PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Jaki powinien być zakres pomocy dla mieszkańców Gdańska po wystąpieniu ulewnego opadu deszczu?

Jaki powinien być zakres pomocy dla mieszkańców Gdańska po wystąpieniu ulewnego opadu deszczu?
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Drugi temat panelu obywatelskiego

Działania Miasta Gdańska po ulewie w dn. 14/15.07.2016 r.

- Powołanie koordynatora ds. usuwania skutków ostatnich opadów - Pani Joanna Tobolewicz;

- Dyżurny Inżynier Miasta przyjmował zgłoszenia dotyczące wszelkich nieprawidłowości w funkcjonowaniu elementów infrastruktury miasta, który następnie przekazywał je odpowiednim służbom. Współpracował on z Centrum Zarządzania Kryzysowego, Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Policją, Strażą Pożarną, Pogotowiem Ratunkowym, Zakładem Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Gdańsku, Gdańskim Zarządem Nieruchomości Komunalnych w Gdańsku i innymi instytucjami w zależności od rodzaju podejmowanych działań.

- Akcja podstawiania kontenerów organizowana przez ZDiZ w Gdańsku w okresie 15.07.2016 - 17.08.2016 r. (35 kontenerów dziennie w użyciu, łącznie wywieziono 491 kontenerów nieczystości co daje ponad 2 313 ton), opracowano harmonogram podstawień kontenerów na podstawie otrzymywanych zgłoszeń oraz wywiadu w terenie;

- w ramach działań Systemu gospodarki odpadami komunalnymi codziennie w rejony podtopień kierowane były dodatkowo specjalne samochody, które bezpłatnie odbierały wystawione przez mieszkańców odpady ponadgabarytowe;

- Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych poprzez Biura Obsługi Mieszkańców zbierał informacje od najemców lokali komunalnych o szkodach w zajmowanych przez nich lokalach oraz o wszelkich uszkodzeniach budynków, ewentualnych pęknięciach, osunięciach gruntu, możliwości wystąpienia zagrzybienia w pomieszczeniach, z których wypompowywano wodę;

-Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych zakupił 9 szt. osuszaczy, które od 21.07.2016r były do dyspozycji potrzebujących, następnie 25.07.2016 r. dokupił kolejne 10 szt., a 05.10.2016 r. kolejne 2 szt. - wszystkie urządzenia, łącznie z 2 szt. zakupionymi wcześniej (w maju b.r.) znajdują się obecnie w użyciu. Wykonano także różnego rodzaju prac/remontów w 14 poszkodowanych lokalach;

- w dni powszednie w godzinach od 7:30 do 15:30 można było zgłaszać wszelkie potrzeby do pracowników socjalnych w Centrum Pracy Socjalnej MOPR, ul. Marynarki Polskiej 134a (pracownik socjalny jest kluczową osobą w uzyskaniu pomocy socjalnej, również w załatwieniu usług opiekuńczych dla osób starszych, niepełnosprawnych, a także kieruje mieszkańców do punktów dysponujących nieodpłatną pomocą w formie żywności). Osobom poszkodowanym była udzielana udzielona pomoc wg potrzeb na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego, m.in. pomoc finansowa z tytułu zdarzenia losowego, pomoc psychologiczna, prawna bądź celowa;

- w tym czasie dostępne były równie telefony do sekretariatu dyrektora MOPR, kancelarii oraz głównego specjalisty ds. interwencji kryzysowej;

- po godzinach pracy MIejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie i w dni wolne od pracy działał telefon interwencyjny dyżurującego pracownika socjalnego (na ten telefon można było również zgłaszać każdą sytuację kryzysową, m.in. związaną z zaniedbaniami dzieci, przemocą w rodzinie, porzuceniem lub zaniedbaniami wobec osób starszych, niepełnosprawnych, powodzią, pożarem itp.). Pracownik działa w ścisłej współpracy m.in. z zespołem zarządzania kryzysowego, innymi służbami miejskimi, sądem, placówkami pomocowymi, zapewniając niezbędną opiekę, wsparcie dla mieszkańca i rodziny na czas interwencji. Kontynuację działań wspierających na kolejny dzień roboczy przejmował pracownik socjalny z danego rejonu;

- w sytuacjach kryzysowych zapewnione były pakiety ubraniowe dla mieszkańców, wydawane przez pracowników socjalnych wg potrzeb mieszkańca (przy ul. Gustkowicza 13, Punkt Chwilowego Pobytu Interwencyjnego);

- do dnia 21.10.2016 r. zdiagnozowano 89 rodziny poszkodowane, w których przebywa 221 osób, w tym 37 dzieci. Zostały one objęte wsparciem w formie świadczeń pieniężnych w związku ze zdarzeniem losowym w wyniku ulewy. Obecnie 88 rodzinom zapewniono pomoc finansową na łączną kwotę  243 100 zł, jedna jest w trakcie rozeznania szkód i potrzeb;

- ponadto na podstawie zawartej w dniu 05.08.2016 umowy darowizny pomiędzy LPP SA z siedzibą w Gdańsku a MOPR w Gdańsku w dniu 09.08.2016 r. przekazano 18 rodzinom karty podarunkowe na kwotę 34 000 zł celem ich realizacji w sklepach Reserved i Cropp na terenie Gdańska. Wszystkie karty podarunkowe są rozdysponowane do klientów;

Szacowanie strat w mieszkaniowym zasobie gminy realizowały właściwe służby GZNK.

Dodatkowo wsparciem przy ocenie i wstępnym szacowaniu strat w nieruchomościach, które uległy podtopieniu podczas nawalnego deszczu, a będących własnością osób starszych lub niepełnosprawnych, służyli wytypowani pracownicy GZNK i Wydziału Gospodarki Komunalnej

Właściwe BOM-y przyjmowały informacje o szkodach powstałych w mieniu komunalnym, jak również można je było zgłaszać drogą mailową (m.sowulewska@stbu.pl) lub do Biura Zamówień Publicznych (bzp@gdansk.gda.pl), ewentualnie faxem: (58) 555 82 92.

Grupa sprzątająca GZNK (w ilości ok. 40 osób) pracująca przy usuwaniu skutków zalania, została włączona do pomocy osobom starszym i niepełnosprawnym w uporządkowaniu piwnic.

Działały także stałe punkty udzielające nieodpłatnej porady prawnej:

MOPR

Gdańsk Śródmieście ul. Dyrekcyjna 5

Poniedziałek - piątek 8:30-12:30 i 13:00-17:00

Gdańsk Rudniki ul. Elbląska 66 A

Poniedziałek-piątek 8:00-16:00

Organizacje pozarządowe

•     Stowarzyszenie Jasień Gdańsk Nowy Port - Dom Sąsiedzki ul. Wyzwolenia 49

Poniedziałek:13:00-18:00

Wtorek-piątek: 13:00-17:00

•     Fundacja Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji

Pozarządowych - Dom Sąsiedzki, ul. Gościnna 14

Poniedziałek: 16:00-20:00

Wtorek i czwartek: 9:00-13:00

Środa:13:00-17:00 Piątek: 15:00-19:00

•     Fundacja Oparcia Społecznego Aleksandry FOSA

Gdańsk Strzyża Ul. Kisielewskiego 12

Poniedziałek - piątek: 13:00-17:00

•     Stowarzyszenie Akcja Społeczna

Gdańsk Śródmieście, ul. Dyrekcyjna 5

poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek:16:00-20:00

środa: 11:30-15:30

Podjęto działania, związane z utworzeniem dodatkowego Punktu Pomocy Prawnej dla mieszkańców, dotkniętych skutkami intensywnych opadów deszczu, który działać będzie w budynku przy ul. Partyzantów 36a pok. 20 (II  piętro).

Dyżury prawników udzielających porad odbywały się w dniach od 25.07 do 28.07.2016 r. w kwestiach dot. ubezpieczenia i ewentualnych zapomóg:

▪ poniedziałek 15.00- 19.00, w

▪wtorek 8.30-12.30,

▪środa 15.00- 19.00,

▪czwartek 8.30- 12.30.

Wizyty umawiane były na konkretny dzień i godzinę pod nr telefonu, czynnym przez 24h przez cały tydzień w Miejskim Centrum Zarządzania Kryzysowego. W tym miejscu i czasie dyżurował również pracownik socjalny. 

Materiał opracował Wydział Gospodarki Komunalnej