PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Reprezentacja merytoryczna

Reprezentacja merytoryczna
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Badania nad udziałem kobiet w polityce w ujęciu merytorycznym skłaniają do zadania dwóch podstawowych pytań: czy kobiety w polityce mogą coś zmienić, oraz: czy kobiety reprezentują kobiety? Ustalenia nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Część badań potwierdza, że obecność kobiet prowadzi do zmian legislacyjnych uwzględniających kobiece potrzeby1, inne wskazują jednak na małe lub żadne różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn w polityce2. Taką różnorodność ocen często przypisuje się faktowi, że kobiety stanowią mniejszość we wszystkich wybieralnych zgromadzeniach. Zgodnie z teorią masy krytycznej Drude Dahlerup3, wpływ kobiet jest mało prawdopodobny, dopóki ich liczba od kilku symbolicznych jednostek nie wzrośnie do znaczącej mniejszości, tzw. „masy krytycznej” w ciałach ustawodawczych i wykonawczych na poziomie 30%. Tak więc istota wpływu kobiet na politykę zależy od ich liczby w gremiach decyzyjnych oraz roli, jaką w nich pełnią. Badania Donleya T. Studlara i Iana McAllistera wskazują, że „masa krytyczna” nie przekłada się na pozycję i siłę legislacyjną kobiet, tylko bowiem w nielicznych aspektach kobiety jednoczą się – dotyczy to problematyki aborcji, opieki nad dziećmi i praw kobiet4. Autorzy konstatują, iż niezwykle rzadko wpływają projekty ustaw redagowane przez same kobiety, a w wolnym głosowaniu zazwyczaj podlegają one wpływom partyjnym, „głos kobiet (zwłaszcza feministek) stłumiony jest przez ryk partyjnej maszyny”5. W Polsce dobrym przykładem jest debata polityczna z 2015 roku, która toczyła się wokół ratyfikacji Konwencji Rady Europy o Zapobieganiu i Zwalczaniu Przemocy Wobec Kobiet i Przemocy Domowej6., Poparcie ratyfikacji tej konwencji zależało od przynależności do partii politycznej, a nie od płci głosujących. Wśród reprezentantek konserwatywnego, prawicowego ugrupowania Prawo i Sprawiedliwość żadna z 21 posłanek7 nie poparła wniosku o ratyfikację konwencji. Przynależność partyjna i ideologia przeważyły. Chociaż niektóre ideologie partyjne mogą oferować większe możliwości realizacji kwestii polityki kobiecej8, perspektywy sukcesu zależą często od aspektów klimatu politycznego, w tym globalnych i lokalnych trendów oraz/lub obecności ścisłych grup kobiecych wewnątrz partii oraz mechanizmów polityki kobiecej. Jednocześnie potencjał działania na rzecz kobiet niekoniecznie jest jednakowy we wszystkich ciałach legislacyjnych. Na przykład: podczas gdy kobiety tworzą małe mniejszości w izbach ustawodawczych, mogą tworzyć większe mniejszości w przedstawicielstwach partyjnych lub komisjach sejmowych, gdzie są w stanie wywierać większy wpływ na kształtowanie polityki. Należy zauważyć, że kwestie kobiece mogą być i są również lobbowane przez mężczyzn. Z badań autorki9 wynika, że siła legislacyjna względem wydłużenia urlopu rodzicielskiego dla mężczyzn pochodziła od młodych ojców, członków klubu parlamentarnego Platformy Obywatelskiej.

Autor: Barbara Kijewska

Doktor nauk politycznych, Uniwersytet Gdański

1 J. Lovenduski, P. Norris, Westminister Women: The Politics of Presence, Political Studies, 51: 1, 2003, pp. 84–102; L. Wängnerud,, Testing the Politics of Presence: Women’s Representation in the Swedish Riksdag, Scandinavian Political Studies, 23: 1, 2000, pp. 67–91

2 D.T. Studlar, I. McAllister, Does a critical mass exist? A comparative analysis of women’s legislative representation since 1950, European Journal of Political Research 41, 2002, pp. 233–253; S. Grey, Does Size Matter? Critical Mass and New Zealand’s Women MPs, Parliamentary Affairs, 55: 1, 2002, pp. 19–29; K. Beckwith, K. Cowell-Meyers, Sheer Numbers: Critical Representation Thresholds and Women’s Political Representation, Perspectives on Politics, 5: 3,2007, pp. 553–65.

3 D. Dahlerup Drude, From a Small to a Large Minority: Women in Scandinavian Politics, Scandinavian Political Studies, 11: 4, 1988 , pp. 276.

4 Skjeie 1991; McAllister, Studlar 1992; Norris 1996;Young 1997

5 D.T. Studlar, I. McAllister, op.cit., s. 248.

6 Konwencja Rady Europy o Zapobieganiu i Zwalczaniu Przemocy Wobec Kobiet i Przemocy Domowej, Załącznik do uchwały nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. (poz. 445).

7 Głosowanie nr 40 dnia 06-02-2015, http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/agent.xsp?symbol=klubdecglos&IdGlosowania=42206&KodKlubu=PiS&Decyzja=Przeciw

8 Polityka feministyczna rozumiana jest jako działania skierowane do kobiet, związane z prawami reprodukcyjnymi (aborcja, antykoncepcja, leczeniem niepłodności), opieką względem ciężarnych oraz tradycyjnie przypisywane role kobietom związane z opiekuńczością (dzieci, dorośli nepełnosprawni), edukacją po kwestie przemocy domowej wobec kobiet.

9 Wywiady pogłębione prowadzone z polityczkami szczebla lokalnego (12 IDI) i centralnego (4 IDI) w okresie 02.2013-09.2013, w zasobach autorki.