałki (pokrzywnik, pawik, żałobnik, kratkowiec, admirał, osetnik), modraszki, czerwończyki, trutniowce drakwiowe, kruszczyce złotawki i żaby trawne; planowany użytek ekologiczny.
  4. Źródło Marii - kapliczka z pomnikiem NMP oraz miejsce źródła potoku Źródło Marii. Według legendy kapliczka Źródło Marii została postawiona w podziękowaniu Matce Boskiej za domniemany cud, którym miało być niedopuszczenie do śmierci żadnego z uczestników groźnego wypadku kolejowego, który zdarzył się na pobliskiej linii Gdynia-Kościerzyna; wcześniej źródło zwano Źródłem Cesarskim (Kaiser Quell).
  5. Starotorze pierwszej linii kolejowej do Gdyni, z 1921 roku, w roku 1930 zastąpionej równoległą (o łagodniejszym przebiegu).
  6. 3 drzewa-pomniki przyrody (dąb, buk i daglezja).

Więcej informacji na temat szlaku na stronie PTTK.